Μια νέα πρόταση για τις πολυσυζητημένες επεκτάσεις της Αττικής Οδού έβαλε στο τραπέζι ο διευθύνων σύμβουλος της Αττικές Διαδρομές κ. Βασίλης Χαλκιάς από το βήμα της εσπερίδας του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ) με θέμα τις Αστικές Μεταφορές στην Αττική. Στο πακέτο των επεκτάσεων εντάσσονται η Πετρούπολη αλλά και το κέντρο της πόλης μέσω της Πανεπιστημιούπολης ως την Ούλωφ Πάλμε, ενώ μένουν εκτός το Λαύριο και κυρίως η Αστική Σήραγγα Ηλιούπολης που αντιμετωπίζεται όμως ως αυτόνομο και βιώσιμο έργο.
Πρόκειται για ένα ακόμη πακέτο επεκτάσεων που μπαίνει στη συζήτηση, η οποία άνοιξε το 2001 με την παράδοση του πρώτου τμήματος του αστικού αυτοκινητόδρομου που άλλαξε τον οδικό χάρτη της πρωτεύουσας. Το θέμα αναζωπυρώνεται καθώς η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης φτάνει προς την ολοκλήρωσή της το 2024.
Για έργα μικρής κλίμακας, τα οποία δεν θα μπορούσαν να «ζήσουν» από μόνα τους ακόμα κι αν είχαν διόδια, έκανε λόγο ο κ. Χαλκιάς, τα οποία και προτείνεται να προστεθούν στο άρμα της Αττικής Οδού, προκειμένου να αποσυμφορρήσουν την κυκλοφορία της πόλης.
Η πρόταση που κατέθεσε ο επικεφαλής της Αττικές Διαδρομές, μιλώντας στο κοινό του ΣΕΣ, περιλαμβάνει επεκτάσεις και βελτιώσεις εντός του υφιστάμενου αυτοκινητόδρομου. Αυτές είναι η νέα ράμπα εξόδου στον ανισόπεδο κόμβο Μεταμόρφωσης, η αναβάθμιση σε 4 από 3 λωρίδες του κεντρικού τμήματος (πλην δηλαδή της Περιφερειακής Υμηττού) και οι ανισόπεδες αναστροφές στους ανισόπεδους κόμβους Λεονταρίου και Παλλήνης.
Επίσης, περιλαμβάνει συμπληρώσεις της Αττικής Οδού με την επέκταση της λεωφόρου Κύμης, τη σύνδεση με το κέντρο της πόλης κατεβαίνοντας μέσα από την Πανεπιστημιούπολη ως το σημείο που πέφτει στην Ούλωφ Πάλμε, τη σύνδεση με την Πετρούπολη (όπου διυλιστήρια και ναυπηγεία δημιουργούν μεγάλη ζήτηση). Ακόμη, τη σύνδεση με τη Ραφήνα και τη Βόρεια Πύλη του αεροδρομίου Αθηνών και τέλος τη σύνδεση με το Ελληνικό μέσω της σήραγγας Αργυρούπολης.
Πρόκειται για ένα πακέτο προτάσεων προσαρμοσμένο στις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται βάσει μιας σειράς εξελίξεων. Η μεγάλη ανάπλαση στο Ελληνικό, η αναβίωση δραστηριοτήτων στα δυτικά του νομού Αττικής χάρη και στην ανάπτυξη του λιμανιού του Πειραιά, η εντυπωσιακή αύξηση του τουρισμού και της επιβατικής κίνησης στις βασικές «πύλες» της πόλης (αεροδρόμιο και λιμάνια) είναι μερικές από αυτές.
Όσο για την πολυσυζητημένη Αστική Σήραγγα Ηλιούπολης, η οποία και θα ενώνει τον Καρέα με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης, δίνοντας λύση στο καθημερινό κυκλοφοριακό πρόβλημα, αυτή αν και μέχρι σήμερα φιγουράριζε ανάμεσα στις σίγουρες επεκτάσεις, δεν περιλαμβάνεται στην προτεινόμενη λύση. Αυτό διότι θεωρείται ότι η διώροφη σήραγγα μπορεί να είναι μόνη της βιώσιμη, είτε με διόδια, είτε με πληρωμές διαθεσιμότητας, είτε κι ως δημόσιο έργο. Σημειώνεται ότι οι εκτιμήσεις ανάγουν τη μέση ημερήσια κυκλοφορία σε 40.000 οχήματα.
Σήμερα, οι διελεύσεις της Αττικής Οδού ανακάμπτουν μετά από τη δύσκολη περίοδο της κρίσης. Σημειώνονται ημερησίως 225.000 διελεύσεις. Προ κρίσης, ο αυτοκινητόδρομος κατέγραφε 310.000 διελεύσεις ημερησίως (2004 μέχρι 2009), όμως το 2010 μειώθηκαν κατά 38% στις 196.000.
Νέος διαγωνισμός και επεκτάσεις
Όπως επισήμανε ο κ. Χαλκιάς, «ανεξάρτητα από τη λήξη της παραχώρησης το 2024 και όποια απόφαση ληφθεί από εκεί και πέρα, θα πρέπει να εκμεταλλευτούμε τον κουμπαρά που λέγεται Αττική Οδός και να μην πάνε όλα τα χρήματα στην αποπληρωμή του χρέους». Σε ατό το πλαίσιο, δεν απέφυγε να βάλει και πάλι στο τραπέζι το ζήτημα του φυσικού αντικειμένου της υφιστάμενης σύμβασης, λέγοντας πως μπορεί η λειτουργία του αυτοκινητόδρομου να δοθεί με διαγωνισμό σε νέο παραχωρησιούχο με την υποχρέωση να κατασκευάσει τις επεκτάσεις θέτοντας ως ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2034. Σε αντιδιαστολή, εάν πρώτα κατασκευαστούν οι επεκτάσεις κι εν συνεχεία ο νέος παραχωρησιούχος αναλάβει τη λειτουργία τότε τα έργα ίσως είναι έτοιμα το 2025-2026.