Πριν από περίπου ένα μήνα στο πλαίσιο πλαίσιο των Διμερών Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας πραγματοποιήθηκε «τεχνική συνάντηση», όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, μεταξύ των Περιφερειακών Διοικητών Αιγαίου του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. και των ομολόγων τους της Τουρκικής Ακτοφυλακής την στη Σάμο.
Τότε οι δυο πλευρές συμφώνησαν από κοινού να συνεργαστούν για την αντιμετώπιση της παράνομης μεταφοράς μεταναστών. Από την πλευρά της ελληνικής Ακτοφυλακής κομβικό είναι το θέμα της εντατικής φύλαξης των τουρκικών ακτών καθώς όπως λένε χαρακτηριστικά στελέχη του Λ.Σ. άπαξ και απομακρυνθεί η λέμβος προς τα ελληνικά χωρικά ύδατα τότε είναι αργά και απλά θα καταγραφεί μια ακόμη άφιξη μεταναστών.
Πριν από μερικά 24ωρα ένα συμβάν στην βραχονησίδα Ζουράφα στο βορειοανατολικό Αιγαίο έρχεται να ενισχύσει τους προβληματισμούς για το κατά πόσο η διάθεση για συνεργασία από την πλευρά της Τουρκίας είναι ουσιαστική ή απλά μένει στα λόγια. Στη συγκεκριμένη περιοχή οι περιπολίες σκαφών του Λ.Σ. είναι εντατικές καθώς από τα μέσα Ιουλίου έχουν καταγραφεί περιστατικά με τούρκους αλιείς που ψαρεύουν σε ελληνικά χωρικά ύδατα.
Σύμφωνα με πληροφορίες το πλήρωμα σκάφους του Λ.Σ. εντόπισε τουρκική ακταιωρό κατά τη διάρκεια προσέγγισης λέμβου με μετανάστες και ο καπετάνιος του σκάφους ζήτησε από τον τούρκο συνάδελφο του να εγκαταλείψει το σημείο γιατί βρισκόταν εντός ελληνικών χωρικών υδάτων χωρίς εκείνος να υπακούσει.
Τότε δυο εκ των μεταναστών πήδηξαν στη θάλασσα επειδή δεν ήθελαν να τους περισυνελλέξουν οι τούρκοι λιμενικοί και άρχισαν να κολυμπούν προς του σκάφος του Λιμενικού. Ξαφνικά το σκάφος της τουρκικής ακτοφυλακής προχώρησε σε κινήσεις παρενόχλησης του ελληνικού σκάφους για να εμποδίσει το πλήρωμα του να διασώσει τους δυο μετανάστες.
Τελικά οι έλληνες λιμενικοί τους διέσωσαν και δέκα λεπτά αργότερα στο σημείο έφτασε και άλλη τουρκική ακταιωρός . Τότε έπεσαν στη θάλασσα άλλοι επτά μετανάστες εκ των οποίων οι τρεις περισυνελλέγησαν από τους έλληνες λιμενικούς και οι άλλοι τέσσερις από τους τούρκους. Ελάχιστα λεπτά αργότερα ο τούρκος καπετάνιος φώναξε προς τον έλληνα συνάδελφο του να του παραδώσει τους πέντε διασωθέντες μετανάστες ωστόσο εκείνος αρνήθηκε. Λίγο αργότερα οι τουρκικές ακταιωροί αποχώρησαν ενώ το σκάφος του Λ.Σ κατέπλευσε στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης προκειμένου να προχωρήσει η διαδικασία σύλληψης για παράνομη είσοδο στη χώρα μας.
Από την πλευρά του ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου εξήρε το έργο των λιμενικών για τη διαχείριση του προσφυγικού ζητήματος λέγοντας πως το Λ.Σ. παραμένει διαρκώς σε ετοιμότητα για την αντιμετώπιση οποιουδήποτε περιστατικού εστιάζοντας στην ανάγκη ενίσχυσης σε έμψυχο δυναμικό αλλά και σε μέσα.
Ο κ. Πλακιωτάκης έθεσε ως άμεση προτεραιότητα το έργο ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Ολοκληρωμένης Θαλάσσιας Επιτήρησης. Σκοπός ανάπτυξης του ΕΣΟΘΕ είναι η έγκαιρη επίγνωση της επικρατούσας κατάστασης στο θαλάσσιο πεδίο ευθύνης του Λ.Σ. – ΕΛ. ΑΚΤ. σε πραγματικό χρόνο και επί 24ωρου βάσεως.
Όπως τονίζεται από στελέχη του υπουργείου είναι κρίσιμο να προκηρυχθεί ο διαγωνισμός το ταχύτερο δυνατό, τουλάχιστον του πρώτου σκέλους, ώστε να συμβασιοποιηθεί το έργο μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2020 και να αποφευχθεί το ενδεχόμενο απώλειας μέρους της χρηματοδότησης. «Δυστυχώς χάθηκε πολύτιμος χρόνος και στο παραπέντε κινήθηκαν όλες οι διαδικασίες για τη διασφάλιση της χρηματοδότησης» επεσήμαναν.
Σημειώνεται ότι από 07.00 της 30ης Ιουλίου έως την ίδια ώρα της επόμενης ημέρας διεσώθησαν 121 πρόσφυγες – μετανάστες σε τέσσερα περιστατικά έρευνας και διάσωσης στις θαλάσσιες περιοχές Λέσβου, Χίου, Σάμου και Ψερίμου.
Υπενθυμίζεται πως από χθες έχει τεθεί σε πιλοτική λειτουργία το ζέπελιν το οποίο προμηθεύτηκε ο Οργανισμός Ευρωπαϊκής Συνοριοφυλακής και Ακτοφυλακής (FRONTEX) και διέθεσε στο Λ.Σ. για την επιτήρηση των θαλασσίων συνόρων μπορεί να ελέγχει το χώρο βόρεια της Σάμου σε βάθος 20 – 25 ναυτικών μιλίων αλλά και τη θαλάσσια περιοχή εντός τουρκικών χωρικών υδάτων.
Το ζέπελιν που έχει ως «έδρα» για λόγους ασφαλείας στρατόπεδο στο νησί του Αιγαίου με τις θερμικές κάμερες θα στέλνει σε πραγματικό χρόνο εικόνα υψηλής ποιότητας (με δυνατότητα αυξομείωσης του οπτικού πεδίου της λήψης) στις οθόνες των χειριστών του αλλά και στο Θάλαμο Επιχειρήσεων του Λ.Σ. στο Αρχηγείο στον Πειραιά και αν εντοπιστεί κάποιο ύποπτο σκάφος 6-7-8 μέτρων, κάποιο ακυβέρνητο σκάφος ακόμα και άνθρωπος στη θάλασσα τότε θα ενημερώνεται άμεσα το πλησιέστερο πλωτό του Frontex ή του Λιμενικού για να σπεύδει στο σημείο.
Εάν επίσης η θερμική κάμερα «πιάσει» σκάφος που κρίνεται ύποπτο όπως για παράνομη μεταφορά μεταναστών εντός τουρκικών χωρικών υδάτων τότε άμεσα θα ενημερώνεται η τουρκική Ακτοφυλακή. Στόχος είναι ο έγκαιρος εντοπισμός τέτοιων σκαφών πριν απομακρυνθούν από τις τουρκικές ακτές και προσεγγίσουν την οριογραμμή με την Ελλάδα. Το ζέπελιν θα βρίσκεται 24 ώρες στον αέρα και μπορεί να βρίσκεται στον αέρα ακόμα και με ανέμους εντάσεως 7 – 8 μποφόρ.