Όταν η εφευρετικότητα και η τεχνογνωσία που ανέπτυξαν Έλληνες επιστήμονες πάνω στη θεραπεία ασθενών με όγκους στον εγκέφαλο μεταφέρεται στις ΗΠΑ και βρίσκει εφαρμογή μέσα σε ένα σύγχρονο ιατρικό περιβάλλον, τότε τα αποτελέσματα όσο αφορά στην ίαση χιλιάδων ανθρώπων είναι εντυπωσιακά.
Η ιστορία του Ευάγγελου Παππά και Δημήτρη Μακρή από την ελληνική εταιρία RT safe οι οποίοι δημιούργησαν ένα τρισδιάστατο ομοίωμα κρανίου ασθενή μέσω 3Dprinting το οποίο «μιμείται» τον εγκεφαλικό ιστό και στο οποίο θα μπορούσαν να γίνουν δοκιμαστικές ακτινοθεραπείες πριν εφαρμοσθούν στον ασθενή δεν πέρασε απαρατήρητη στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής.
Το καινοτόμο αυτό προϊόν το οποίο δημιουργήθηκε με γνώμονα την βελτίωση της ζωής των ασθενών με όγκο στον εγκέφαλο… ταξίδεψε μέχρι το Σαν Αντόνιο. Εκεί, η τεχνογνωσία που αναπτύχθηκε στο πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, βρήκε τον ιδανικό… σύμμαχο στον εξειδικευμένο εξοπλισμό που ήταν ήδη εγκατεστημένος στο πανεπιστήμιο του Τέξας προκειμένου να γίνονται ακτινοθεραπείες.
Άμεσα εφαρμόστηκε η πρωτοποριακή ιδέα των Ελλήνων επιστημόνων και τα αποτελέσματα ήταν κάτι παραπάνω από ελπιδοφόρα, καθώς επιβεβαιώθηκε ότι με αυτόν τον τρόπο οι θεραπείες γίνονται με μεγαλύτερα ασφάλεια και αποτελεσματικότητα.
Λίγα λόγια για το έργο των Ελλήνων επιστημόνων
Οι Έλληνες επιστήμονες κατάφεραν να δημιουργήσουν ένα τρισδιάστατο ομοίωμα του κρανίου του ασθενή μέσω 3D printing το οποίο θα «μιμείται» τον εγκεφαλικό ιστό και στο οποίο θα μπορούσαν να γίνουν δοκιμαστικές ακτινοθεραπείες πριν εφαρμοστούν στον ασθενή.
Ένα ομοίωμα, δηλαδή, το οποίο θα ήταν ανατομικά και οστικά ακριβές, διατηρώντας ακόμα και τα εξωτερικά χαρακτηριστικά του προσώπου του ασθενούς. Με απλά λόγια, ένα «avatar» του ασθενούς, στο οποίο θα εφαρμόζονται οι θεραπείες έτσι ώστε να εντοπιστούν σφάλματα και να γίνουν πιθανές βελτιώσεις.
Επιστημονική φαντασία; Καθόλου, όπως αποδεικνύεται στην πράξη. Το καινοτόμο αυτό προϊόν αναπτύχθηκε στη χώρα μας από την ελληνική εταιρία, την RTsafe και ήδη εφαρμόζεται σε κέντρα ακτινοθεραπείας από την Αυστραλία και την Αργεντινή ως την Αμερική και φυσικά την Ευρώπη.
Η RTsafe είναι το «παιδί» ομάδας καθηγητών, μεταξύ των οποίων ο καθηγητής Ιατρικής Φυσικής του πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και CEO της εταιρίας Ευάγγελος Παππάς. «Η ιδέα προέκυψε πριν από περίπου πέντε χρόνια, όταν σαν πανεπιστημιακοί, εγώ με κάποιους συναδέλφους, σκεφτήκαμε ότι το να κάνουμε έρευνα απλώς για να δημοσιεύουμε είναι κάτι που μας δίνει χαρά, αλλά πιο σημαντικό είναι τα προϊόντα μας να περνάνε στην κοινωνία» ανέφερε.
Έπρεπε λοιπόν, να βρουν τον τρόπο να αξιοποιηθεί η ερευνητική σκέψη για τη βελτίωση της ζωής των ασθενών με όγκους εγκεφάλου, «διοχετεύοντάς» την στους ίδιους τους ασθενείς.
Κάπου εκεί η Δυτική Αττική «συνάντησε» το Σαν Αντόνιο και ένα πραγματικό success story με ελληνική «σφραγίδα» ήταν ήδη στα… σκαριά.
Ο Ευάγγελος Παππάς, μεταξύ άλλων, ήταν επιστημονικός συνεργάτης στο πανεπιστήμιο του Τέξας. «Αυτό έπαιξε καταλυτικό ρόλο» λέει ο ίδιος και προσθέτει. «Καλώς ή κακώς, μέχρι και πριν από λίγα χρόνια στα ελληνικά πανεπιστήμια, στις ιατρικές σχολές, δεν υπήρχε ο αντίστοιχος εξοπλισμός με τη χρήση του οποίου θα μπορούσε να φανεί η υπεραξία της τεχνολογίας που είχαμε αναπτύξει. Οπότε έγινε μεταφορά της τεχνογνωσίας αυτής από το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής στο Πανεπιστήμιο του Τέξας. Ήταν μεγάλη μας χαρά και τιμή αυτό».
