Νέες σελίδες στο κεφάλαιο της τακτοποίησης αυθαιρέτων ανοίγουν και οι προωθούμενες ρυθμίσεις του υπουργείου Οικονομικών. Τα προβλήματα εστιάζονται σε δύο «παράθυρα» (άρθρα 28 και 34) από τα οποία αναμένεται να περάσει μια νέα «φουρνιά» τακτοποίησης παράνομων κτισμάτων.
Βάσει των προτεινόμενων διατάξεων μπορούν να νομιμοποιηθούν αυθαίρετα που κατασκευάστηκαν σε αιγιαλό, παραλία ή σε όχθες ποταμών και λιμνών ως επεκτάσεις έργων που έχουν λάβει ενισχύσεις από αναπτυξιακούς νόμους (όπως ξενοδοχειακές υποδομές, ενεργειακά πρότζεκτ κ.λπ.) και για τα οποία είχαν συναφθεί συμβάσεις με το Δημόσιο, τον ΕΟΤ, τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού ή κάποιον δήμο. Ετσι δίνεται η δυνατότητα στον αυθαιρετούχο να υποβάλει αίτηση αδειοδότησης ή εξαίρεσης από την κατεδάφιση κτισμάτων που κατασκευάστηκαν χωρίς άδεια, εκ των οποίων για ορισμένα μπορεί να εκκρεμεί και πρωτόκολλο κατεδάφισης.
Πάγια η νομολογία
«Η νομολογία του ΣτΕ ως προς την αντισυνταγματικότητα της αλλοίωσης του παράκτιου χώρου είναι πάγια και δεν επιδέχεται αμφισβητήσεις. Ακόμη, αποφάσεις του Αρείου Πάγου χαρακτηρίζουν τις αυθαίρετες επεμβάσεις στον παρόχθιο χώρο ως «έγκλημα»» αναφέρει ο αντιπρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού (ΕΛΛΕΤ), πολεοδόμος-χωροτάκτης κ. Γιάννης Μιχαήλ.
Επίσης, για πρώτη φορά επιχειρείται υπέρβαση της «κόκκινης γραμμής» για την τακτοποίηση αυθαιρέτων (όσα έχουν ανεγερθεί έως την 28η Ιουλίου 2011) για ορισμένες περιπτώσεις. Προτείνεται να εξαιρεθούν από την κατεδάφιση έργα που κατασκευάστηκαν μετά τη συγκεκριμένη ημερομηνία, αν εξυπηρετούν σκοπούς εθνικής άμυνας και ασφάλειας (προβλέπεται και σήμερα), εθνικής σημασίας ή έργα υποδομής δικτύων κοινής ωφελείας, συμπεριλαμβανομένων έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ). Μετά τις σφοδρές αντιδράσεις το υπουργείο Οικονομικών υποχώρησε μερικώς, αφαιρώντας διάταξη που θα μπορούσε να περιλαμβάνει πληθώρα νεότερων κατασκευών (μετά το 2011) και αναφερόταν στη νομιμοποίηση «παράνομων εγκαταστάσεων που αποτελούν οργανικό ή λειτουργικό σύνολο με νομίμως κατασκευασθέν έργο».
«Δεν δικαιολογείται»
Οπως υπογραμμίζουν σε επιστολή τους προς τους βουλευτές οι νομικοί σύμβουλοι του WWF Ελλάς, δεν δικαιολογείται καμία απολύτως οριζόντια εξαίρεση υπέρ έργων «εθνικής σημασίας» και υποδομών. «Τα έργα αυτά οφείλουν να είναι υποδειγματικά, τηρώντας αυστηρά το γράμμα και το πνεύμα της περιβαλλοντικής, χωροταξικής και τεχνικής νομοθεσίας, εφαρμόζοντας τις βέλτιστες πρακτικές. Το ίδιο θα πρέπει να ισχύσει και για έργα τα οποία έχουν μια «περιβαλλοντική» διάσταση, όπως των ΑΠΕ, φορέων διαχείρισης, ή έργα που εκμεταλλεύονται παράκτιους και θαλάσσιους πόρους, όπως οι υδατοκαλλιέργειες, λιμενικά και ναυταθλητικά έργα» σημειώνουν.Το «θολό» τοπίο ως προς το τι περιλαμβάνει ο όρος «έργα εθνικής σημασίας» κλήθηκε από διάφορους φορείς να διευκρινίσει το υπουργείο Οικονομικών, καθώς επιδέχεται πολλές ερμηνείες – από κοινωφελή δίκτυα έως στρατηγικές επενδύσεις.
Η υφυπουργός κυρία Κατερίνα Παπανάτσιου, μιλώντας στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής, δεσμεύθηκε ότι θα προστεθεί στο συγκεκριμένο άρθρο πρόβλεψη ώστε να προσδιορίζεται από το Υπουργικό Συμβούλιο εάν κάποιο έργο είναι εθνικής σημασίας προκειμένου να του παραχωρείται χρήση σε αιγιαλό. Επίσης, ανέφερε ότι όποιες βελτιώσεις αποφασιστούν θα δοθούν στους βουλευτές αύριο, οπότε το νομοσχέδιο θα εισαχθεί στην Ολομέλεια προς συζήτηση και ψήφιση.