«Δαγκάνα» για τους χρόνιους μπαταξήδες στήνει η ΔΕΗ. Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε σήμερα, μιλώντας σε δημοσιογράφους, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της επιχείρησης κ. Μανόλης Παναγιωτάκης, έως τις 15 Ιουλίου θα έχουν εγκατασταθεί στη ΔΕΗ 40 νέοι υπάλληλοι (οικονομολόγοι και λογιστές) με αποκλειστικό στόχο τους να εισπράξουν χρέη ετών από συστηματικούς κακοπληρωτές.
Η νέα προσπάθεια της ΔΕΗ θα ξεκινήσει με την άμεση αποστολή εξωδίκων και πρώτο στόχο την εξόφληση των χρεών των λεγόμενων τελικών πελατών, τα οποία διαμορφώνονται στο 1,05 δισ. ευρώ. Γενικότερα, οι ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τη ΔΕΗ σήμερα (μαζί με τις οφειλές που έχουν διακανονιστεί) φτάνουν τα 2,7 δισ. ευρώ. Από αυτά το 1,05 δισ. ευρώ αφορά τους 890.000 τελικούς πελάτες, τους οποίους οι υπηρεσίες της ΔΕΗ έχουν ταξινομήσει σε τέσσερις κατηγορίες, ώστε στη συνέχεια να εφαρμοστεί το σχέδιο είσπραξης των οφειλών.
Η πρώτη κατηγορία αφορά πελάτες που έχουν διακόψει για διάφορους λόγους την ηλεκτροδότηση (επιχειρήσεις που έκλεισαν ή οικιακοί καταναλωτές που διέκοψαν το ρεύμα στο εξοχικό τους κλπ). Η δεύτερη κατηγορία αφορά καταναλωτές που έχουν αλλάξει πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας και έχουν αφήσει χρέος στη ΔΕΗ. Η τρίτη κατηγορία αφορά επιχειρήσεις που συνεχίζουν τη δραστηριότητά τους αλλά, με νέο ΑΦΜ. «Έχουμε κάνει προσπάθειες από το 2016 με παρεμβάσεις στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) αλλά δεν έχουμε πετύχει η οφειλή τους να μεταφέρεται και στο νέο ΑΦΜ. Προς το παρόν η ΡΑΕ αρνείται το αίτημά μας λόγω της Αρχής της Αναξαρτησίας των Συμβάσεων», σημείωσε ο κ. Παναγιωτάκης.
Η τέταρτη κατηγορία αφορά καταναλωτές που έχουν μεταπέσει στο καθεστώς της καθολικής υπηρεσίας. Δηλαδή η ΔΕΗ, αφού εξάντλησε όλα τα περιθώρια για να πάρει τα λεφτά της, τους απέκλεισε από το πελατολόγιό της, αλλά οι περισσότεροι αφού δεν καταφέρουν να βρουν άλλον προμηθευτή, μεταπίπτουν στην λεγόμενη καθολική υπηρεσία, με δεδομένο ότι υπάρχει ο θεμελιώδης κανόνας ότι όλοι οι Έλληνες θα πρέπει να ηλεκτροδοτούνται. Αυτοί εκτιμάται ότι φτάνουν τους 200.000 καταναλωτές.
Όμως όλοι αυτοί καταλήγουν και πάλι στη ΔΕΗ. Όπως εξήγησε ο επικεφαλής της επιχείρησης, η ΡΑΕ κάθε χρόνο κάνει έναν διαγωνισμό για το ποιος ενδιαφέρεται να γίνει ο πάροχος για τους καθολικούς πελάτες. «Καθώς κανένας προμηθευτής ποτέ δεν ενδιαφέρεται, τους φορτώνεται η ΔΕΗ», ανέφερε. Επεσήμανε ωστόσο ότι αυτό έχει και ένα πλεονέκτημα για τη ΔΕΗ. «Αφού θεωρούνται καθολικοί πελάτες, άρα δεν είναι πελάτες της ΔΕΗ, οπότε μειώνεται το μερίδιό μας στην αγορά», σημείωσε.
