Συνδυάζοντας τα μεγάλα δεδομένα (big data) με την τεχνητή νοημοσύνη ερευνητές του Πανεπιστημίου της Κοπεγχάγης μπορούν να «συλλάβουν» μαθητές που προσπαθούν να «κλέψουν» στις γραπτές εργασίες οι οποίες τούς ανατίθενται στο σχολείο βάζοντας κάποιον άλλον να τις γράψει για αυτούς, με ακρίβεια της τάξεως του 90%.
Μελέτες έχουν δείξει ότι στους μαθητές, και δη στα παιδιά του λυκείου, αποτελεί άκρως διαδεδομένη «πρακτική» το να μη γράφουν οι ίδιοι τις εργασίες που τους αναθέτουν οι καθηγητές τους αλλά κάποιος άλλος συγγραφέας-«φάντασμα». Οι ερευνητές του Τμήματος Επιστήμης των Υπολογιστών στο Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης, βασιζόμενοι σε αναλύσεις 130.000 γραπτών εργασιών που συνελέγησαν από 10.000 μαθητές στη Δανία, κατάφεραν με ακρίβεια σχεδόν 90% να ανιχνεύσουν αν πράγματι ο κάθε μαθητής ήταν ο ίδιος ο δημιουργός της εργασίας ή κάποιος άλλος.
«Το πρόγραμμά μας εντοπίζει διαφορές στο στυλ γραφής συγκρίνοντας την τελευταία εργασία του μαθητή με προηγούμενες εργασίες του. Μεταξύ άλλων μεταβλητών, το πρόγραμμα εξετάζει το μήκος των λέξεων, τη δομή των προτάσεων, καθώς και τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούνται οι λέξεις. Για παράδειγμα, μπορεί κάποιος να χρησιμοποιεί συχνότερα τη συντομογραφία «ex.» ή «e.g.» για να γράψει το «for example» (σ.σ. «παραδείγματος χάριν»)» εξήγησε ο Στεφάν Λόρεντσεν, διδακτορικός φοιτητής από το Τμήμα Επιστήμης των Υπολογιστών του Πανεπιστημίου της Κοπεγχάγης, ο οποίος με την υπόλοιπη ερευνητική ομάδα παρουσίασε τα ευρήματα σε μεγάλο ευρωπαϊκό συνέδριο σχετικά με την τεχνητή νοημοσύνη.
Τι είναι το «Ghostwriter»
Το νέο πρόγραμμα, που ονομάζεται «Ghostwriter», είναι βασισμένο στη μηχανική μάθηση και στα νευρικά δίκτυα-«κομμάτια» της τεχνητής νοημοσύνης τα οποία είναι άκρως χρήσιμα για την αναγνώριση μοτίβων σε εικόνες και κείμενα. Μια εταιρεία, η MaCom, η οποία προμηθεύει ήδη τα λύκεια της Δανίας με ένα άλλο (πιο πρωτόλειο και λιγότερο ακριβές) πρόγραμμα, το Lectio, έχει δημιουργήσει μια βάση δεδομένων που περιέχει 130.000 γραπτές εργασίες οι οποίες προέρχονται από 10.000 μαθητές Λυκείου. Αυτή η βάση δεδομένων έχει τεθεί στην υπηρεσία των ερευνητών που αναπτύσσουν το «Ghostwriter», το οποίο βρίσκεται ακόμη σε ερευνητικό επίπεδο.
Σύμφωνα με τον κ. Λόρεντσεν, το πρόγραμμα «Ghostwriter» δεν είναι καθόλου απίθανο να αρχίσει να χρησιμοποιείται ευρέως στα σχολεία της Δανίας στο όχι και τόσο μακρινό μέλλον. «Πιστεύω ότι είναι ρεαλιστικό να αναμένει κάποιος πως τα λύκεια θα αρχίσουν να χρησιμοποιούν κάποια στιγμή το πρόγραμμα. Πριν όμως το πράξουν, χρειάζεται να γίνει μια συζήτηση ηθικού περιεχομένου σχετικά με το πώς θα πρέπει να εφαρμοστεί η συγκεκριμένη τεχνολογία. Οποιοδήποτε αποτέλεσμα εξάγεται από το πρόγραμμα δεν θα πρέπει να θεωρείται οριστικό αλλά να λαμβάνεται υπόψη μαζί με άλλες παραμέτρους ώστε να εξαχθεί κάποιο ασφαλές συμπέρασμα σχετικά με το αν κάποιος μαθητής έχει «κλέψει» ή όχι στην εργασία του».
Πλήθος εφαρμογών
Το πρόγραμμα «Ghostwriter» μπορεί όμως να έχει εφαρμογή και σε πολλά άλλα πεδία. Θα μπορούσε, για παράδειγμα, να χρησιμοποιηθεί από την αστυνομία για την ανάλυση πιθανών πλαστογραφημένων εγγράφων. Εχει επίσης εφαρμοστεί ήδη για την ανάλυση των tweets στο Twitter προκειμένου να προσδιοριστεί αν έχουν συνταχθεί από πραγματικούς χρήστες του μέσου κοινωνικής δικτύωσης ή από επιτήδειους ή και ρομπότ.