Εξασφαλισμένη είναι, σύμφωνα με ανακοίνωση του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η χρηματοδότηση του διαγωνισμού-μαμούθ για την προμήθεια συνολικά 750 λεωφορείων για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, συνολικού προϋπολογισμού 461.094.000 ευρώ. Η ανακοίνωση έρχεται μετά από σειρά δημοσιευμάτων, τα οποία το Υπουργείο χαρακτηρίζει μάλιστα ως ανυπόστατα. «Κανένας διαγωνισμός και πολύ περισσότερο ένας διεθνής διαγωνισμός, δεν μπορεί να προκηρυχτεί, εάν δεν έχουν εξασφαλιστεί οι απαιτούμενοι πόροι. Ενέργεια που προβλέπεται από το νόμο, τον οποίο η κυβέρνηση σέβεται και εφαρμόζει» αναφέρει εις απάντηση.
Όπως επισημαίνεται, «για την προμήθεια των λεωφορείων προβλέπεται συγχρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ (2014-2020), στο πλαίσιο του επιχειρησιακού προγράμματος ΥΜΕΠΕΡΑΑ, σύμφωνα με την αναθεώρηση που πραγματοποιήθηκε από την παρούσα κυβέρνηση, ενώ παράλληλα είναι σε εξέλιξη η διαδικασία χρηματοδότησης από την ΕΤΕπ». Σύμφωνα δε με την προκήρυξη του διαγωνισμού, έχουν εκδοθεί οι σχετικές αποφάσεις, που είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη δημοπράτηση και υλοποίηση της προμήθειας.
Το αρμόδιο Υπουργείο έχει αποσπάσει τη δέσμευση της ΕΤΕπ για τη χρηματοδότηση έως του 75% του προϋπολογισμού, που αφορά όμως αποκλειστικά τα οχήματα φυσικού αερίου και τα ηλεκτρικά. Σύμφωνα με πηγές κοντά στη διαδικασία, αναμένεται το μείγμα της χρηματοδότησης να «κλειδώσει» στα τέλη του 2019. Περίοδος κατά την οποία, όπως έχει γράψει το «Βήμα» δύσκολα θα έχει προχωρήσει η ολοκλήρωση ενός τόσο μεγάλου διαγωνισμού. Η διεθνής πρακτική εξάλλου δείχνει ότι αντίστοιχες διαγωνιστικές διαδικασίες κρατούν περί τα 2 χρόνια.
Όπως διευκρινίζεται από το Υπουργείο, λόγω της βαρύτητας και του ενδιαφέροντος που υπάρχει για την προμήθεια που θα συγχρηματοδοτηθεί από τα ευρωπαϊκά ταμεία, ζητήθηκε από την Κομισιόν η συνεργασία με τους Jaspers, προκειμένου να συνδράμουν στη διαδικασία χρηματοδότησης. «Στην κατεύθυνση αυτή εστάλησαν για έλεγχο στην Αρμόδια Διαχειριστική Αρχή τα σχετικά Τεύχη Δημοπράτησης και μετά τη θετική τους αξιολόγηση προχωρήσαμε στον σχετικό διαγωνισμό».
390 οχήματα αποσύρονται ως το 2023
Σύμφωνα δε με τα Ειδικά Επιχειρησιακά Σχέδια για την Αττική και τη Θεσσαλονίκη, που εκπονήθηκαν προκειμένου να προσδιοριστούν τα απαραίτητα χρηματοοικονομικά στοιχεία για τη χρηματοδότηση του διαγωνισμού, το 2020 πρόκειται να αποσυρθούν 227 οχήματα. Αυτό οφείλεται στη συμπλήρωση 25ετίας, την οποία ορίζει ο νόμος ως όριο ζωής. Ακόμη 163 θα αποσυρθούν έως το 2023. «Σύμφωνα με τις μελέτες, ανάγκη για ανανέωση του στόλου είναι προφανής, άμεση και απαιτητή για την ομαλή λειτουργία των δημοσίων συγκοινωνιών, και στηρίζεται σε στοιχεία, όσο κι αν θέλουν κάποιοι να την παρουσιάσουν ως πολιτική προεκλογική σκοπιμότητα» λέει η ανακοίνωση του Υπουργείου.