Στον απόηχο της χθεσινής συνεδρίασης που χαρακτηρίστηκε από εντάσεις, με την κυβέρνηση να δέχεται τα πυρά της αντιπολίτευσης, συνεχίστηκε η συζήτηση επί του νομοσχεδίου Παιδείας για το σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση καθώς και τις συγχωνεύσεις των Πανεπιστημίων με ΤΕΙ την Πέμπτη στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.
«Είναι μια συζήτηση για την αρχιτεκτονική της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που συνεχίζεται εδώ και δύο χρόνια. Αλίμονο αν υπάρχει παντού συμφωνία. Μέσα από τις διαφωνίες, και πολλές φορές μέσα από τις εντάσεις, υπήρξαν συνθέσεις που αντανακλώνται από την αποδοχή που έχει ήδη υπάρξει σε όσο έχουμε έως τώρα νομοθετήσει», ανέφερε από την πλευρά του ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου στην εισαγωγική του ομιλία.
Ο υπουργός επανέλαβε τους τέσσερις άξονες της νέας αρχιτεκτονικής της Ανώτατης Εκπαίδευσης: νέα τμήματα, συνέργειες των ΤΕΙ με τα πανεπιστήμια, πανεπιστημιακά ερευνητικά κέντρα με ινστιτούτα και διετή προγράμματα σπουδών για τους απόφοιτους των ΕΠΑΛ που θα οδηγούν σε επαγγελματικά πιστοποιητικά ευρωπαϊκών προσόντων.
«Η συζήτηση εδώ και 2 χρόνια είναι για το μέλλον των Ανωτάτων Ιδρυμάτων. Δεν είναι ούτε για τα ΤΕΙ, ούτε για κάτι άλλο. Είναι για το μέλλον των Ανωτάτων Ιδρυμάτων μας, και τα ΤΕΙ είναι Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα», επανέλαβε.
Θετικά προσκείμενοι στα όσα φέρνει το νομοσχέδιο εμφανίστηκαν οι εκπρόσωποι των ΤΕΙ και ο πρόεδρος της ΑΔΙΠ, Παντελής Κυπριανός. Ιδιαίτερα, ο πρύτανης του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, Παναγιώτης Τζιώνας χαιρέτησε το εγχείρημα αναβάθμισης του Διεθνούς Πανεπιστημίου, το οποίο, όπως είπε, «θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες του αύριο».
Από την πλευρά των φορέων, οι εκπρόσωποι πανεπιστημιακών πολυτεχνικών σχολών εμφανίστηκαν αρνητικοί στον τρόπο με τον οποίο πανεπιστημιοποιούνται τα τμήματα Μηχανικών των ΤΕΙ. «Δεν είναι δυνατόν να δεχθούμε ότι όλα αυτά τα τμήματα να γίνουν πανεπιστημιακά, με μία απόφαση υπουργού», επεσήμανε ο πρύτανης του ΕΜΠ, Γιάννης Γκόλλιας, σημειώνοντας, παράλληλα ότι ήδη υπάρχει ανάλογη διαδικασία προβλεπόμενη από τον νόμο για να γίνονται τα 4ετή τμήματα 5ετή. «Τα νέα τμήματα δεν έχουν ούτε το εύρος, ούτε το βάθος που έχουν τα πανεπιστημιακά. Δεν υπάρχει ούτε το απαιτούμενο προσωπικό, ούτε την υποδομή. Δεν είναι τόσο απλό να φτιάχνονται εργαστηριακές υποδομές και να γίνεται εν μία νυκτί πανεπιστημιακό ένα τμήμα Μηχανικό», πρόσθεσε και αναρωτήθηκε γιατί θα πρέπει όλα τα τμήματα να γίνουν πανεπιστημιακά.
Κριτική στο νομοσχέδιο άσκησε και η Ευγενία Μπουρνόβα, μέλος διοικούσας Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων ΔΕΠ, λέγοντας ότι η νέα αρχιτεκτονική της Ανώτατης Εκπαίδευσης είναι «αρχιτεκτονική της διασποράς, της απομόνωσης και της ανορθολογικότητας, γιατί προστίθενται τμήματα, μόνο και μόνο για να υπάρχει τμήμα σε κάθε πόλη, χωρίς να υπάρχει σχέση με τις τοπικές ανάγκες». «Δεν είναι συνέργειες, είναι συγχωνεύσεις, χωρίς στρατηγικό σχεδιασμό», πρόσθεσε.
Η συζήτηση συνεχίζεται επί των άρθρων στην απογευματινή συνεδρίαση της Επιτροπής.
Αντιδράσεις από την αντιπολίτευση
Αξίζει να σημειωθεί ότι την Τετάρτη κατά την πρώτη συνεδρίαση η αντιπολίτευση επέκρινε έντονα τη διαδικασία με την οποία το υπουργείο κατέληξε στο σχέδιο νόμου, καταγγέλλοντας την για απουσία ουσιαστικού διαλόγου, αλλά και τον χαρακτήρα του «επείγοντος» που πήρε το νομοσχέδιο.
Χαρακτηριστική ήταν η τοποθέτηση της τομεάρχη Παιδείας της ΝΔ, Νίκης Κεραμέως, η οποία έκανε λόγο για νομοσχέδιο – μαμούθ και πρόσθεσε ότι πρόκειται για: «μία συρραφή διατάξεων, χωρίς αρχή, μέση και τέλος, που καταστρέφουν ό,τι έχει απομείνει όρθιο στο εκπαιδευτικό μας σύστημα. Κύριε υπουργέ, με μανία, με διάθεση ρεβανσισμού, χωρίς όραμα, ως άλλος Νέρωνας, παραδίδετε στις φλόγες ένα ολόκληρο εκπαιδευτικό σύστημα, χωρίς να υπολογίζετε συνέπειες».
Η κ. Κεραμέως τόνισε ότι το νομοσχέδιο επιφέρει «την απόλυτη ισοπέδωση της τεχνολογικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα» και επέκρινε τον υπουργό, για το ότι το νέο σύστημα αποτελεί επιστροφή στις δέσμες, «στολισμένο με την ιδεοληψία» της κυβέρνησης και «γεμάτο προβληματικά σημεία».
Για τις πολυτεχνικές σχολές, ανέφερε ότι με ένα άρθρο «πολυτεχνοποιούνται» όλα τα τμήματα των Σχολών Μηχανικών, ενώ έκανε λόγο και για «πλήρη ισοπέδωση» των πειραματικών σχολείων.
Η Εύη Χριστοφιλοπούλου από την πλευρά του ΚΙΝΑΛ προειδοποίησε μάλιστα ότι το κόμμα της θα αποχωρήσει μετά από την ακρόαση των φορέων για να καταδείξει την παρωδία σε βάρος των μαθητών.
«Είναι συνειδητή η επιλογή της κυβέρνησης κυλώντας το νομοσχέδιο όσο το δυνατόν πιο πίσω να το φέρει εκεί που κλείνει η Βουλή για τις διακοπές του Πάσχα για να βρει κλειστά τα σχολεία και τα Πανεπιστήμια. Άθλια μεθόδευση από κάθε άποψη», τόνισε εκ μέρους του ΚΚΕ ο Γιάννης Δελής, ενώ κριτική ενάντια στο νομοσχέδιο άσκησαν και ο Γιάννης Σαρίδης από την «Ένωση Κεντρώων» και ο Γιώργος Μαυρωτάς από το Ποτάμι.
Με πληροφορίες από το ΑΠΕ-ΜΠΕ