Οι στρεβλώσεις του εξεταστικού συστήματος αποτυπώθηκαν και φέτος, ίσως περισσότερο από κάθε άλλη χρονιά, καθώς η «πανεπιστημιοποίηση» δεκάδων τμημάτων και η ένταξή τους σε άλλα ιδρύματα προκάλεσε ένα παράδοξο το οποίο θα έχει αντίκτυπο και στις μετεγγραφές των φοιτητών που θα ακολουθήσουν.
Οι διαφορές που καταγράφονται σε ορισμένα ομοειδή τμήματα των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων – σύμφωνα με την επεξεργασία των στοιχείων – είναι χαοτικές. Είναι ενδεικτικό ότι υπάρχουν τμήματα με το ίδιο γνωστικό αντικείμενο στα οποία καταγράφονται διαφορές χιλιάδων μορίων που σε κάποιες περιπτώσεις φτάνουν ή και ξεπερνούν τα 10.000 μόρια.
Τι σημαίνει αυτό στην πράξη; Ότι πρωτοετείς φοιτητές οι οποίοι εισάγονται σε περιφερειακά ιδρύματα με χιλιάδες λιγότερα μόρια σε σχέση με τους φοιτητές αντίστοιχων πανεπιστημιακών τμημάτων σε μεγάλα αστικά κέντρα, θα μπορέσουν – εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις – να πάρουν μετεγγραφή σε ιδρύματα που εδρεύουν κοντά στον τόπο κατοικίας.
Η συγκεκριμένη εξέλιξη όπως αναφέρουν πανεπιστημιακοί δάσκαλοι οι οποίοι παρατηρούν το συγκεκριμένο φαινόμενο – το οποίο προφανώς και δεν είναι τωρινό αλλά φέτος διογκώθηκε εξαιτίας και της «πανεπιστημιοποίησης» δεκάδων τμημάτων των πρώην ΤΕΙ – προκαλεί αρκετά προβλήματα. Κι αυτό, διότι πως να παρακολουθήσει και να περάσει τα μαθήματα φοιτητής σε ένα τμήμα στο οποίο θα βρεθεί από… καραμπόλα μετά την ολοκλήρωση των μετεγγραφών, όταν η συγκομιδή του σε μόρια θα υπολείπεται κατά χιλιάδες σε σχέση με τους συμφοιτητές του.
Χαοτικές διαφορές
Για να αντιληφθούμε το μέγεθος των διαφορών που καταγράφονται στα φετινά αποτελέσματα, αρκεί να αναφέρουμε παραδείγματα ορισμένων ομοειδών τμημάτων διαφορετικών ΑΕΙ. Ένα από τα πιο ακραία παραδείγματα αφορά το τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονμικής. Στο Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο η βάση διαμορφώθηκε στα 6.257 μόρια ενώ στο αντίστοιχο του Οικονομικού Πανεπιστημίου ανήλθε σε 16.371 μόρια. Δηλαδή διαφορά 10.114 μόρια!
Χαοτικές είναι οι διαφορές μεταξύ Πολυτεχνικών τμημάτων με το ίδιο γνωστικό αντικείμενο. Στο τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του ΕΜΠ, ένα από τα πλέον υψηλόβαθμα της ανώτατης εκπαίδευσης, η βάση διαμορφώθηκε στα 19.050 μόρια ενώ στο αντίστοιχο που εδρεύει στο Βόλο έχει βάση 14.109 (διαφορά 4.941).
Αντίστοιχη η εικόνα και στο τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών. Η διαφορά μεταξύ των τμημάτων του ΕΜΠ και του πανεπιστήμιου Δυτικής Μακεδονίας ανέρχεται σε 4.584 μόρια (18.314 και 13.730 αντίστοιχα).
Τεράστια είναι η διαφορά σε ένα ακόμη τμήμα, αυτό των Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών. Το τμήμα που εδρεύει στην Κοζάνη «απαίτησε» 5.295 μόρια ενώ το αντίστοιχο στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών 13.804 (διαφορά 8.509 μόρια).
