Πέντε προτάσεις που έχει επεξεργαστεί το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ) έβαλε και πάλι στο τραπέζι του διαλόγου με δήλωσή του, λίγες ώρες μετά τον σεισμό, ο πρόεδρός του κ. Γιώργος Στασινός, τονίζοντας ότι «ευτυχώς αυτή τη φορά δεν θρηνήσαμε θύματα. Ωστόσο είχαμε και πάλι ζημιές εμφανείς και οφείλουμε να ελέγξουμε αν υπάρχουν και ζημιές μη εμφανείς».
Οι προτάσεις, που σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΤΕΕ, μπορούν να εφαρμοστούν άμεσα για την καλύτερη δυνατή πρόληψη είναι οι εξής:
l Ελεγχος όλων των δημοσίων κτιρίων με άμεσο πρωτοβάθμιο προσεισμικό έλεγχο δομικής τρωτότητας. Ενώ θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί ο έλεγχος για το σύνολο των δημοσίων κτιρίων, μέχρι σήμερα έχει πραγματοποιηθεί για λιγότερο από το 25% των δημοσίων κτιρίων. Το μοναδικό θετικό είναι ότι έχουν ελεγχθεί όλες οι σχολικές μονάδες που κατασκευάστηκαν μέχρι το 1959, περίοδο κατά την οποία δεν υπήρχε κανένας αντισεισμικός κανονισμός. Είναι αναγκαίο όμως να γίνουν έλεγχοι άμεσα για σχολεία, νοσοκομεία και γενικά χώρους συνάθροισης κοινού που κατασκευάστηκαν μέχρι το 1985, χρονική στιγμή που αρχίζει να εφαρμόζεται νέος αντισεισμικός κανονισμός. Στη συνέχεια θα πρέπει φυσικά να ελεγχθούν και τα κτίρια από το 1985 μέχρι το 1995 και κατόπιν μέχρι σήμερα. Εφιστούμε ιδιαιτέρως την προσοχή σε μη εμφανείς ζημιές και σε σοβαρές βλάβες χωρίς κατάρρευση. Το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας δεσμεύεται ότι, με συγκεκριμένο σχέδιο, μπορούμε να βοηθήσουμε την Πολιτεία να ελέγξει το σύνολο των δημοσίων κτιρίων μέσα σε ένα εξάμηνο.
l Για τα ιδιωτικά κτίρια, μέσα από την Ταυτότητα Κτιρίου, η οποία προβλέπεται σε πολλούς νόμους και θα πρέπει να ξεκινήσει άμεσα, είναι αναγκαίο να γίνει αντίστοιχος προσεισμικός έλεγχος δομικής τρωτότητας. Προτεραιότητα και πάλι πρέπει να είναι όσα κτίρια έχουν κατασκευαστεί με προηγούμενους αντισεισμικούς κανονισμούς ή χωρίς καθόλου αντισεισμικές προδιαγραφές. Ταυτόχρονα όμως η Πολιτεία οφείλει να μεριμνήσει για να γίνουν οι επεμβάσεις που θα κριθούν αναγκαίες από τον έλεγχο αυτόν. Προτείνουμε, όπως ακριβώς συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, να δοθούν μόνιμα οικονομικά κίνητρα για την ενίσχυση ιδιωτικών κτιρίων που διατρέχουν κίνδυνο βλαβών από σεισμό. Κατά το πρότυπο της Ιταλίας θα μπορούσε να εφαρμοστεί έκπτωση φόρου 50% για τις δαπάνες επεμβάσεων με συγκεκριμένο μέγιστο φορολογικό όφελος (στην Ιταλία το όριο είναι 96.000 ευρώ ανά κτίριο).
l Για κενά κτίρια ή παλαιά ή διατηρητέα, που έχουν αυξηθεί ιδίως στα κέντρα των πόλεων τα τελευταία χρόνια, οφείλουμε να προχωρήσουμε σε ανακατασκευή τους. Διαχωρίζουμε την έννοια της ανακατασκευής από την αποκατάσταση. Αποκατάσταση, στα περισσότερα από αυτά, με τον τρόπο και τα υλικά της αρχικής τους μορφής είναι πολλές φορές αδύνατον ή εξαιρετικά κοστοβόρο να γίνει. Μπορεί όμως να γίνει ανακατασκευή, σε μορφή εξαιρετικά κοντινή και συμβατή με την αρχική τους τυπολογία και μορφή, με νέες εφαρμόσιμες λύσεις και σύγχρονες μεθόδους και υλικά.
l Ειδικά για τα εγκαταλελειμμένα κτίρια και κενά κτίρια, ο τρόπος υλοποίησης τέτοιων παρεμβάσεων θα μπορούσε να περνά μέσα από τους δήμους, αρκεί να τους δοθούν τα θεσμικά εργαλεία. Προτείνουμε να καθιερωθεί μηχανισμός μέσω του οποίου θα επιτρέπεται, σε τέτοιες περιπτώσεις, ο δήμος να αναλάβει ένα κτίριο, να το παραχωρήσει σε ενδιαφερόμενο ιδιώτη που θα κάνει τις απαραίτητες εργασίες, θα το εκμεταλλευτεί για μια περίοδο και εν συνεχεία θα επιστρέψει στον νόμιμο ιδιοκτήτη του αποκατεστημένο – ή στο δημόσιο, αν είναι αγνώστου ιδιοκτήτη.
l Επιπλέον, ειδικά για τα πολλά διατηρητέα που χρήζουν εργασιών, έχω προτείνει συγκεκριμένο μηχανισμό ανακατασκευής των προσόψεων, με χρηματοδότηση μέσα από τη λειτουργία της Ψηφιακής Τράπεζας Γης που πρέπει επιτέλους το κράτος να προχωρήσει.