Η τοποθέτηση των προϊόντων στα ράφια των σουπερμάρκετ και άλλων εμπορικών καταστημάτων αποτελεί από μόνη της μια επιστήμη. Οι ειδικοί στο μάρκετινγκ εδώ και χρόνια συμβουλεύουν τις επιχειρήσεις για τον τρόπο παρουσίασης των αγαθών που διαθέτουν με στόχο την αύξηση των πωλήσεων. Οι προμηθευτές των υπεραγορών δίνουν πραγματική μάχη για να εξασφαλίσουν το καλύτερο δυνατό ράφι.
Αυτά είναι τα συμβατικά μέσα. Ερχόμενοι στο παρόν και στο μέλλον, τα πράγματα έχουν αρχίσει να εξελίσσονται με γρήγορους ρυθμούς. Μεγάλες εταιρείες έχουν αρχίσει να κάνουν χρήση της υψηλής τεχνολογίας για να ερμηνεύσουν τη συμπεριφορά του αγοραστή και να πετύχουν ακόμα πιο καλά αποτελέσματα.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελούν τα εργαστήρια Shopper Science Lab (SSL) και Consumer Sensory Lab (CSL) που έχει δημιουργήσει η GSK Consumer Healthcare, μέσω των οποίων επιχειρεί να κατανοήσει τις καθημερινές ανάγκες των καταναλωτών.
Το SSL αποτελεί μια εγκατάσταση τεχνολογίας αιχμής που κατανοεί το πώς και γιατί οι αγοραστές λαμβάνουν αποφάσεις και τι επηρεάζει τις επιλογές τους όταν ψωνίζουν σε φυσικά καταστήματα. Οι περιοχές φαρμακείων και λιανικής πώλησης εντός του SSL προσομοιώνουν πραγματικά περιβάλλοντα λιανικής πώλησης και διαθέτουν κινητό εξοπλισμό παρακολούθησης οφθαλμών, παρέχοντας σε βάθος ανάλυση.
Συγκεκριμένα, μέσω ειδικών βιομετρικών εργαλείων δέρματος και προσώπου η GSK κατανοεί καλύτερα τις ασυνείδητες και συναισθηματικές αντιδράσεις του υποψήφιου αγοραστή. Ο χώρος διαθέτει επίσης ένα εξειδικευμένο δωμάτιο ελέγχου έρευνας με σταθερές κάμερες για την απομακρυσμένη προβολή των αγοραστών σε όλους τους ερευνητικούς τομείς.
Δοκιμές προϊόντων
Από την άλλη πλευρά, στο CSL γίνονται δοκιμές σε ένα ευρύ φάσμα προϊόντων, χρησιμοποιώντας εξοπλισμό παρακολούθησης οφθαλμών, συστήματα βιομετρικής παρακολούθησης προσώπου και δέρματος και συσκευές καταγραφής.
Με τον τρόπο αυτόν, η ειδική ομάδα επιστημόνων της GSK Consumer Healthcare, η οποία ειδικεύεται στην αισθητηριακή επιστήμη και στην επιστήμη των καταναλωτών, μπορεί να αξιολογήσει μια σειρά συνειδητών και υποσυνείδητων αντιδράσεων στα προϊόντα κατά τη διάρκεια της διαδικασίας ανάπτυξης και να χρησιμοποιήσει αυτά τα δεδομένα τόσο για τη βελτίωση των προϊόντων της όσο και για την ανάπτυξη νέων. Ετσι, τεστάρεται ένα προϊόν προτού βγει στην αγορά, ώστε να εκτιμηθεί με μεγαλύτερη ασφάλεια η απήχηση που θα έχει στο ευρύ κοινό.
Φαρμακεία επόμενης γενιάς
Η GSK θεωρεί ότι στο μέλλον σημαντικό μερίδιο των λιανικών πωλήσεων θα γίνεται μέσω των φαρμακείων. Οπως υπογράμμισε πρόσφατα σε σχετική παρουσίαση ο Crispin Haywood, EMEA & Americas Commercial Excellence Director στην GSK Consumer Healthcare, «με τις κυβερνήσεις να ασχολούνται ήδη με το αυξανόμενο κόστος της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, σε συνάρτηση με τον γηράσκοντα πληθυσμό και την αυξανόμενη επικράτηση των χρόνιων ασθενειών, πιστεύουμε πραγματικά ότι το φαρμακείο θα διαδραματίσει έναν σημαντικό ρόλο στην περαιτέρω ανακούφιση αυτών των πιέσεων, ενώ βρίσκεται και στην κατάλληλη θέση για να διευκολύνει τη συγκεκριμένη αλλαγή».
Στο πλαίσιο αυτό, πρόσθεσε πως ως μία από τις κυριότερες εταιρείες μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων παγκοσμίως, η GSK θα επιδιώξει στενή συνεργασία με τους πελάτες της. «Ο απώτερος στόχος μας είναι να κάνουμε το Φαρμακείο του Μέλλοντος πραγματικότητα, αναπτύσσοντας και εφαρμόζοντας λύσεις για την καλύτερη υγεία των ασθενών και των καταναλωτών, καθώς και να βοηθήσουμε το φαρμακείο να έχει κερδοφόρο ανάπτυξη σε κάθε κατηγορία» σημείωσε ο ίδιος.