Στα 1,020 ευρώ το λίτρο αναμένεται ότι θα διαμορφωθεί εφέτος το πετρέλαιο θέρμανση, δηλαδή 11% χαμηλότερα από τα 1,146 ευρώ της τιμής εκκίνησης του 2018 και 10% κάτω από το κλείσιμο της προηγούμενης χειμερινής περιόδου (1,136 ευρώ).  Ωστόσο, παρά την αισιόδοξη πρόβλεψη του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ)  ο επικεφαλής του κ. Γιάννης Αλιγιζάκης θεωρεί ότι πρέπει να επεκταθεί η χορήγησητου σχετικού επιδόματος θέρμανσης και σε ευρύτερες κοινωνικές ομάδες π.χ. με διεύρυνση των γεωγραφικών κριτηρίων και απλοποίηση των κριτηρίων, με στόχο και τη στήριξη τόσο των καταναλωτών, αλλά και του κλάδου.

Σύμφωνα με τον κ. Αλιγιζάκη, από την αρχή του έτους έως και σήμερα, η κατανάλωση βενζινών σημείωσε πτώση κατά 2%, ενώ ελάχιστη ήταν η άνοδος (1%) στο πετρελαίου κίνησης.   Η οικονομική κρίση, το λαθρεμπόριο καυσίμων και η αύξηση της φορολογίας ευθύνονται για την πτώση του τζίρου στον κλάδο του πετρελαίου που φτάνει το 70% από την αρχή της ύφεσης.Εστιάζοντας στο ζήτημα της παραβατικότητας ο κ. Αλιγιζάκης ανέφερεχαρακτηριστικά;  «Ο κλάδος δεν μπορεί να ζήσει εάν συνεχιστεί η παραβατικότητα. Κανένα νόμιμο πρατήριο δεν μπορεί να επιζήσει εάν έχει απέναντί του ένα βρώμικο».

Σύμφωνα με τα όσα κατήγγειλε, ο κρατικός μηχανισμός αδυνατεί να ελέγξει την παραβατικότητα, ενώ η εφαρμογή μέτρων που έχουν θεσπιστεί για την πάταξη το λαθρεμπορίου δεν έχουν εφαρμοστεί εδώ και μια δεκαετία. 

Παγωμένο το σύστημα εισροών-εκροών στα πρατήρια

Δέκα χρόνια έχουν περάσει από το 2009, όταν για πρώτη φορά θεσπίστηκε με νόμο μία ολοκληρωμένη δέσμη μέτρων κατά της παράνομης διακίνησης υγρών καυσίμων. Το συγκεκριμένο σύστημα, το οποίο προέβλεπε την εγκατάσταση ολοκληρωμένου συστήματος παρακολούθησης και ηλεκτρονικής μετάδοσης δεδομένων εισροών κι εκροών καυσίμων στο σύνολο της εφοδιαστικής αλυσίδας (από φορολογικές αποθήκες έως αντλίες πρατηρίου) δεν λειτουργεί ακόμα ολοκληρωμένα και αποτελεσματικά.

Όπως ανέφερε χθες το βράδυ ο κ. Αλιγιζάκης, μιλώντας σε δημοσιογράφους, αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι δεν έχει εκδοθεί έως σήμερα η Υπουργική Απόφαση που αφορά την εφαρμογή του συστήματος εισροών – εκροών στις φορολογικές αποθήκες, σχετικά με τον τρόπο, τον χρόνο, το είδος, τη συχνότητα αποστολής και τη γραμμογράφηση των δεδομένων του συστήματος, που θα αποστέλλονται στη Γ.Γ.Π.Σ. (Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων) για διασταύρωση στοιχείων με το ήδη εγκατεστημένο στα πρατήρια. Κατ’ επέκταση δεν μπορεί να γίνει διασταύρωση της ορθότητας των στοιχείων της προμηθεύτριας Εταιρίας, με αυτά που οι πρατηριούχοι καταχωρούν οι ίδιοι στο σύστημα του πρατηρίου.

