Ένα εξάμηνο συμπληρώθηκε από τότε που οι διεθνείς αρχές εναέριας ασφάλειας καθήλωναν στο έδαφος το Boeing 737 Max λόγω προβλημάτων με το λογισμικό. Είχαν προηγηθεί δύο συντριβές αεροσκαφών με 346 νεκρούς.
Άγνωστο πότε θα ξαναπετάξουν τα 737 τελευταίας γενιάς. Ο πιο επιτυχημένος τύπος αεροσκάφους στην αγορά μεταβλήθηκε για την Boeing από ιστορία επιτυχίας σε εφιάλτη. Σίγουρο είναι μέχρι στιγμής μόνο ότι όσο καθυστερεί η άδεια πτήσης από τις αρμόδιες Υπηρεσίας Αεροπορίας, τόσο πιο ακριβή και επικίνδυνη γίνεται η υπόθεση για την αμερικανική κατασκευάστρια εταιρία.
Το δεύτερο τρίμηνο του 2019 η Boeing κατέγραψε ζημιές 2,9 δις δολάρια, ενώ ο τζίρος της μειώθηκε κατά 35% και περιορίστηκε στα 15,8 δις δολάρια. Σύμφωνα με το Bloomberg οι ζημιές από την απαγόρευση πτήσεων του 737 Max το Μάρτιο υπολογίζονται σε 8,3 δις δολάρια. Το άσχημο για την Boeing είναι ότι η κατάσταση δεν βαίνει προς εκτόνωση, μιας και πληθαίνουν οι προσφυγές στη δικαιοσύνη, οι διενέξεις και κάθε λογής προβλήματα. Τίποτα δεν δείχνει ότι σύντομα τα 737 Max θα ξαναβρεθούν στους αιθέρες.
Οι αεροπορικές εταιρίες δεν εμπιστεύονται το 737 Max
Η κύρια αιτία για την συντριβή των δύο μοιραίων αεροσκαφών, ένα στην Ινδονησία και ένα στην Αιθιοπία με 346 νεκρούς, σχετίζεται με το προβληματικό λογισμικό χειρισμού. Υπάρχουν υποψίες ότι η Boeing υπό την πίεση του σκληρού ανταγωνισμού με την Airbus βιάστηκε να παραδώσει το νέο αεροσκάφος στις αεροπορικές εταιρίες. Ανοιχτό παραμένει το ερώτημα για ποιο λόγο η αμερικανική αρχή εναέριας ασφάλειας FAA έδωσε άδεια πτήσης στο 737 Max. Απαντήσεις αναμένονται από τις εισαγγελικές έρευνες που βρίσκονται σε εξέλιξη.
O επικεφαλής της Boeing Ντένις Μιούλενμπεργκ τοποθετεί χρονικά τη νέα χορήγηση άδειας για το επίμαχο αεροσκάφος στο Νοέμβριο. Κάνει μάλιστα λόγο για σημαντικές προόδους στη διαδικασία επικαιροποίησης του προβληματικού λογισμικού. Την ίδια ώρα όμως οι αμερικανικές αεροπορικές εταιρίες United Airlines και American Airlines ανακοινώνουν ότι προληπτικά τα αεροσκάφη τους τύπου 737 Max θα παραμείνουν στο έδαφος μέχρι μέσα Δεκεμβρίου. Η Southwest Airlines κάνει δε λόγο για αρχές Ιανουαρίου. Ας σημειωθεί ότι οι επιπτώσεις της απαγόρευσης πτήσεων στοίχισαν στην αμερικανική οικονομία το δεύτερο τρίμηνο του 2018 ανάπτυξη 0.25%.
Την ώρα που η Boeing και οι αεροπορικές εταιρίες προσπαθούν να περιορίσουν τις οικονομικές ζημιές, το δράμα των συγγενών των 346 θυμάτων είναι ανυπολόγιστο. Στην Αιθιοπία οι αρχές ανακοίνωσαν ότι για την ολοκλήρωση αναγνώρισης όλων των θυμάτων της μοιραίας πτήσης ΕΤ 302 χρειάστηκαν δύο περίπου μήνες. Στις έρευνες συμμετείχε και η Ιντερπόλ, σύμφωνα με την οποία επιβάτες και πλήρωμα προέρχονταν από 35 διαφορετικές χώρες.
Χάνες Μπρόιστεντ (dpa)
Επιμέλεια: Στέφανος Γεωργακόπουλος