Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος : «Είμαι ευγνώμων παρά τις δυσκολίες…»

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου έκανε τον απολογισμό του φετινού προγραμματος ενόψει της λήξης της θητείας του τον επόμενο μήνα.

Στον απολογισμό του προγράμματος του Φεστιβάλ Αθηνών- Επιδαύρου για το 2019 προχώρησε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του οργανισμού Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου την Τετάρτη, 24 Ιουλίου. Λίγο προτού ολοκληρωθούν οι παραστάσεις της Επιδαύρου – στις 10 Αυγούστου- θέλησε να «μοιραστεί» με τους εκπροσώπους του Τύπου όλη την εμπειρία της προσωπικής του διαδρομής στη διοργάνωση από το 2016 καθώς η θητεία του ολοκληρώνεται τον επόμενο μήνα. Να δούμε «τι προσπαθήσαμε και τι καταφέραμε» όπως χαρακτηριστικά είπε «αλλά και τι χρειάζεται ακόμη μεγαλύτερη επιμονή και προσπάθεια».

Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος επανέλαβε την πίστη του σ΄ένα Φεστιβάλ ελληνικό και διεθνές, με ισχυρά κοινωνικά αντανακλαστικά, ανοιχτό σε όλους, το οποίο καλείται να αξιοποιεί στο έπακρον τις δυνατότητες ενός δημόσιου οργανισμού ώστε ν΄ανταποκριθεί στα υψηλά ζητούμενα: αισθητική καλλιέργεια του κοινού, ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και σύνδεση της τέχνης με την κοινωνία, και, φυσικά, ενίσχυση της εγχώριας δημιουργίας, όπως τόνισε.

Στο πλαίσιο αυτό, κύριο μέλημα του ιδίου και των συνεργατών του υπήρξε η ενίσχυση της διακριτής ταυτότητας των χώρων της Επιδαύρου και της Μικρής Επιδαύρου, του Ηρωδείου, της Πειραιώς 260 και της ενότητας του Ανοίγματος στην πόλη. «Το 2018 και το 2019 ήταν, θεωρώ, τα πιο ολοκληρωμένα και δυναμικά φεστιβαλικά καλοκαίρια της θητείας μου. Ειδικά φέτος άρχισαν να δίνουν καρπούς όλες οι προσπάθειες διεύρυνσης συνεργασιών των τελευταίων χρόνων με διεθνείς αλλά και υψηλού επιπέδου ελληνικές παραγωγές στην Επίδαυρο που υποδέχτηκε ως σήμερα, στα 5 από τα 8 διήμερα του προγράμματος, 52.747 θεατές. Στο Ηρώδειο τις παραστάσεις παρακολούθησαν 79.202 θεατές, χωρίς να υπολογίσουμε βέβαια την «Τραβιάτα» από την ΕΛΣ και την Εθνική Ορχήστρα της Κίνας που υπολείπονται. Τις παραστάσεις της Πειραιώς 260 τις παρακολούθησαν συνολικά 18.433 θεατές, ενώ το Kanata του Λεπάζ στο Μέγαρο Μουσικής είχε 2.440 θεατές. Επίσης, το Ανοιγμα στην πόλη συγκέντρωσε στην Αθήνα 5.845 θεατές σε 17 εκδηλώσεις με ελεύθερη είσοδο για το κοινό».

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ υπενθύμισε ότι φέτος οι παραστάσεις ήταν λιγότερες συνολικά, κάτι που έγινε συνειδητά, όπως είπε, και υπήρξε αποτέλεσμα σκέψης και αυτοκριτικής. «Επρεπε να συμμαζευτεί το «άπλωμα» σε χώρους και ο αριθμός των εκδηλώσεων των προηγούμενων ετών, ώστε να δημιουργηθεί ένα πρόγραμμα πιο στοχευμένο, πιο σφιχτό, με πιο δραστική απεύθυνση στον κόσμο»

Αναφερόμενος στο Ηρώδειο, είπε πως η αποφαση να ισχυροποιηθεί ο μουσικός του χαρακτήρας με έμφαση στην κλασική μουσική δικαιώθηκε από την προσέλευση του κοινού στις μεγάλες ορχήστρες και στους μεγάλους ερμηνευτές (Ρικάρντο Μούτι / Δρόμοι της Φιλίας, Γιο Γιο Μα, Λεωνίδας Καβάκος/ Συμφωνική της Βιέννης κ.α). Στον χώρο της Οπερας ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος επισήμανε την συμμετοχή της Λυρικής με δυο νέες παραγωγές για πρώτη φορά αλλά και τη θαυμάσια «Αλτσίνα» του Χέντελ που παρουσίασαν οι Μουσικοί της Καμεράτα υπό τον Γιώργο Πέτρου με πρωταγωνίστρια τη διεθνή σοπράνο Μυρτώ Παπαθανασίου.

