Ελληνικός «Ηχος» στην Ιταλία

Η έκθεση της Βένιας Δημητρακοπούλου εγκαινιάζεται την Παρασκευή, 12 Απριλίου, στην Τεργέστη

Ποιος ήχος μπορεί να γεννηθεί από τη σκιά; Ποια λόγια προκύπτουν από την αϋπνία και πως μπορεί να ακούγονται στην κρεβατοκάμαρα ενός δούκα; Και τι μπορεί να συνδέει μορφές που έχουν σκαλιστεί στη σκληρή ηφαιστειακή πέτρα με λεπτεπίλεπτους μανδύες «κεντημένους» με τις πιο μύχιες κι αυθόρμητες σκέψεις;

Τις απαντήσεις υπόσχεται να δώσει η Βένια Δημητρακοπούλου στην Τεργέστη, στον τελευταίο σταθμό της εκθεσιακής της τριλογίας στην Ιταλία που φέρει τον γενικό τίτλο «Αρχέγονο Μέλλον».

Σε δύο χώρους, σε μια αστική βίλα του 18ου  αι.  γεμάτη έπιπλα σε στιλ Empire και Biedermeier και δίπλα σε μια σπάνια συλλογή σχεδίων του Τζανμπατίστα Τιέπολο, στο Δημοτικό Μουσείο Σαρτόριο, και στο επιβλητικό κάστρο του 14ου αι. Σαν Τζούστο, σύμβολο της πόλης και στέγη των Δημοτικών Μουσείων Ιστορίας και Τέχνης η ελληνίδα γλύπτρια παρουσιάζει το τμήμα της δουλειάς της που έχει ως επίκεντρο τον Ήχο.
«Ο τελευταίος σταθμός της τριλογίας είναι η Τεργέστη. Μια πόλη με βαρύνουσα σημασία και ως προς την γεωγραφική της θέση και ως προς την ιστορία της, σημείο που συνδέει τους δύο πόλους, τον Βορρά και τον Νότο, όπως και η Ελλάδα άλλωστε. Τα δίπολα είναι εξάλλου ο βασικός άξονας της δουλειάς μου, όπως και ο ενδιάμεσος χώρος. Ξεκίνησα από το Παλέρμο (Νότος) με πρωταγωνιστή την Ύλη, στο ενδιάμεσο ακολούθησε το  Τορίνο με τον Λόγο και τώρα η Τεργέστη (Βορράς) με θέμα τον ήχο, δηλαδή τη μη ύλη. Μια απόπειρα χαρτογράφησης της ανθρώπινης συνθήκης και του κύκλου της ζωής όπως εγώ τα αντιλαμβάνομαι», εξηγεί η Βένια Δημητρακοπούλου τον τρόπο που δημιούργησε το ιδιαίτερο αυτό εικαστικό της ταξίδι στην Ιταλία. Ένα ταξίδι, το οποίο όπως η ίδια χαρακτηρίζει, είναι ένα έργο εν εξελίξει καθώς δεν πρόκειται για μια περιοδεύουσα έκθεση, αλλά για τρεις διαφορετικές, η καθεμία εκ των οποίων εστίασε σε διαφορετική θεματική και προσαρμόστηκε στα δεδομένα των πόλεων και των εκθεσιακών χώρων που τις φιλοξενούν.
Στην Αίθουσα του Πιάνου του Δημοτικού Μουσείου Σαρτόριο, η Βένια Δημητρακοπούλου παρουσιάζει μια ηχητική εγκατάσταση ειδικά σχεδιασμένη για τον χώρο σε συνεργασία με τον καθηγητή Σύνθεσης στο Πανεπιστήμιο Ντέιβις της Καλιφόρνια, Πάμπλο Ορτίζ, με τον οποίο η γλύπτρια έχει δουλέψει και στο παρελθόν.
Στην Κρεβατοκάμαρα του Δούκα παρουσιάζεται η εγκατάσταση «Κλίνη της Αϋπνίας», όπου πάνω σε ένα τεράστιο σεντόνι από χαρτί έχουν βρει τη θέση τους σκέψεις, λέξεις που επαναλαμβάνονται, εμμονές, φόβοι, αγωνίες, όνειρα. Κι ενώ προκαλούν τον επισκέπτη να τις ανακαλύψει πάνω στη χάρτινη επιφάνεια, εκείνες ξεφεύγουν σαν ψίθυροι από τη φωνή της Βένιας Δημητρακοπούλου, καθώς έχουν καταγραφεί για να συνθέσουν το ηχητικό μέρος της εγκατάστασης.
Και στην Αίθουσα με τις Ταπισερί μια σύνοψη της τριλογίας λειτουργεί ως αποχαιρετισμός σε αυτό το ταξίδι στην Ιταλία και επιτρέπει στους επισκέπτες να πάρουν μια γεύση από το σύνολο των εκθέσεων στο Παλέρμο και το Τορίνο, αλλά και εν γένει της δημιουργικής πορείας της μέσα από κεφάλια σκαλισμένα σε ηφαιστειακή πέτρα (φωτογραφία), λεπτεπίλεπτους μανδύες που φέρουν ερωτικά ή φυλακτήρια λόγια, σχέδια και επιφάνειες γεμάτες από τις σκέψεις της εικαστικού, υπό τον τίτλο Σκεπτογραμμές, καθώς κι ένα νέο έργο που φέρει τον τίτλο «Σημειογραφία της μνήμης». Το έργο αυτό έγινε επί τούτου για τη συγκεκριμένη έκθεση και παραπέμπει σε μια αποδομημένη παρτιτούρα.

ΤΕΡΓΕΣΤΗ
«Ήχος»
Που: Μuseo Sartorio και Castello di San Giusto
Πότε: 12 Απριλίου  έως 16 Ιουνίου 2019
Σε συνεργασία με τον Δήμο Τεργέστης, την Κοινότητα Ελλήνων Ορθοδόξων Τεργέστης

Ακολούθησε το Βήμα στο Google news και μάθε όλες τις τελευταίες ειδήσεις.