Δυναμικές παρεμβάσεις στην οικονομία προετοιμάζει η νέα κυβέρνηση Μητσοτάκη, με σκοπό την ταχεία ανάκαμψή της και την υπέρβαση των όποιων αναστολών ή περιπλοκών μπορούν να προκαλέσουν η εντεινόμενη διεθνής αστάθεια και η αβεβαιότητα.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι αμέσως μετά τις ολιγοήμερες διακοπές του Αυγούστου θα αναληφθούν από την πλευρά της κυβέρνησης ξεχωριστές μεταρρυθμιστικές πρωτοβουλίες, ικανές να δώσουν την απαιτούμενη ορμή στην ελληνική οικονομία, ώστε να αντιπαρέλθει με ασφάλεια τις συνεχώς επιδεινούμενες διεθνείς οικονομικές συνθήκες.
Ανησυχίες για τις διεθνείς εξελίξεις
Ανώτερα κυβερνητικά στελέχη μιλούν για αμιγώς μεταρρυθμιστικά μέτρα και πολιτικές υπέρ των επενδύσεων που θα ξεδιπλωθούν με ταχύτητα στο επόμενο διάστημα, με σκοπό να έχει διαμορφωθεί εντός του προσεχούς εξαμήνου διεθνώς η πεποίθηση ότι η Ελλάδα ξαναβγαίνει με αξιώσεις στον κόσμο. Τόσο στην κυβέρνηση όσο και στην Τράπεζα της Ελλάδος βλέπουν ότι πυκνώνουν σταθερά τους τελευταίους μήνες τα σύννεφα πάνω από την παγκόσμια οικονομία και εκτιμούν ότι δεν υπάρχει χρόνος για καθυστερήσεις και αναστολές.
Ιδιαιτέρως αξιολογούνται οι επικρατούσες συνθήκες εμπορικού και νομισματικού πολέμου μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, οι αρνητικές επιδράσεις που μπορεί να ασκήσει ένα πιθανό πια άτακτο Brexit, το ενδεχόμενο να περιπέσει σε ύφεση η γερμανική οικονομία αν διατηρηθούν οι αρνητικοί ρυθμοί ανάπτυξης και στο τρίτο τρίμηνο του τρέχοντος έτους και βεβαίως οι αρνητικές εξελίξεις στην Αργεντινή που φλερτάρει και πάλι με τη χρεοκοπία, καθώς και η παρατηρούμενη εδώ και μήνες κάμψη των διεθνών χρηματιστηριακών αγορών, οι οποίες βάσει των παραπάνω δείχνουν να προεξοφλούν τα χειρότερα.
Ειδικά ο Γιάννης Στουρνάρας αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στο πισωγύρισμα της Αργεντινής, το οποίο κατ’ αυτόν είναι αποτέλεσμα της ταλάντευσης και της αναβλητικότητας του προέδρου Μάκρι στην ταχεία χωρίς αναστολές εφαρμογή των απαιτούμενων μεταρρυθμίσεων.
Τον ίδιο κίνδυνο επισείει και στον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, τον οποίο προτρέπει να μη διστάσει ούτε στιγμή, αλλά αντιθέτως να εφαρμόσει με τη δέουσα ταχύτητα, μέσα στους επόμενους έξι μήνες, όλες τις μεταρρυθμίσεις που θα καταστήσουν την ελληνική οικονομία και πάλι επενδύσιμη και θα συγκροτήσει ισχυρά επιχειρήματα στις διαπραγματεύσεις με τους Ευρωπαίους για τα δημοσιονομικά πλεονάσματα.
Υπέρβαση και ελευθέρωση επενδύσεων
Ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος αποδίδει ξεχωριστή σημασία στα μέτρα που βελτιώνουν τη λεγόμενη «διαρθρωτική ανταγωνιστικότητα», όπως αυτή έχει αποδοθεί σε ειδική έκθεση για την Ελλάδα, από το διεθνές οικονομικό φόρουμ της Παγκόσμιας Τράπεζας.
Στην αναίρεση δηλαδή των αρνητικών παραγόντων που δημιουργούν ανυπέρβλητες αναστολές στους επενδυτές, εξαιτίας του υπερβάλλοντος έμμεσου κόστους που προκαλούν και του απίθανου χρόνου αναμονής που κρύβουν.
Αναφέρεται χαρακτηριστικά στο πλέγμα αρνητικών αντιεπενδυτικών παραγόντων που πηγάζουν από τον συνδυασμό γραφειοκρατικών αγκυλώσεων του Ελληνικού Δημοσίου, έλλειψης ανεπτυγμένων αγορών και υπερπληθώρας υπανάπτυκτων δικτύων, καθυστερημένης απονομής δικαίου, χρονοβόρων διαδικασιών στην υπέρβαση απαιτήσεων της Πολεοδομίας, των αρχαιολογικών συμβουλίων, πολυετών καθυστερήσεων στην επίλυση επιχειρηματικών διαφορών, έμμεσων εμποδίων στην κινητικότητα της αγοράς εργασίας και πολλών άλλων που αν μη τι άλλο επιβεβαιώνουν την ελληνική καθυστέρηση.