Στο στόχαστρο όσοι χρωστούν πάνω από 3.000 ευρώ
Σύμφωνα με τα στοιχεία των αρμόδιων υπηρεσιών της ΔΕΗ, οι 65.000 με 70.000 τελικοί πελάτες χρωστούν περισσότερα από 3.000 ευρώ ο καθένας και συνολικά περισσότερα από 700 εκατομμύρια ευρώ.
Αυτοί είναι εκείνοι από τους οποίους θα ξεκινήσει το «σαφάρι» της ΔΕΗ για είσπραξη των χρεών. Όπως υπογράμμισε ο επικεφαλής της ΔΕΗ δημιουργείται ένας ειδικός μηχανισμός. Συγκεκριμένα, έχει γίνει ήδη διαγωνισμός και έως τις 15 Ιουλίου θα έχουν προσληφθεί περίπου 40 εργολαβικοί εργαζόμενοι, οι οποίοι θα προετοιμάσουν τους φακέλους των οφειλετών ανά περιοχή (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, νησιά και υπόλοιπη Κεντρική Ελλάδα). Έπειτα οι υποθέσεις θα ανατεθούν σε δικηγορικά γραφεία τα οποία θα αναλάβουν να διεκδικήσουν με κάθε ένδικο μέσο τις οφειλές.
Οι στόχοι, σύμφωνα με τον κ. Παναγιωτάκη, πέρα από την ανάκτηση των οφειλών είναι δύο. Καταρχάς, η εκκαθάριση του πελατολογίου. Όπως τόνισε ο ίδιος, αφού πλέον η ΔΕΗ θα έχει κινήσει όλες τις διαδικασίες, θα μπορέσει για τις οφειλές που τελικά δεν θα καταφέρει να εισπράξει να ζητήσει από την Εφορία να προχωρήσει σε διαγραφή και σε επιστροφή ή συμψηφισμό του φόρου εισοδήματος που έχει ήδη καταβάλει για τα ποσά αυτά, ο οποίος φτάνει σε 29%.
Δευτερευόντως, θα βελτιωθεί το τίμημα από την τιτλοποίηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών, διαδικασία η οποία προχωρά παράλληλα και έχει ως στόχο την είσπραξη 400-500 εκατομμυρίων ευρώ ως το τέλος Αυγούστου. Όπως έχει αναφέρει ο κ. Παναγιωτάκης και στο παρελθόν, θα εκχωρηθούν σε επενδυτικά fund οφειλές δύο κατηγοριών, όσες έχουν καθυστέρηση έως και 60 ημέρες και όσες έχουν πάνω από 90 ημέρες, στις οποίες περιλαμβάνονται και τελικοί πελάτες. Είναι αξιοσημείωτο ότι, το πρόγραμμα είσπραξης ληξηπρόθεσμων της Qualco, προχωρά παράλληλα, και μετά την παράταση που έχει δοθεί αναμένεται να ολοκληρωθεί άμεσα.
Σύμφωνα με τον επικεφαλής της ΔΕΗ, η διόγκωση του προβλήματος των τελικών πελατών οφείλεται, μεταξύ άλλων και σε εσωτερικές αδυναμίες της επιχείρησης. Πάντως, ο κ. Παναγιωτάκης δεν δίστασε να επιρρίψει ευθύνες και στη Διοίκηση του ΔΕΔΔΗΕ (Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας) επισημαίνοντας ότι παρότι έχει τον διακόπτη, τον χρησιμοποιεί συχνότερα για τους ιδιώτες προμηθευτές, ενώ ο βαθμός ανταπόκρισης για τη ΔΕΗ δεν είναι άμεσος. Η ΔΕΗ αποστέλλει στον διαχειριστή του δικτύου περίπου 300.000 εντολές αποκοπής ετησίως, από τις οποίες υλοποιείται το 20% με 25%. «Δεν είμαστε ευχαριστημένοι από τον βαθμό ανταπόκρισης», ανέφερε ο κ. Παναγιωτάκης.