Την επέκταση του προγράμματος του Μεταφορικού Ισοδύναμου και για την Κρήτη (για τη μεταφορά επιλεγμένων προϊόντων) από την 1η Ιουλίου 2019, την ενσωμάτωση όλων των νησιών από 1η Ιανουαρίου 2020 στην σχετική επιχορήγηση για τη μεταφορά καυσίμων ενώ από τη Δευτέρα 20 Μαΐου στο ΜΙ θα συμπεριλαμβάνονται εκτός από τις ακτοπλοϊκές και οι αεροπορικές μεταφορές επιβατών από και προς τα νησιά.
Ειδικότερα, όπως έγινε γνωστό κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου, για τα αεροπλάνα θα είναι ίδιος ο τρόπος εγγραφής των πολιτών (στο https://metaforikoisodynamo.gr ) , θα χρειάζεται δήλωση Μοναδικού Αριθμού Νησιώτη κατά την κράτηση, επιλογή μεταξύ ακτοπλοϊκού/ αεροπορικού απ΄ τις διαθέσιμες διαδρομές ενώ η επιδότηση θα είναι ίση με το ακτοπλοϊκό ταξίδι.
Τον απολογισμό του Μεταφορικού Ισοδύναμου έκανε τη Δευτέρα ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Νεκτάριος Σαντορινιός ενώ χαιρετισμούς απηύθυναν ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Επενδύσεων ΕΣΠΑ, Παναγιώτης Κορκολής και ο Πρόεδρος Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος και του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Αθηνών Κωνσταντίνος Μίχαλος.
Ο κ. Μίχαλος σημείωσε μεταξύ άλλων ότι «οι ειδικές ρυθμίσεις που θεσπίζονται για τα νησιά, δεν αποτελούν σε καμία περίπτωση προνόμιο, αλλά δικαίωμα των νησιωτών. Είναι απαραίτητο κίνητρο για την εγκατάσταση και την παραμονή των ανθρώπων στα νησιά, ενάντια στη γεωγραφική απομόνωση, το υψηλό κόστος μετακίνησης, τις ελλείψεις σε υποδομές και υπηρεσίες στην υγεία, στην εκπαίδευση και σε πολλούς άλλους τομείς. Είναι απαραίτητη προϋπόθεση για τη στήριξη των τοπικών οικονομιών, απέναντι στα προβλήματα και τις ανισότητες που δημιουργούν οι περιορισμένοι φυσικοί πόροι, το μικρό μέγεθος της κάθε αγοράς και η απόσταση από τις μεγάλες αγορές, το υψηλό κόστος των μεταφορικών και οι χρονικοί περιορισμοί για την παράδοση και παραλαβή προϊόντων.»
Από την πλευρά του ο κ. Σαντορινιός επανέλαβε πως το Μεταφορικό Ισοδύναμο αντισταθμίζει το κόστος μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων από και προς τα νησιά με το κόστος που θα ίσχυε για την ίδια απόσταση στην ηπειρωτική χώρα και ότι με το Μεταφορικό Ισοδύναμο επιτυγχάνεται η διασφάλιση της ισότιμης μεταχείρισης των νησιωτών για τις μετακινήσεις τους, γίνεται πράξη η βασική αρχή της ισοτιμίες μεταξύ των πολιτών, εξαλείφεται το ανταγωνιστικό μειονέκτημα των νησιωτικών επιχειρήσεων, λόγω του μεγαλύτερου κόστους μεταφοράς εμπορευμάτων και πρώτων υλών. Επιπλέον γίνονται πιο ανταγωνιστικά τα νησιωτικά προϊόντα και δημιουργούνται αναπτυξιακές ευκαιρίες για τα νησιά.
Τόνισε ακόμη ότι τα ποσά της επιδότησης του μέτρου είναι ακατάσχετα και αφορολόγητα. Ακόμη ο συνολικός προϋπολογισμός του είναι 570 εκατομμύρια ευρώ για τα τέσσερα πρώτα χρόνια εφαρμογής του ενώ για πρώτη φορά διατίθενται για τα νησιά εθνικοί πόροι του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ).
Υπογραμμίστηκε επιπλέον στη συνέντευξη Τύπου πως μέχρι τώρα έχουν εγγραφεί πάνω από 200.000 νησιώτες, έχουν χρησιμοποιηθεί πάνω από 350.000 εισιτήρια για ΜΙ για πάνω από 1.300 διαδρομές, έχουν επιστραφεί συνολικά 6 εκατομμύρια ευρώ στους λογαριασμούς των δικαιούχων και καθημερινά με ΜΙ χρησιμοποιούνται πάνω από 2.500 εισιτήρια.
Για τις επιχειρήσεις ειπώθηκε πως επιδοτείται το αυξημένο κόστος μεταφοράς εμπορευμάτων, είτε με φορτηγό είτε με επαγγελματικό όχημα, το μέσο ποσοστό επιστροφής 44% του κόστους μεταφοράς σε κάθε επιχείρηση, μέχρι στιγμής έχουν εγγραφεί πάνω από 11.000 επιχειρήσεις.