Στην όλη επιχείρηση υπέρβασης όλων των παραπάνω εμποδίων και ελευθέρωσης των επενδύσεων κεντρικό ρόλο θα έχουν οι υπουργοί Ανάπτυξης, Απασχόλησης, Χωροταξίας και Περιβάλλοντος, Δικαιοσύνης, Πολιτισμού, Τουρισμού, Ενέργειας και Αγροτικής Ανάπτυξης, όπου και συγκεντρώνεται ο μεγαλύτερος όγκος των κανονιστικών πράξεων.
Το επενδυτικό νομοσχέδιο
Οπως βεβαιώνουν όσοι γνωρίζουν τα κυβερνητικά σχέδια, η ένταση του μεταρρυθμιστικού κύματος και των επερχόμενων δυναμικών παρεμβάσεων στην οικονομία θα αποτυπώνεται στο επενδυτικό νομοσχέδιο που θα θέσει προς διαβούλευση στις 20 Αυγούστου ο υπουργός Ανάπτυξης Αδωνις Γεωργιάδης.
Οπως εξηγεί σε συνομιλητές του ο κ. Γεωργιάδης, το επενδυτικό νομοσχέδιο θα περιλαμβάνει πλήθος μέτρων και ρυθμίσεων που θα διευκολύνουν τις επενδύσεις, θα απλοποιούν την ίδρυση των επιχειρήσεων, θα αντιμετωπίζει δύσκολα μέχρι πρότινος θέματα που συνδέονται με τις χρήσεις γης, τη χωροταξία, τις πολεοδομικές υποχρεώσεις, εκείνες που πηγάζουν από τις αρχαιολογικές υπηρεσίες και άλλες. Κατά τα φαινόμενα, το επενδυτικό νομοσχέδιο, που θα δώσει προς διαβούλευση ο κ. Γεωργιάδης, θα είναι μια σύνθεση ρυθμίσεων εκπορευόμενη από όλα τα εμπλεκόμενα με τις επενδύσεις υπουργεία.
Ο ίδιος μιλάει με ενθουσιασμό για την επιδιωκόμενη αλλαγή και δεν κρύβει ότι με αυτό θα αναιρούνται όλες οι παρατηρήσεις του οικονομικού φόρουμ της Παγκόσμιας Τράπεζας, δηλώνοντας ότι με αυτό η Ελλάδα θα κερδίσει μονομιάς 20 θέσεις στη διεθνή κατάταξη της «διαρθρωτικής ανταγωνιστικότητας». Φιλοδοξεί μάλιστα να δημιουργήσει στο υπουργείο Ανάπτυξης «ηλεκτρονικό επενδυτικό χάρτη», ικανό να αποδίδει πλήρως μέσω μιας μοντέρνας ηλεκτρονικής εφαρμογής τη γεωγραφική θέση ενός ακινήτου, τα προβλήματα, πολεοδομικά, αρχαιολογικά και άλλα, που μπορεί να το συνοδεύουν, όπως και τα βήματα επίλυσής τους. Σκοπός είναι εντός διετίας να έχουν συνδεθεί ηλεκτρονικά οι υπηρεσίες Κτηματολογίου με τις αντίστοιχες βάσεις δεδομένων των εμπλεκόμενων υπουργείων, ώστε ο ενδιαφερόμενος επενδυτής ενός οικοπέδου ή ακινήτου για βιομηχανική, τουριστική ή άλλη χρήση να μπορεί με δύο κινήσεις να έχει πλήρη εικόνα της θέσης του και των ενδεχόμενων προβλημάτων, όπως και του χρόνου επίλυσής τους.
Τα κίνητρα στο φορολογικό νομοσχέδιο
Διευκρινίζει μάλιστα ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο δεν θα περιλαμβάνει επενδυτικά κίνητρα, καθώς αυτά θα περιληφθούν στο μεγάλο φορολογικό νομοσχέδιο που θα ακολουθήσει σε επόμενο στάδιο από το υπουργείο Οικονομικών και το οποίο βεβαιώνει ότι καταβάλλεται προσπάθεια να είναι γενναιόδωρο και να διαμορφώνει πλήθος ευκαιριών για τους επενδυτές, Ελληνες και ξένους.
Συνδυασμένα με το υπουργείο Ανάπτυξης θα κινηθεί και το υπουργείο Απασχόλησης, όπου αξιολογούνται ρυθμίσεις της προηγούμενης κυβέρνησης, οι οποίες εκτιμάται ότι έτειναν να αναιρέσουν με έμμεσο τρόπο την εξασφαλισθείσα όλα τα προηγούμενα χρόνια κινητικότητα στην αγορά εργασίας. Πέραν των τροπολογιών για το πλαφόν στις συντάξεις και την κατάργηση του μέτρου της αιτιολογημένης απόλυσης, το υπουργείο Απασχόλησης αντιμετωπίζει το ενδεχόμενο να προχωρήσει έπειτα από κοινωνική διαβούλευση σε αλλαγή του συνδικαλιστικού νόμου που μένει αμετάβλητος από το 1982. Στο πλαίσιο αυτών των αλλαγών θα επιδιώξει να επιβάλει καθεστώς διαφάνειας στις συνδικαλιστικές οργανώσεις, να ξεκαθαρίσει τα μητρώα αυτών και έτσι να επιλύσει σειρά θεμάτων που συνδέονται με τα δικαιώματα που πηγάζουν από την ιδιότητα της συνδικαλιστικής οργάνωσης, εργατικής ή εργοδοτικής.
