Πλειοδοτικούς ηλεκτρονικούς διαγωνισμούς για τη μακροχρόνια μίσθωση τριών Ξενία και τριών τουριστικών περιπτέρων ξεκινά η Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ). Οι διαγωνισμοί, οι οποίοι θα πραγματοποιηθούν μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας www.e-publicrealestate.gr, και αφορούν σε τρία Ξενία (Χίου, Κομοτηνής και Έδεσσας) αναμένεται να δημοσιευθούν σήμερα Παρασκευή ενώ εκείνοι που αφορούν στα τρία τουριστικά περίπτερα, θα ξεκινήσουν την ερχόμενη εβδομάδα. Ειδικότερα, πρόκειται για τα:
-Ξενία Χίου. Κατασκευάστηκε το 1958, σε σχέδια του αρχιτέκτονα Κώστα Σταμάτη. Πρόκειται για τριώροφο κτίσμα, 1.572,47 τ.μ. με δυναμικότητα 50 κλινών και ένα εστιατόριο. Βρίσκεται κοντά στην παραλία Μπέλα Βίστα, δίπλα στον Ναυτικό Όμιλο, στα όρια της πόλης. Έως το 1989 λειτουργούσε ως ξενοδοχείο και έως το 2011 ως Λέσχη Αξιωματικών. Το 2012 κηρύχθηκε διατηρητέο από το Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων (ΚΣΝΜ), καθώς κρίθηκε ότι αποτελεί αξιόλογο δείγμα της αρχιτεκτονικής του 20ου αιώνα.
-Ξενία Έδεσσας. Κατασκευάστηκε το 1963 (έχει και προσθήκη του 1998), εντός της πόλεως, σε σχέδια του αρχιτέκτονα Ιάσονα Ρίζου. Βρίσκεται σε οικόπεδο περίπου οκτώ στρεμμάτων, έχει δυναμικότητα 56 κλινών, δόμηση 1.981,86 τ.μ. ενώ διαθέτει και υπόλοιπο δόμησης.
-Ξενία Κομοτηνής. Χτίστηκε το 1965 σε σχέδια του Διονύσιου Ζήβα και βρίσκεται στην «καρδιά» της πόλης, σε οικόπεδο 18 στρεμμάτων. Έτσι, με δεδομένο ότι έχει δυναμικότητα μόλις 46 κλινών, και δομημένη επιφάνεια 2.058,48 τ.μ. το υπόλοιπο δόμησης είναι ιδιαιτέρως σημαντικό.
– Τουριστικό περίπτερο στον Άγιο Λουκά Δελφών, το γνωστό Παβίλιον. Χτίστηκε σε σχέδια Πέτρου Πικιώνη (γιος του σημαντικού αρχιτέκτονα Δημήτρη Πικιώνη) το 1960 και το 2011 χαρακτηρίστηκε ως μνημείο, μετά από γνωμοδότηση του ΚΑΣ−ΚΣΝΜ. Όπως αναφέρεται σε αυτή, «παρά την κακή υφιστάμενη κατάστασή του, αποτελεί εξαιρετικό δείγμα αρχιτεκτονικής σύνθεσης, κατασκευασμένο με παραδοσιακά υλικά, ενώ επίσης εντάσσεται αρμονικά στο περιβάλλοντα χώρο του. Επίσης αποτελεί αξιόλογο δείγμα τουριστικού περιπτέρου, σχεδιασμένο από τον Πέτρο Πικιώνη». Το 121 τετραγωνικών μέτρων κτίσμα είναι εγκαταλελειμμένο από τη δεκαετία του ΄90 οπότε έφυγε ο τελευταίος μισθωτής του. Βρίσκεται σε έκταση 4.724 τ.μ. Έχει υποστεί σοβαρές ζημιές και η κατάσταση του είναι αρκετά επιβαρημένη, κυρίως όσον αφορά στα στοιχεία του φέροντα οργανισμού.
-Τουριστικό περίπτερο στην Κασταλία Πηγή Δελφών. Είναι 105 τ.μ. και βρίσκεται στην καρδιά του αρχαιολογικού χώρου σε έκταση 601,83 τ.μ.. Εικάζεται ότι είναι του Δημήτρη Πικιώνη, ωστόσο δεν έχει ταυτοποιηθεί. Πρόκειται για ισόγειο κτίσμα, συνολικής δομημένης επιφάνειας 108 τ.μ. και ημιυπαιθρίων χώρων 13,5 τ.μ., το οποίο κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1960 ως αναψυκτήριο. Διαθέτει εξωτερικό στεγασμένο χώρο με πέργκολα. Είναι χαρακτηρισμένο ως διατηρητέο και χρήζει επισκευών και συντήρησης.
– Τουριστικό περίπτερο Ναυπλίου. Το ακίνητο είναι σε κακή κατάσταση και βρίσκεται στην ακτή της Αρβανιτιάς, στο νοτιοδυτικό άκρο της πόλης του Ναυπλίου, μεταξύ της Ακροναυπλίας και του κάστρου του Παλαμηδίου. Είναι
κτισμένο σε παραθαλάσσια έκταση, σε εκτός σχεδίου περιοχή, εντός της Ζώνης Α προστασίας της ευρύτερης Περιοχής Παλαμηδίου Ναυπλίου. Πρόκειται για κτίριο τριώροφο, δομημένης επιφάνειας περίπου 573 τ.μ., το οποίο λειτουργούσε ως εστιατόριο. Η ευρύτερη περιοχή έχει συμπεριληφθεί στο δίκτυο «Natura 2000».
Σήμερα, η ΕΤΑΔ έχει στη διαχειριστική της αρμοδιότητα συνολικά 26 Ξενία, εκ των οποίων τα 13 είναι ελεύθερα, τα 7 μισθωμένα και τα υπόλοιπα 6 είναι παραχωρημένα. Επίσης, στο χαρτοφυλάκιό της έχει και 25 Τουριστικά Περίπτερα, εκ των οποίων 8 ελεύθερα, 12 μισθωμένα και 5 παραχωρημένα.
Τα Τουριστικά Περίπτερα αφορούν τουριστικές υποδομές σε όλη
την ελληνική επικράτεια που αναπτύχθηκαν από τον ΕΟΤ σε στρατηγικά σημεία ιδιαίτερου αρχαιολογικού ενδιαφέροντος και φυσικού κάλλους τις δεκαετίες 1950 και 1960, με τη σφραγίδα των πιο διακεκριμένων αρχιτεκτόνων της εποχής. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της ΕΤΑΔ, ομότιμο καθηγητή του ΕΜΠ κ.Γιάννη Πολύζο, πρόκειται για πρωτοποριακά για την εποχή τους κτίσματα, τα οποία, μαζί με τα Ξενία, αντικατόπτριζαν το όραμα σημαντικών δημιουργών και για μεγάλο χρονικό διάστημα λειτούργησαν σχεδόν μονοπωλιακά και συνέδεσαν το όνομα τους με την έννοια του τουρισμού στην Ελλάδα.