Η εικόνα στα Παιδαγωγικά
Στα Παιδαγωγικά τμήματα, επίσης καταγράφονται εντυπωσιακές διαφορές που φτάνουν ή και ξεπερνούν τα 3.000 μόρια. Στο Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης που εδρεύει στη Φλώρινα οι υποψήφιοι εισάγονται με 12.647 μόρια. Όσοι από αυτούς δικαιούνται μετεγγραφή, θα μπορούν να μεταπηδήσουν στο τμήμα του Καποδιστριακού το οποίο άνοιξε τις «πύλες» του με 15.732 μόρια.
Τα σενάρια για επαναφορά του βαθμολογικού πλαφόν
Τα παραδείγματα με τις διαφορές στις βάσεις εισαγωγής μεταξύ ομοειδών τμημάτων είναι αμέτρητες. Με δεδομένο πάντως ότι η κυβέρνηση έχει εκφράσει τη βούλησή της να επαναφέρει το βαθμολογικό πλαφόν ως προαπαιτούμενο για εισαγωγή στα τμήματα της ανώτατης εκπαίδευσης, φαίνεται πως ανοίγει και πάλι η κουβέντα για το κατά πόσο είναι δίκαιο να φοιτούν στα ίδια τμήματα φοιτητές με διαφορές 7,8 ή 10 χιλιάδων μορίων.
Η συζήτηση βέβαια δεν εστιάζεται μόνο στο κατά πόσον είναι δίκαιο, καθώς πολλοί φοιτητές που απολαμβάνουν τα προνόμια των μετεγγραφών ανήκουν σε φτωχά οικονομικά στρώματα και προφανώς εάν δεν σπούδαζαν κοντά στον τόπο κατοικίας τους θα ήταν αδύνατο να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Η λύση για τους οικονομικά ασθενέστερους φοιτητές θα μπορούσε να είναι – όπως έχει προταθεί αρκετές φορές από τις διοικήσεις των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων – η ενίσχυσή τους μέσω επιδομάτων, αλλά κάτι τέτοιο φαντάζει ουτοπικό σε μία χώρα που τώρα αρχίζει να βγαίνει δειλά – δειλά από την οικονομική κρίση.
Η ιστορία έχει δείξει όμως ότι πολλοί από αυτούς τους φοιτητές που καταφέρουν να πάρουν την πολυπόθητη μετεγγραφή (και μιλάμε για περιπτώσεις τμημάτων με χαοτικές διαφορές) δυσκολεύονται να ολοκληρώσουν τις σπουδές με αποτέλεσμα να «λιμνάζουν» στα ελληνικά ΑΕΙ.
Πριν λίγες ημέρες η υπουργός Παιδείας μιλώντας στην εφημερίδα τα «ΝΕΑ» είχε αναφερθεί στην επικείμενη επαναφορά της βάσης του 10 ως προαπαιτούμενο για την εισαγωγή στα τμήματα και τις σχολές των ΑΕΙ, υποστηρίζοντας μεταξύ άλλων ότι είναι παράλογο να εισάγονται φοιτητές με βαθμούς 3 και 4. Μία δήλωση προφητική καθώς και φέτος επαναλήφθηκε το φαινόμενο με ακόμη μεγαλύτερη ένταση. Είχε κάνει λόγο για ειλημμένη απόφαση αφήνοντας όμως ανοιχτό το χρόνο εφαρμογής της.
Σήμερα, η υπουργός Παιδείας επανήλθε στο θέμα μιλώντας στον ΣΚΑΪ, σημειώνοντας μεταξύ άλλων: «Έχουμε πει ότι πρόθεση της κυβέρνησης είναι να θεσμοθετήσει μία ελάχιστη βάση εισαγωγής. Αυτό που έχουμε προτείνει και θα θέσουμε είναι να ορίσει η πολιτεία μία ελάχιστη βάση εισαγωγής και κάθε ίδρυμα να έχει την δυνατότητα να ορίσει την δική του βάση πάνω από αυτή την βάση», σημείωσε η Νίκη Κεραμέως.