Σε ένα στοίχημα με πιθανότητες 50-50 εξελίσσεται η τύχη του διαγωνισμού για τη Γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας μετά τη δημοσιοποίηση πτυχών του σκεπτικού της απόφασης του ΣτΕ για έναν άλλον μεν διαγωνισμό, του άξονα Ακτιο – Αμβρακία, με κοινά όμως στοιχεία. Η απόφαση για αναστολή της κατακύρωσης του έργου στην κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ – ΤΕΡΝΑ, οι οποίες συμμετείχαν στο καρτέλ των κατασκευαστικών, θολώνουν το μέλλον του διαγωνισμού για το μεγαλύτερο έργο υποδομής της πρωτεύουσας, προϋπολογισμού 1,8 δισ. ευρώ.
Το σκεπτικό της απόφασης μάλιστα βρίσκεται και πίσω από το μυστήριο με τις προσφορές στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού για την κατασκευή του τμήματος Αλσος Βεΐκου – Γουδί, όπου η κοινοπραξία στην οποία μετέχει η ΤΕΡΝΑ με τις Vinci και Siemens αντί δεσμευτικής προσφοράς υπέβαλε επιστολή με την οποία εξηγούσε τους λόγους που δεν θα συνεχίσει στον διαγωνισμό. Βασικό επιχείρημα ήταν ότι ουσιαστικά η απόφαση του ΣτΕ για το Ακτιο – Αμβρακία έβαζε… φωτιά στα θεμέλια και αυτού του διαγωνισμού.
Μετά την εξέλιξη αυτή, η οποία αιφνιδίασε και την Αττικό Μετρό, όλες οι πλευρές καθησύχαζαν ότι ο διαγωνισμός μπορεί να προχωρήσει με τους δύο άλλους μνηστήρες – που τελικώς κατέθεσαν δεσμευτικές προσφορές – ΑΚΤΩΡ – Ansaldobreda – Hitachi και J&P ΑΒΑΞ – Ghella – Alstom.
Το σκεπτικό όμως της απόφασης του ΣτΕ φέρνει ήδη πονοκέφαλο, καθώς βασίστηκε στο γεγονός πως η κοινοπραξία που μειοδότησε (ΑΚΤΩΡ – ΤΕΡΝΑ) απάντησε με ανακριβή στοιχεία στο ερώτημα εάν υπάρχει ή όχι εμπλοκή της σε υποθέσεις στρέβλωσης του ανταγωνισμού.
Το ερώτημα που γεννάται, όμως, είναι πώς οι άλλοι δύο μνηστήρες αποφάσισαν να προχωρήσουν στην κατάθεση δεσμευτικών προσφορών. Σύμφωνα με όσα είπε, κατά τη διάρκεια ενημέρωσης δημοσιογράφων, ο επικεφαλής της ΑΒΑΞ κ. Κωνσταντίνος Μιτζάλης, η διαφορά σε αυτή την περίπτωση είναι πως η αρνητική απάντηση των σχημάτων στο ερώτημα για τη στρέβλωση του ανταγωνισμού υπεβλήθη στις 10 Αυγούστου 2017, οπότε και ξεκίνησε η πρώτη φάση του διαγωνισμού με την εκδήλωση ενδιαφέροντος. Αυτό είναι έναν μήνα πριν από την έκδοση της απόφασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού, όταν, όπως αναφέρει ο κ. Μιτζάλης, μέχρι τότε θεωρούνταν ότι το θέμα είχε κλείσει το 2015.
Υπενθυμίζεται ότι και στην περίπτωση του διαγωνισμού για τη Γραμμή 4 έχει γίνει από την εταιρεία Μυτιληναίος αντίστοιχη προσφυγή με αυτήν που είχε υποβάλει ο δεύτερος μειοδότης, η DG Infrastutture, στην περίπτωση του άξονα Ακτιο – Αμβρακία.
Εάν η υπόθεση κριθεί βάσει του ίδιου σκεπτικού, τότε τα πράγματα είναι δύσκολα για την Αττικό Μετρό, η οποία θα βρεθεί αντιμέτωπη με την ακύρωση του διαγωνισμού καθώς η «κόκκινη κάρτα» πιάνει και τους δυο μνηστήρες. Σε αυτή τη περίπτωση, αυτή που στοιχημάτισε σωστά θα είναι η κοινοπραξία με επικεφαλής την ΤΕΡΝΑ, η οποία αποφάσισε να μην συμμετάσχει στη δεύτερη φάση.
Το στοίχημα όμως όσων συνεχίζουν στον διαγωνισμό παίζεται στο γεγονός ότι στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού διαφοροποίησαν την απάντησή τους ως προς τη συμμετοχή τους ή μη στο καρτέλ. Η ΑΒΑΞ απάντησε καταφατικά, παρέχοντας μάλιστα και στοιχεία για τα μέτρα συμμόρφωσης και αυτοκάθαρσης που έχει λάβει.
Στο εάν αυτό όμως είναι αρκετό για να κρατήσει ζωντανό τον διαγωνισμό θα πρέπει, μέσα από τις προβλεπόμενες διαδικασίες, να απαντήσει αρχικά η Αττικό Μετρό. Εφόσον κάνει αποδεκτές τις αιτιολογήσεις, τότε θα κληθεί να αποφασίσει οριστικά η Επιτροπή, η οποία αποτελείται από εκπροσώπους των υπουργείων Υποδομών, Δικαιοσύνης και Οικονομίας και Ανάπτυξης, για τη συμμετοχή ή όχι των σχημάτων στον διαγωνισμό.