Στα τέλη του 2019 το ταξίδι με τρένο από την Αθήνα ως τη Θεσσαλονίκη θα μπορεί να κατέβει στις 3 ώρες και 15 λεπτά. Προϋπόθεση είναι η ολοκλήρωση των έργων τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης για τα οποία πατάει γκάζι η ΕΡΓΟΣΕ, προκειμένου να περάσει τον πήχη έθεσε εχθές κατά το ειδικό δρομολόγιο ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστος Σπίρτζης.
Το πέρασμα σε άλλη πίστα του βασικού σιδηροδρομικού άξονα των 510 χλ., που από τον περασμένο Μάιο αποτελείται από διπλή ηλεκτροκινούμενη γραμμή, θα σηματοδοτήσει μια νέα εποχή για τον ελληνικό σιδηρόδρομο και τις εμπορευματικές μεταφορές.
Η διασφάλιση της διαλειτουργικότητας του δικτύου επιτρέπει να πραγματοποιούνται δρομολόγια με ηλεκτροκίνητους συρμούς από τον Πειραιά και την Αθήνα έως τη Θεσσαλονίκη και ακολούθως ως το συνοριακό σταθμό της Ειδομένης. Η ενίσχυση της εικόνας του ελληνικού σιδηρόδρομου στο επιβατικό κοινό, καθώς και η αναβάθμισή του σε «εργαλείο» των εμπορευματικών μεταφορών στηρίζεται σε μια σειρά νέων έργων, που είτε ολοκληρώνονται είτε προετοιμάζονται.
Στο τμήμα Πειραιάς – Αθήνα – Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ, τον Νοέμβριο του 2018 ανατέθηκε το έργο της κατασκευήςτου τετραπλού σιδηροδρομικού διαδρόμου στο τμήμα από την έξοδο του ΣΚΑ έως τις Τρείς Γέφυρες, με υπογειοποίηση της γραμμής στην περιοχή των Σεπολίων. Η κατασκευή του υπόγειου διαδρόμου θα άρει την όχληση από την επίγεια διέλευση της γραμμής, θα εξαλείψει τις ισόπεδες διαβάσεις αποκαθιστώντας τη συνέχεια του οδικού ιστού, ενώ παράλληλα ο χώρος που καταλαμβάνει σήμερα η επίγεια γραμμή θα διαμορφωθεί σε χώρο πρασίνου με αθλοπαιδιές.
Ακόμη, προετοιμάζεται για δημοπράτηση εντός Ιουλίου η Β’ φάση εκσυγχρονισμού του Σ.Σ. Αθηνών με την οποία κατασκευάζονται οι υπόλοιπες γραμμές και αποβάθρες του σταθμού, επεκτείνονται οι υπόγειες διαβάσεις για την επικοινωνία του συνόλου των αποβαθρών του σιδηροδρομικού σταθμού αλλά και γίνεται η σύνδεσή του με του Σταθμού «Λαρίσης» με το Μετρό. Επίσης το έργο περιλαμβάνει εργασίες στη νότια είσοδο του Σταθμού Αγίου Ιωάννη Ρέντη.
Επιπλέον, είναι σε εξέλιξη η εκπόνηση μελετών αναβάθμισης της υφιστάμενης διπλής γραμμής στο τμήμα ΣΚΑ – Οινόη, που αποσκοπεί στη βελτίωση της υποδομής για την επίτευξη παραμέτρων διαλειτουργικότητας (δημιουργία γραμμών υπέρβασης εμπορικών αμαξοστοιχιών, βελτίωση περιτυπώματος γραμμής) και άρση των υφιστάμενων βραδυποριών που έχουν επέλθει ως αποτέλεσμα του μη εκσυγχρονισμού της από τον χρόνο κατασκευής της (δεκαετία ’80). Η ολοκλήρωση των μελετών εκτιμάται το β’ τρίμηνο του 2020 και θα ακολουθήσει η δημοπράτηση και κατασκευή των έργων.
Στο τμήμα Τιθορέα – Δομοκός εξελίσσονται συνοδά έργα τα οποία ολοκληρώνονται μέχρι το καλοκαίρι του 2020, με κυριότερα:
➢ έργα φυτεύσεων για περιβαλλοντική αποκατάσταση και προστασία κατά μήκος της γραμμής
➢ έργα για την προστασία της πανίδας της περιοχής όπως κατασκευή νέας ανισόπεδης διάβασης στο Λιανοκλάδι
➢ έργα αντιπλημμυρικής προστασίας στον ποταμό Σπερχειό. Ιδιαιτέρως τονίζεται ότι αυτό το έργο θα έχει ευεργετικές συνέπειες για την περιοχή και για τον λόγο αυτό η Περιφέρεια και οι τοπικές κοινωνίες συνεργάστηκαν στενά με την ΕΡΓΟΣΕ για την υλοποίησή του. Σήμερα, έχει υπογραφεί η σύμβαση με τον Ανάδοχο του έργου ο οποίος θα το ολοκληρώσει έως το τέλος 2019.
➢ έργα σήμανσης στους νέους σταθμούς και στάσεις του τμήματος.