Σημαντικές αλλαγές στα εργασιακά
Οπως εκμυστηρεύεται η γενική γραμματέας του υπουργείου Απασχόλησης κυρία Αννα Στρατινάκη, με το παρόν καθεστώς τρεις εργαζόμενοι και τρεις επιχειρήσεις μπορούν να συγκροτούν συνδικαλιστικές οργανώσεις, να εκπροσωπούν σχεδόν αυτοδίκαια ομάδες συμφερόντων, να διαπραγματεύονται μεταξύ τους συλλογικές συμβάσεις και να απολαμβάνουν προνόμια χωρίς κανείς να μπορεί να ελέγξει πόσους και ποιους πραγματικά εκπροσωπούν. Δεν κρύβει ότι «αντιμετωπίζουμε δομικά προβλήματα της εργατικής νομοθεσίας», διευκρινίζοντας ότι «θα απαιτηθούν πρωτοβουλίες εκσυγχρονισμού των συλλογικών διαπραγματεύσεων, των μηχανισμών διαμεσολάβησης, της διαιτησίας και της συμφιλιωτικής διαπραγμάτευσης».
Σήμερα επιμένει ότι «διατηρούνται στρεβλωτικές ρυθμίσεις, οι οποίες συγκροτήθηκαν σε ψηφοθηρική βάση και κρίνουμε ότι χρήζουν αναθεώρησης, όπως συνέβη με την αιτιολογημένη απόλυση, η οποία εφαρμοζόμενη θα κατέληγε σε πρωτοφανή αδιέξοδα, θα κατέτεινε σε εξευτελισμό των εργαζομένων στα δικαστήρια και εντέλει σε μόνιμη ανεργία».
Στην ερώτηση ποιες άλλες ρυθμίσεις χρήζουν αλλαγής η Αννα Στρατινάκη αναφέρει χαρακτηριστικά μια τροπολογία του 2017 που κατέθεσε το ΚΚΕ και συμφώνησε η τότε κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, η οποία προέβλεπε ότι η καθυστέρηση καταβολής δεδουλευμένων υπέχει θέση καταγγελίας της σύμβασης. Χωρίς, όπως εξηγεί, να προσδιορίζεται ο χρόνος μη καταβολής των δεδουλευμένων. Το μέτρο, στον βαθμό που δεν ορίζεται η διάρκεια, το τρίμηνο ή το εξάμηνο, που συμπίπτει με τον χρόνο π.χ. καταγγελίας των δανείων μιας επιχείρησης, προκαλεί απίθανες στρεβλώσεις. Χωρίς να διασταυρώνεται αν η καθυστέρηση διατηρήθηκε στον χρόνο, οι εργαζόμενοι δύνανται να καταγγείλουν τη σύμβαση και να λάβουν επί εξάμηνο επιδόματα ανεργίας, ακόμη και αν την επομένη κατεβλήθησαν τα δεδουλευμένα ή οι εργαζόμενοι βρήκαν άλλη εργασία. Στην περίπτωση αυτή «οφείλουμε να προσδιορίσουμε τον εύλογο χρόνο μη καταβολής των δεδουλευμένων». «Οπως και είναι απαραίτητο», υπογραμμίζει η κυρία Στρατινάκη, «να διασταυρώνεται στην περίπτωση επέκτασης των συλλογικών συμβάσεων αν οι υπογράφοντες αυτές εκπροσωπούν το 51% του κλάδου». Για δε την απόφαση της απεργίας να επιβεβαιώνεται μέσω και ηλεκτρονικών ψηφοφοριών η βούληση του 51% των εργαζομένων – εξηγεί ότι όλοι έχουμε δει να προκηρύσσονται απεργίες από μειοψηφίες που δεν αντιπροσωπεύουν τη θέληση των εργαζομένων και πως το μητρώο, όπως και συνολικά η αναθεώρηση του συνδικαλιστικού νόμου, θα εκτεθούν σε κοινωνικό διάλογο.
Ι. Στουρνάρας:«Δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο»
Με άλλα λόγια, γίνεται φανερό ότι υπό την πίεση και των διεθνών οικονομικών εξελίξεων, εισερχόμαστε ταχέως στην εποχή του άλλου σχεδίου, που επέλεξαν οι πολίτες στις εκλογές της 7ης Ιουλίου. Οπως λέει ο κ. Στουρνάρας, «δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο» και «όλα θα κριθούν στο πρώτο εξάμηνο της νέας διακυβέρνησης». Κάτι που, κατά τα φαινόμενα, έχει υιοθετήσει ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και το δείχνει με κάθε ευκαιρία…