Παραμένουν λίγες μονο ώρες από την Black Friday η οποία την φετινή χρονιά πέφτει στις 29 Νοεμβρίου.
Τόσο οι καταναλωτές όσο και τα καταστήματα σε όλο τον κόσμο αλλά και στην Ελλλάδα προετοιμάζονται για την «φρενίτιδα» των επόμενων ώρων.
Στην Αμερική, όπου ξεκίνησε, η Black Friday είναι η Παρασκευή μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών.
Η ονομασία «Μαύρη Παρασκευή» θεωρείται πως προέρχεται από τα κέρδη των επιχειρήσεων, τα οποία ήταν αυξημένα στη συγκεκριμένη περίοδο.
Όπως λέγεται, οι ιδιοκτήτες των καταστημάτων χρησιμοποιούσαν κόκκινο στυλό όταν σημείωναν στα βιβλία τους τα ελλείμματα και μαύρο όταν είχαν πλεόνασμα- εξ ου και η Black Friday.
Οι καταναλωτές θα έχουν την ευκαιρία να πραγματοποιήσουν την συγκεκριμένη ημέρα τα ψώνια τους σε αρκετά χαμηλότερες τιμές, εκμεταλλευόμενοι τις προσφορές σε μια μεγάλη λίστα με προϊόντα.
Ωστόσο, κατά την διάρκεια των αγορών χρειάζεται μεγάλη προσοχή από το καταναλωτικό κοινό για τυχόν παραπλανητικές προσφορές. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο ο τετραψήφιος αριθμός 1520 της Γενικής Διεύθυνσης Προστασίας Καταναλωτή θα βρίσκεται σε λειτουργία προκειμένου οι καταναλωτές να προχωρούν σε καταγγελίες
Η Black Friday ανά τον κόσμο
Τα εσωτερικά δεδομένα της πλατφόρμας Black-Friday.Global για το 2018 στην Ελλάδα δείχνουν αύξηση 1141% στις πωλήσεις τη Black Friday σε σύγκριση με μια συνηθισμένη ημέρα. Αυτοί οι μεγάλοι αριθμοί δεν είναι ασυνήθιστοι.
Για παράδειγμα, στο Ηνωμένο Βασίλειο, η αύξηση ήταν 1708%, στη Γερμανία – πάνω από 2418%, και στην Αυστρία – πάνω από 3000%.
Τα στατιστικά στοιχεία των τελευταίων ετών δείχνουν ότι στην Ελλάδα οι πέντε πιο αγορασμένες κατηγορίες προϊόντων κατά τη διάρκεια της Μαύρης Παρασκευής περιλαμβάνουν είδη ένδυσης, υποδήματα, καλλυντικά και αρώματα, ηλεκτρονικά είδη και οικιακές συσκευές.
Οι Έλληνες προβλέπουν να λάβουν μέρος στις πωλήσεις τόσο σε ηλεκτρονικά όσο και σε φυσικά καταστήματα και είναι έτοιμοι να ξοδέψουν κατά μέσο όρο 242 ευρώ.
Σε άλλες χώρες, οι αγοραστές έχουν μικρότερο προϋπολογισμό, όπως οι Γερμανοί (211 ευρώ), οι Σιγκαπουριανοί (232 ευρώ) ή Ισπανοί (210 ευρώ). Οι αγοραστές που προβλέπουν να ξοδέψουν το περισσότερο είναι από τις ΗΠΑ (429 ευρώ), τον Καναδά (381 ευρώ), το Ηνωμένο Βασίλειο (351 ευρώ), την Ιρλανδία (300 ευρώ) και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (257 ευρώ).
Σύμφωνα με έρευνα του Εργαστηρίου Μάρκετινγκ MARLAB του Πανεπιστημίου Μακεδονία, κατά την περσινή Black Friday οι καταναλωτές/τριες ανταποκρίθηκαν ως ένα βαθμό στην πρόσκληση των εμπορικών επιχειρήσεων καθώς το 30% του δείγματος πραγματοποίησε αγορές κατά την ημέρα Black Friday (έναντι 24% το 2016). Από αυτούς, το 21% αγόρασε μόνο από τα εμπορικά καταστήματα, το 34% μόνο από το διαδίκτυο και το υπόλοιπο 45% αγόρασε προϊόντα από τα καταστήματα αλλά και από το διαδίκτυο. Και πλήρωσαν για τις αγορές τους κυρίως με χρεωστικές κάρτες (42%), με μετρητά (41%) αλλά και πιστωτικές κάρτες (25,4%).
Οι περισσότερες αγορές έγιναν από καταστήματα νέων τεχνολογιών, καλλυντικών, και ένδυση/υπόδησης ενώ οι καταναλωτές/τριες ξόδεψαν για αγορές στην πλειοψηφία τους (31,3%) έως 50 ευρώ, ένα 28,4% ξόδεψε 51-100 ευρώ ενώ μόνο ένα 7,5% δήλωσε ότι ξόδεψε περισσότερα από 501 ευρώ.
Όσον αφορά το ποσοστό των εκπτώσεων, το 44% των καταναλωτών που έκαναν αγορές υποστήριξε ότι από τα προϊόντα που αγόρασαν κέρδισαν έκπτωση της τάξης του 30%-40% και το 33,5% δήλωσε ότι αγόρασε με έκπτωση από 50% και πάνω της αρχικής τιμής των προϊόντων. Για τους συμμετέχοντες στην έρευνα, τα προϊόντα τα οποία είχαν τη μεγαλύτερη έκπτωση ήταν τα προϊόντα τεχνολογίας (74%), τα είδη ένδυσης/υπόδησης (20%), τα καλλυντικά (16%) και ο οικιακός εξοπλισμός (16%).
Τέλος, στην ερώτηση «αν αξίζει να πραγματοποιήσει κάποιος/α αγορές την ημέρα Black Friday», το 28% πιστεύει ότι αξίζει, το 40% δεν εξέφρασε άποψη ενώ το 31,5% είναι αρνητικό και θεωρεί ότι δεν αξίζει.