➢ έργο εγκατάστασης συστήματος ενόργανης παρακολούθησης των 14 μεγάλων σιδηροδρομικών γεφυρών στο τμήμα Λιανοκλάδι – Δομοκός, με στόχο τη διασφάλιση συνθηκών ασφαλούς κυκλοφορίας της γραμμής, λαμβάνοντας υπόψη την υψηλή σεισμικότητα της περιοχής. Με το σύστημα αυτό θα καταγράφονται και εν συνεχεία θα επεξεργάζονται τα σχετικά με τη συμπεριφορά των γεφυρών δεδομένα. Η σχετική σύμβαση υπεγράφη τον Απρίλιο του 2019.
Στον βασικό επίσης άξονα, μέσα στο καλοκαίρι δημοπρατείται η κατασκευή της νέας σιδηροδρομικής στάσης στον Ν. Παντελεήμονα Πιερίας στη θέση της υφιστάμενης Άνω Διάβασης Πεζών στην περιοχή της εξόδου της Σήραγγας Πλαταμώνα, με την οποία επιτυγχάνεται καλύτερη πρόσβαση του επιβατικού κοινού στην παραλιακή ζώνη της περιοχής. Εντός Μαΐου 2019 υπογράφεται η σύμβαση για την κατασκευή νέας γέφυρας στον Γαλλικό ποταμό για την αντικατάσταση παλαιάς υφιστάμενης μεταλλικής.
Για την αντιμετώπιση των θεμάτων ασφαλούς κυκλοφορίας που προκύπτουν στην πόλη της Λάρισας και συγκεκριμένα στην περιοχή από Σ.Σ. Λάρισας μέχρι την ανισόπεδη διασταύρωση με ΝΕΟ Αθηνών – Θεσσαλονίκης, όπου η ηλεκτροκινούμενη σιδηροδρομική γραμμή διασταυρώνεται ισόπεδα με τρεις κύριες οδικές αρτηρίες της πόλης, έχει δρομολογηθεί, η εκπόνηση ειδικής μελέτης σκοπιμότητας για τη διερεύνηση εναλλακτικών σεναρίων για τη διέλευση της σιδηροδρομικής γραμμής από την πόλη στην οποία θα ληφθούν υπ’ όψιν τόσο οι ανάγκες της τοπικής κοινωνίας όσο και οι περιορισμοί που προκύπτουν λόγω της ανάγκης αδιάλειπτης λειτουργίας των σιδηροδρομικών γραμμών. Επίσης μελετάται η μετεγκατάσταση του σταθμού διαλογής Λάρισας και η αξιοποίηση της περιοχής ιδιοκτησίας ΟΣΕ στο Σ.Σ. Λάρισας.
Σε φάση προετοιμασίας για δημοπράτηση βρίσκεται εργολαβία για την εγκατάσταση σύγχρονης αυτόματης σηματοδότησης στη μονή γραμμή Θεσσαλονίκη – Ειδομένη, μέσω της νέας παραλλαγής που ολοκληρώνεται εντός του 2019 στο τμήμα Πολύκαστρο – Ειδομένη. Επίσης, στην περιοχή της Θεσσαλονίκης προγραμματίζονται τα εξής νέα έργα για τα οποία οι μελέτες ωρίμανσης έχουν δημοπρατηθεί και αναμένεται να ανατεθούν εντός του 2019:
• κατασκευή νέας Σιδηροδρομικής Σύνδεσης με τον 6οπροβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης.
Πρόκειται για τη δυτική σιδηροδρομική σύνδεση του 6ου προβλήτα με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο με μονή σιδηροδρομική γραμμή συνολικού μήκους 3 χλμ. από τα οποία το 1 χλμ. σε ενιαία γέφυρα, προκειμένου να αποφευχθούν οι ισόπεδες διασταυρώσεις με το υφιστάμενο οδικό και σιδηροδρομικό δίκτυο. Περιλαμβάνεται επίσης και επιλιμένιος σταθμός, στη βάση του 6ου προβλήτα.
Στόχος του έργου είναι η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής σύνδεσης του λιμένα Θεσσαλονίκης, προκειμένου να ενισχυθεί η ανταγωνιστική του θέση και να είναι σε θέση να διαχειριστεί την προβλεπόμενη αυξημένη εμπορευματική κίνηση.
• Ανάπτυξη του Προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης.
Ανάπτυξη δικτύου προαστιακού σιδηροδρόμου στη Δυτική Θεσσαλονίκη επί υφιστάμενων σιδηροδρομικών γραμμών ή/και νέων τμημάτων γραμμών που θα προκύψουν από τη σχετική μελέτη. Το δίκτυο θα έχει γενική μορφή «Χ» δηλαδή δύο κύριες διασταυρούμενες γραμμές. Η μία γραμμή θα έχει δυτικό τερματικό σταθμό στη Σίνδο και ανατολικό τον κεντρικό Επιβατικό Σιδηροδρομικό Σταθμό. Η άλλη γραμμή θα έχει το δυτικό άκρο στα Διαβατά και ανατολικό στην περιοχή του Λιμένα. Κάθε γραμμή έχει στο σύνολό της επτά στάσεις. Στο κοινό κεντρικό τμήμα των δύο γραμμών θα υπάρχει δυνατότητα μετεπιβίβασης.