Με τον ακριβό εξοπλισμό που είχαν εκεί για να κάνουν ακτινοθεραπεία σε ασθενείς με όγκους εγκεφάλου, πρόσθεσε, εφαρμόστηκε η δική μας τεχνολογία και επιβεβαιώθηκε ότι έτσι οι θεραπείες γίνονται με μεγαλύτερη ασφάλεια και αποτελεσματικότητα.
Εδώ και τρία χρόνια, το προϊόν έχει εισαχθεί στην αγορά των ΗΠΑ, ενώ από τον περασμένο Νοέμβριο, η RTsafe λειτουργεί και θυγατρική στο Σαν Αντόνιο του Τέξας. «Η κοινωνία εκεί είναι πολύ δεκτική σε νέες τεχνολογίες, σε νέα προϊόντα τα οποία μπορεί να εισάγονται από τρίτες χώρες, ενώ είναι πολύ εξελιγμένη και σε επίπεδο θεσμών, διευκολύνοντας ένα νέο, καινοτόμο προϊόν που έχει σοβαρά οφέλη για την ασφάλεια και την υγεία των ασθενών να εισάγεται ταχύτατα στη δική τους αγορά» λέει από την πλευρά του ο Δημήτρης Μακρής, γενικός διευθυντής της RTsafe προσθέτοντας.
«Αυτό το επιτυγχάνουν έχοντας απελευθερώσει πλήρως τις διαδικασίες και τις λειτουργίες τους από κάθε μορφής γραφειοκρατία, παράλληλα όμως μένοντας αυστηροί σε ζητήματα ποιότητας και αξιολόγησης. Συνεπώς, νομίζω ότι ένα προϊόν το οποίο καταφέρνει να κερδίσει την εμπιστοσύνη τελικών χρηστών και πανεπιστημίων στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής, όπως το Thomas Jefferson, το Σαν Αντόνιο του Τέξας, το UCLA, τότε αυτομάτως ανοίγονται όλες οι πόρτες στον υπόλοιπο κόσμο».
Η αλληλεπίδραση με τα πανεπιστήμια της Αμερικής , όπως ήταν φυσικό, λειτούργησε καταλυτικά προκειμένου οι έλληνες καθηγητές να αναπτύξουν νέες και πολύ χρήσιμες δεξιότητες. «Καλώς ή κακώς, στην Ελλάδα η νοοτροπία του επιχειρείν δεν είναι κάτι που το έχουμε στο DNA μας, τουλάχιστον η δική μας γενιά» αναφέρει ο κ. Παππάς.
«Οπότε αυτή η επαφή με τα πανεπιστήμια και τις εταιρίες της Αμερικής, σου εμφυσά τη νοοτροπία πως ότι σκέφτεσαι πρέπει να προσπαθείς να το περνάς στην κοινωνία. Και το όχημα για να γίνει κάτι τέτοιο στην εποχή που ζούμε είναι μέσα από την εταιρική δραστηριότητα. Θεωρώ ότι η πρόοδος στη χώρα μας θα έρθει μόνο μέσα από κάποια σύνδεση της ακαδημαϊκότητας και της επιχειρηματικότητας» υπογραμμίζει.
Αυτό που μας δίνει κίνητρο να συνεχίζουμε και να χτίζουμε υπεραξία σαν εταιρία, συνεχίζει ο κ. Παππάς, είναι η γνώση ότι αυτή η μικρή παρέα συμβάλλει στο κάποιοι άνθρωποι από την Αυστραλία ως την Αμερική και από την Αργεντινή ως τη Ρωσία να έχουν καλύτερη ζωή. «Αυτή είναι η κινητήριος δύναμη που κάθε μέρα μας κάνει να νιώθουμε καλά».
Οι Ευάγγελος Παππάς και Δημήτρης Μακρής είναι οι δύο από τους 13 νέους ήρωες της καμπάνιας #makingithappen. Στόχος της καμπάνιας είναι να αναδείξει τις ιστορίες αυτών των ανθρώπων που μας εμπνέουν και μας γεμίζουν αισιοδοξία, καθώς και τα οφέλη από τη συνεργασία μεταξύ Ελλάδας και ΗΠΑ. Είναι ιστορίες με ήρωες και ηρωίδες από το χώρο των Τεχνών, των Επιστημών, της Καινοτομίας, του Αθλητισμού, του Πολιτισμού, της Κοινωνικής Δράσης, της Τεχνολογίας, της Επιχειρηματικότητας, της Εκπαίδευσης, των Νεοφυών Επιχειρήσεων που «πάτησαν» και στις δύο χώρες, δημιούργησαν συνέργειες, ανέπτυξαν συνεργασίες και εν τέλει μας έφεραν πιο κοντά.
Η πρώτη φάση της καμπάνιας ξεκίνησε στην 83η ΔΕΘ, όπου τιμώμενη χώρα ήταν οι ΗΠΑ. Το Δεκέμβριο του 2018, ο Στρατηγικός Διάλογος μεταξύ της Ελλάδας και των ΗΠΑ εγκαινιάστηκε με κύριο στοιχείο τους δεσμούς μεταξύ των ανθρώπων. Με βάση αυτό, η καμπάνια #makingithappen εισέρχεται πλέον στη νέα της φάση, αναδεικνύοντας ακόμη περισσότερες πραγματικές ιστορίες Ελλήνων που μας εμπνέουν και αξίζουν την προσοχή μας.
Μπορείτε να βρείτε όλους τους ήρωες και τις ιστορίες της καμπάνιας για τις συνέργειες Ελλάδας και ΗΠΑ στην ιστοσελίδα www.makingithappen.gr.