Βαρόμετρο για τον Πούτιν θεωρούνται οι σημερινές τοπικές εκλογές σε επίπεδο περιφερειών. Ενώ στη Μόσχα πολύς κόσμος είναι δυσαρεστημένος, στην Κριμαία ο ρώσος πρόεδρος χαίρει μεγάλης δημοτικότητας.
Μετά από τον αποκλεισμό πολλών αντικαθεστωτικών υποψηφίων η Μόσχα κι άλλες περιφέρειες της Ρωσίας καλούνται να αναδείξουν νέους εκπροσώπους σε περιφερειακό επίπεδο. Πρόκειται συνολικά για 85 περιφέρειες στην αχανή ρώσικη επικράτεια, που περιλαμβάνει 11 διαφορετικές ζώνες ώρας. Οι τοπικές εκλογές αποτελούν βαρόμετρο για τον πρόεδρο της Ρωσίας Βλάντιμιρ Πούτιν και το κυβερνητικό κόμμα «Ενωμένη Ρωσία» εν όψει των βουλευτικών εκλογών που θα γίνουν το 2021. 56 εκατομμύρια ψηφοφόροι καλούνται στις κάλπες- σχεδόν το μισό του εκλογικού σώματος. Σύμφωνα με τα προγνωστικά, το κόμμα του Πούτιν αναμένεται να υποστεί ταπεινωτική ήττα.
Οργασμός έργων υποδομής
Όχι όμως στην Κριμαία. Πέντε χρόνια μετά την αμφιλεγόμενη προσάρτησή της στη Ρωσία, ο ρώσος πρόεδρος θα ανοίξει απόψε σαμπάνιες. Και από την άλλη πλευρά η Ουκρανία θα παρακολουθεί, χωρίς να μπορεί να επέμβει, την προσπάθεια του Πούτιν να σφυρηλατήσει την εξουσία του εκεί. «Η δυναμική των εξελίξεων είναι τρελή», λέει χαρακτηριστικά ο βουλευτής Γιούρι Γκέμπελ στο κτήριο του Κοινοβουλίου στη Συμφερόπολη. Ο Γκέμπελ είναι μέλος του κόμματος «Ενωμένη Ρωσία» και υπεύθυνος για τις διεθνείς σχέσεις. «Φυσικά πρέπει να γίνουν πολλά ακόμη», παραδέχεται μιλώντας σε ένα φτωχικό δωμάτιο του Κοινοβουλίου με τις σημαίες της Ρωσίας και της Κριμαίας, αλλά και τη φωτογραφία του Πούτιν πίσω του. Πριν την προσάρτηση ήταν Ουκρανός πολίτης, όπως όλοι. Τώρα είναι Ρώσος. Ίχνη από την ουκρανική περίοδο είναι πολύ δύσκολο να διακρίνει κανείς. Τα ρούβλια πέφτουν βροχή. Καμιά ρωσική περιοχή δεν παίρνει τόσα κρατικά κονδύλια.
«Κάθε μέρα και μια νέα παιδική χαρά, κάθε μέρα 1200 μέτρα καινούργιου δρόμου». Αυτές είναι μερικές από τις προεκλογικές υποσχέσεις του κόμματος «Ενωμένη Ρωσία». Το τι έχει κατασκευαστεί τα τελευταία χρόνια διηγούνται οι κάτοικοι με καμάρι: ένα νέο αεροδρόμιο, μία γέφυρα που συνδέει την Κριμαία με την πόλη Κέρτς στην ρωσική ενδοχώρα, ο αυτοκινητόδρομος «Ταυρίδα», που σε ένα χρόνο θα αποκτήσει τέσσερις λωρίδες αντί για δύο, ενώ θα ακολουθήσει και σιδηροδρομική γραμμή. Αντίθετα η ουκρανική κυβέρνηση- κι αυτό το ακούει κανείς συνεχώς- τα άφησε όλα να καταρρεύσουν, δεν είχε επισκευάσει ούτε έναν σωλήνα νερού. Αυτήν την πραγματικότητα θα πρέπει να την αναγνωρίσει η ΕΕ, υποστηρίζουν κάτοικοι της Συμφερόπολης.
Διαφθορά και κοινωνική αδικία
Ωστόσο η ΕΕ δεν πρόκειται να αναγνωρίσει το αποτέλεσμα των εκλογών, όπως δεν είχε αναγνωρίσει πριν από πέντε χρόνια και το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος για την ανεξαρτησία. Ούτε αναμένεται να αρθούν οι κυρώσεις λόγω προσάρτησης στη Ρωσία. Ο Γκέμπελ είναι σίγουρος ότι κάποτε θα γίνει κι αυτό για γίνει αναπτυχθεί περισσότερο η χερσόνησος. Οι κάτοικοι παραπονιούνται, γιατί οι τιμές συνεχώς αυξάνονται, κυρίως στα τρόφιμα. Σε γενικές γραμμές πάντως, πριν τις εκλογές το ινστιτούτο δημοσκοπήσεων Wziom κατέγραφε μεγάλο ποσοστό ικανοποίησης των κατοίκων, αν και ο κόσμος δηλώνει δυσαρεστημένος με το εισόδημά του και με τη φαρμακευτική περίθαλψη. Ενώ ο πρόεδρος Πούτιν εισπράττει μεγάλη δυσαρέσκεια του κόσμου κυρίως στη Μόσχα, στην Κριμαία τα ποσοστά δημοτικότητάς του είναι πολύ υψηλά. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι εδώ είναι το απόρθητο προπύργιό του.
Στην προεκλογική του εκστρατεία όργωσε τη χερσόνησο πάνω σε μοτοσυκλέτα υπό καλοκαιρινές θερμοκρασίες. Αλλά υπάρχει και η άλλη πλευρά του νομίσματος: η πανταχού παρούσα διαφθορά, η αυθαιρεσία των υπηρεσιών και η κοινωνική αδικία. Για όλα αυτά γράφει στο βιβλίο της η ακτιβίστρια Αλεξάντρα Κριλένκοβα από την Αγία Πετρούπολη. Το νέο σύστημα από τη Ρωσία κάνει διαχωρισμούς ανάμεσα στους «εύκολους» και τους «δύσκολους» πολίτες. Οι δεύτεροι αντιμετωπίζουν προβλήματα με σκηνοθετημένες δίκες. Τις περισσότερες φορές όμως η κριτική μένει μόνο στα λόγια.
Ουλφ Μάουντερ / dpa
Επιμέλεια: Ειρήνη Αναστασοπούλου