Συχνές και φέτος το καλοκαίρι είναι οι ανακοινώσεις του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής που αφορούν βλάβες σε επιβατηγά – οχηματαγωγά πλοία (είτε ταχύπλοα, είτε συμβατικά) αλλά και σε «ιπτάμενα δελφίνια».
Το θέμα επανήλθε στο προσκήνιο μετά τις πρόσφατες βλάβες στα δυο πλοία που εξυπηρετούσαν τη γραμμή Αλεξανδρούπολη – Σαμοθράκη με αποτέλεσμα να ταλαιπωρηθούν χιλιάδες τουρίστες που είχαν επισκεφτεί το νησί για τις καλοκαιρινές τους διακοπές.
Σύμφωνα με στοιχεία απο την αρμόδια Διεύθυνση του Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής τα καταγεγραμμένα περιστατικά βλαβών σε πλοία της ακτοπλοΐας που φέρουν ελληνική σημαία για το έτος 2017 ανέρχονται συνολικά στα 128 περιστατικά, για το 2018 στα 157, ενώ για τους μήνες Ιανουάριο έως και τον Ιούλιο του 2019 ανέρχονται στα 105 περιστατικά.
Και όλα αυτά μέσα στη θερινή περίοδο που η τουριστική κίνηση είναι ιδιαίτερα αυξημένη με αρκετούς επιβάτες να συνδυάζουν την πολύωρη ταλαιπωρία για το πώς και πότε θα φτάσουν στον προορισμό τους με την αυξημένη κατ’ αυτούς τιμή του εισιτηρίου.
Σε περίπτωση που παρουσιαστεί βλάβη στο πλοίο, ενημερώνεται το Λιμενικό, το οποίο εκδίδει προσωρινά απόφαση απαγόρευσης απόπλου ως την αποκατάστασή της. Άδεια απόπλου δίδεται μόνο μετά την προσκόμιση του κατάλληλου σχετικού βεβαιωτικού από τον παρακολουθούντα το πλοίο νηογνώμονα.
Στελέχη της αρμόδιας υπηρεσίας του υπουργείου λένε χαρακτηριστικά ότι «οι βλάβες και οι ζημιές δεν οφείλονται κατά κύριο λόγο στην ηλικία του πλοίου. Εξαρτώνται συνήθως σε μεγάλο ποσοστό από τον βαθμό συντήρησης του πλοίου, σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή. Η συντήρηση αποτελεί συνεχή υποχρέωση της εταιρείας και του πλοίου να ακολουθείται στο διηνεκές. Επιπλέον, επηρεάζεται και από άλλους παράγοντες, οι περισσότεροι των οποίων είναι αστάθμητοι, όπως οι συνθήκες και οι ιδιαιτερότητες της θαλάσσιας διαδρομής που εκτελεί το πλοίο».
Αιτίες βλαβών
Αναφορικά με τα κυριότερα είδη βλαβών που συναντούνται, σύμφωνα με την αρμόδια υπηρεσία του Αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος, αυτά έχουν σχέση:
α) με το σύστημα ψύξης των κυρίων μηχανών ή και ηλεκτρομηχανών των πλοίων, β) με το σύστημα πρόωσης, γ)με το σύστημα ανύψωσης και κλεισίματος καταπελτών και δ)με αστοχίες υλικών στις κύριες μηχανές των πλοίων.
Τα δικαιώματα των επιβατών
Σύμφωνα με την ΕΚΠΟΙΖΩ εάν ακυρωθεί δρομολόγιο λόγω βλάβης του πλοίου, δικαιούται ο επιβάτης:
- εάν ενημερωθεί εγκαίρως και εφόσον συμφωνήσει να πάει στον προορισμό με μέριμνα και δαπάνη της εταιρείας εντός 24 ωρών ή
- να υπαναχωρήσει και να επιστραφεί το αντίτιμο του εισιτηρίου ή
- εφόσον δεν επιλέξει να πάει στον προορισμό ή δεν υπαναχωρήσει, δικαιούται δωρεάν διατροφή και διαμονή στο πλοίο ή σε ξενοδοχείο, εφόσον είναι αναγκαία η διανυκτέρευση
- χρηματική αποζημίωση διπλάσια της τιμής του εισιτηρίου εφόσον με ευθύνη της εταιρείας δεν πήγε στον προορισμό σας εντός 24 ωρών
Σε περίπτωση καθυστέρησης αναχώρησης του πλοίου για πάνω από 90 λεπτά από την προγραμματισμένη ώρα, λόγω ευθύνης της εταιρείας, τότε δικαιούται:
- να μην ταξιδέψει με αυτό το πλοίο και να επιστραφεί το αντίτιμο του εισιτηρίου, τόσο του επιβάτη όσο και του οχήματος εάν υπάρχει ή
- να παρασχεθεί δωρεάν διατροφή και διαμονή μέχρι να αναχωρήσει το πλοίο
- αποζημίωση 25%-50% επί της τιμής του εισιτηρίου ανάλογα με το χρόνο καθυστέρησης
- αποζημίωση διπλάσια της τιμής εισιτηρίου επιβάτη/οχήματος καθώς, εάν με υπαιτιότητα της εταιρείας δεν φτάσει στον προορισμό εντός 24 ωρών από την προγραμματισμένη ώρα αναχώρησης
Επίσης εάν λόγω βλάβης/ζημιάς του πλοίου ή ευθύνης της εταιρείας έχει καθυστέρηση κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, δικαιούται να διακόψει το ταξίδι και να επιστραφεί η τιμή του εισιτηρίου που αναλογεί για το υπόλοιπο της διαδρομής ή να συνεχίσει το ταξίδι σας και να λάβει αποζημίωση 25%-50% επί της τιμής του εισιτηρίου ανάλογα με το χρόνο καθυστέρησης.