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ μίλησε επίσης για τον χορό, αλλά και για το σύγχρονο ελληνικό θέατρο, για τις διεθνείς συνεργασίες αλλά και για την εκπαιδευτική διάσταση του Φεστιβάλ στην Επίδαυρο αλλά και στην Αθήνα. Θύμισε πως η Επίδαυρος άνοιξε φέτος με τον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Γουίλσον, «ενώ αυτή τη βδομάδα κατεβαίνει για πρώτη φορά στο αργολικό θέατρο η Κομεντί Φρανσέζ με προσκεκλημένο σκηνοθέτη τον Ιβο βαν Χόβε του οποίου αναμένουμε με μεγάλο ενδιαφέρον την παράσταση Ηλέκτρα/Ορέστης του Ευρυπίδη. Στο κλείσιμο του Φεστιβάλ θα δούμε για πρώτη φορά στην Επίδαυρο την Κάθριν Χάντερ να ερμηνεύει στα ελληνικά τον επώνυμο ρόλο στον «Προμηθέα Δεσμώτη», μια συμπαραγωγή του Φεστιβάλ με το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας σε σκηνοθεσία Σταύρου Τσακίρη» είπε ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος εξηγώντας, παράλληλα, πως οι διεθνείς συνεργασίες δεν είναι κάτι που μπορεί να πραγματοποιηθεί από τη μια στιγμή στην άλλη, χρειάζεται μακροχρόνιος προγραμματισμός.

«Οσον αφορά τα οικονομικά, τα τρία αυτά χρόνια διαχειρίστηκα τον προϋπολογισμό του καλλιτεχνικού προγράμματος χωρίς υπερβάσεις, που σημαίνει ότι για πρώτη φορά στην ιστορία του φεστιβάλ δε χρειάστηκε έκτακτη χρηματοδότηση ούτε αύξηση του προϋπολογισμού, παρότι βέβαια μια αύξηση είναι πάντα υπέρ του καλλιτεχνικού προγράμματος» ανέφερε ο ίδιος σε άλλο σημείο της ομιλίας του. «Σ’ αυτό συνέβαλαν οι δεκάδες συνεργασίες που εξασφαλίσαμε με ιδρύματα, φορείς, οργανισμούς και ιδιώτες, που ανέλαβαν μόνοι τους το κόστος των παραγωγών τους. Επίσης, σημαντικό ρόλο έπαιξε και η αύξηση των συμπαραγωγών, η αύξηση των θεατών και συνεπώς η αύξηση των εσόδων από τα εισιτήρια. Το αποτέλεσμα σε οικονομικό επίπεδο είναι ότι τα τρία χρόνια της θητείας μου το Φεστιβάλ ήταν πλεονασματικό, όπως περιμένουμε να είναι και το 2019, όταν λήξει το οικονομικό έτος και έχουμε τα πλήρη οικονομικά στοιχεία» είπε στη συνέχεια.

Για το τέλος, άφησε μια προσωπική αναφορά. Με δεδομένο ότι το Φεστιβάλ είναι ένας γιγάντιος οργανισμός, η δουλειά ήταν πολλή, ωστόσο η εμπειρία πολύτιμη κι αυτό του πρόσφερε δύναμη και αντοχή. «Είμαι ευγνώμων γι΄αυτό το ταξίδι που μου επιφύλαξε η ζωή, όσο κι αν είχε τις δύσκολες στιγμές του…» κατέληξε.

Με δεδομένο ότι ο προγραμματισμός για το 2020 επείγει, οι εξελίξεις σε ό,τι αφορά το θέμα του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ θα πρέπει να «τρέξουν» σύντομα ενώ ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος αναμένεται να συναντηθεί με την Υπουργό Πολιτισμού κυρία Λίνα Μενδώνη.

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.