 

Επιπλέον, η εφαρμογή του συστήματος κατά το τμήμα που εγκαταστάθηκε (πρατήρια), παρουσιάζει προβλήματα αξιοποίησης, που οφείλονται, στην έλλειψη του κατάλληλου λογισμικού (software), εξοπλισμού (hardware) και επαρκούς προσωπικού ελέγχου στην ΑΑΔΕ και ΓΓΠΣ με συνέπεια:

  • Τη μη αξιοποίηση και κατηγοριοποίηση (πχ αιτία διακοπής ή απενεργοποίησης συστήματος) του συνόλου των ειδοποιήσεων (alarms) που αποστέλλονται στη ΓΓΠΣ.
  • Την αυθαίρετη επαναλειτουργία του συστήματος από τους εγκαταστάτες, χωρίς τεκμηρίωση της αιτίας διακοπής, όπως προβλέπεται από τη σχετική νομοθεσία.
  • Να μην ελέγχεται ο πρατηριούχος ή ο εγκαταστάτης για την αιτία διακοπής ή επαναλειτουργίας του συστήματος.Στην πράξη, η διακοπή και επαναλειτουργία του συστήματος γίνεται από τους εγκαταστάτες των συστημάτων, ακόμα και με νέα δεδομένα (όσον αφορά τα αποθέματα ή τη διακίνηση) και χωρίς να πρέπει να τεκμηριώσουν από πού προκύπτει αυτή η διαφορά, παρά μόνο με μία απλή αιτιολόγηση (πχ. ότι οφείλεται σε βλάβη του συστήματος, ότι υπήρχε πρόβλημα με τη βέργα, κλπ.). Απόρροια αυτού είναι να μην υπάρχει γνώση του προϊόντος και της ποσότητας που μπορεί να εισαχθεί ή να εξαχθεί από τη δεξαμενή κατά τη διάρκεια της διακοπής λειτουργίας του συστήματος εισροών-εκροών. Έτσι, αν και στη ΓΓΠΣ υπάρχει βάση δεδομένων για ένα τμήμα του συστήματος εισροών – εκροών στα πρατήρια (δηλαδή της τελικής διάθεσης), τα στοιχεία αυτά παραμένουν αναξιοποίητα από την ΑΑΔΕ και τους ελεγκτικούς μηχανισμούς.

    Προτάσεις ΣΕΕΠΕ

  • Απαιτείται η αναβάθμιση των υποδομών της ΑΑΔΕ και της ΓΓΠΣ με κατάλληλο εξοπλισμό (hardware), σύγχρονο και ολοκληρωμένο λογισμικό (software) και στελεχιακό δυναμικό, ώστε να καταστεί εφικτός ο έλεγχος των σημάτων (alarms).
  • Να εκδοθεί με πληρότητα η απαιτούμενη νομοθεσία για την εφαρμογή του συστήματος εισροών-εκροών για το υπόλοιπο τμήμα της λογιστικής αλυσίδας (φορολογικές αποθήκες – μεταφορά).
  • Να εξεταστεί σοβαρά η συνεργασία με ιδιωτικό τομέα για την εφαρμογή τουπλήρους συστήματος παρακολούθησης και διασταύρωσης στοιχείων, καθώς και των σημάτων (alarms).
  • Θα πρέπει τα καύσιμα που εξάγονται από τη φορολογική αποθήκη να συνοδεύονται από τιμολόγιο με τα ΑΜΔΙΚΑ των δεξαμενών για τις οποίες προορίζονται, προκειμένου να υπάρχουν όλα τα στοιχεία διακίνησης των καυσίμων/της λογιστικής αλυσίδας (σε συνδυασμό και με τα στοιχεία από τα GPS) και να γίνεται αποτελεσματικός έλεγχος καθώς με αυτόν τον τρόπο, θα είναι δυνατή η σύγκριση των παραστατικών των εγκαταστάσεων με αυτά των πρατηρίων.