Παράταση ελέω…συντήρησης πήρε ο διαγωνισμός για την προμήθεια συνολικά 750 λεωφορείων για την ανανέωση των στόλων Αθήνας και Θεσσαλονίκης. Η νέα καταληκτική ημερομηνία είναι η 17η Σεπτεμβρίου 2019, απομακρύνοντας έτσι από τις εθνικές εκλογές τον διαγωνισμό που έφερε και προεκλογική κόντρα ανάμεσα σε κυβέρνηση και αντιπολίτευση.
Η προηγούμενη καταληκτική ημερομηνία θα έφερνε το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών των ενδιαφερόμενων μνηστήρων μόλις δύο ημέρες πριν την λαϊκή ετυμηγορία που πιθανώς οδηγήσει και σε αλλαγή ηγεσίας στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Μια από τις βασικές ενστάσεις των ενδιαφερόμενων, σύμφωνα με τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών κ. Θάνο Βούρδα, έχει να κάνει με την πρόβλεψη για 15ετή συντήρηση των οχημάτων. Μεγαλύτερο δε αγκάθι, αν και το κόστος της συντήρησης έχει συμπεριληφθεί στον συνολικό προϋπολογισμό του διεθνούς διαγωνισμού, ύψους 461.094.000 ευρώ, αποτελεί η συντήρηση των ηλεκτρικών λεωφορείων. Και δη η πρόβλεψη για αλλαγή μπαταρίας ανά 5ετία.
Αντικείμενο του διαγωνισμού αποτελεί η προμήθεια 100 πετρελαιοκίνητων αρθρωτών αστικών λεωφορείων 18m, κατηγορίας EURO VI (Τμήμα 1 της σύμβασης), 200 απλών αστικών λεωφορείων συμπιεσμένου φυσικού αερίου 12 m (CNG), με δικαίωμα προαίρεσης άλλων 130, ήτοι, σύνολο 330 (Τμήμα 2 της σύμβασης) και 190 απλών ηλεκτρικών αστικών λεωφορείων 12m, με δικαίωμα προαίρεσης άλλων 130, ήτοι, σύνολο 320 (Τμήμα 3 της σύμβασης).
Επιπλέον, περιλαμβάνονται η προμήθεια παρελκόμενων, ήτοι 190 σταθερών φορτιστών βραδείας φόρτισης, με δικαίωμα προαίρεσης άλλων 130, ήτοι, σύνολο 320, 13 κινητών φορτιστών βραδείας φόρτισης, με δικαίωμα προαίρεσης άλλων 9, ήτοι, σύνολο 22 και 19 ταχυφορτιστών, με δικαίωμα προαίρεσης άλλων 13, ήτοι, σύνολο 32, για τα ηλεκτρικά αστικά λεωφορεία (εντάσσεται στο Τμήμα 3 της Σύμβασης και αφορά στα ηλεκτρικά λεωφορεία).
Όσον αφορά τη συντήρηση, η ελαφρά –καθημερινή- συντήρηση των οχημάτων θα γίνεται από το προσωπικό των ΟΣΥ και ΟΑΣΘ, το οποίο και θα εκπαιδευτεί ειδικά βάσει των προβλέψεων των τευχών του διαγωνισμού. Οι ανάδοχοι, που για κάθε κατηγορία οχήματος μπορεί να είναι διαφορετικοί, θα κάνουν οι ίδιοι τη λεγόμενη βαριά συντήρηση των λεωφορείων.
Σημειώνεται ότι από την πλευρά των Εισαγωγέων και Αντιπροσώπων έχει ακόμη ζητηθεί να τεθεί εκ νέου προς διαβούλευση το μέρος της προκήρυξης που αφορά στις ειδικές υποχρεώσεις, υποστηρίζοντας ότι ορισμένοι όροι του διαγωνισμού είναι πρωτόγνωροι ακόμη και για τα ευρωπαϊκά δεδομένα, όπως για παράδειγμα η υποχρέωση του προμηθευτή να υποβάλλει κοστολογημένο πρόγραμμα συντήρησης των λεωφορείων για 12 χρόνια με ξεχωριστή αναφορά στη δαπάνη ανταλλακτικών, στις εργατοώρες κ.α. Αίτημα που δεν έγινε δεκτό, ενώ δεν μπορεί να αποκλειστεί ορισμένοι εισαγωγείς να προσφύγουν από την πλευρά τους στο ΕΣΗΔΗΣ (Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημόσιων Συμβάσεων), ζητώντας μείωση της χρονικής διάρκειας αυτής της υποχρέωσης.