Η αγωνία για τους 3.000 εργαζόμενους και τους χιλιάδες μετόχους του ομίλου J&P ΑBAΞ έλαβε χθες τέλος. Στην δεύτερη επαναληπτική γενική συνέλευση εγκρίθηκε η εκλογή νέου ΔΣ, η αύξηση κεφαλαίου έως 20 εκατ. ευρώ και η αλλαγή της επωνυμίας σε ΑΒΑΞ ΑΕ με τον λογότυπο AVAX που σημαδοτεί τον απογαλακτισμό της μετά από 20 χρόνια από τον μητρικό κυπριακό όμιλο J&P ο οποίος εδώ και λίγους μήνες έχει τεθεί σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης λόγω χρεών.
Με τις δικές της δυνάμεις πλέον η εταιρεία που δραστηριοποιείται στις κατασκευές, τις παραχωρήσεις και την ενέργεια καλείται να εδραιώσει τη θέση της σε Ελλάδα και εξωτερικό.
Στην αύξηση κεφαλαίου ο μητρικός όμιλος όπως είναι εύλογο δεν θα συμμετάσχει και το ποσοστό του από 42% θα περιοριστεί στο 23%, ένα παθητικό ποσοστό που για την τύχη του θα αποφασίσει ο ειδικός διαχειριστής. Νέος βασικός μέτοχος που θα καλύψει τη συμμετοχή της J&P είναι η οικογένεια Ιωάννου που μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας θα ελέγχει περίπου το 31% της ΑΒΑΞ από 3,5% σήμερα. Επίσης, στην αύξηση έχουν δεσμευτεί ότι θα συμμετάσχουν οι οικογένειες Μιτζάλη και Κουβαρά που ασκούν και το μάνατζεμεντ της εταιρείας. Η αύξηση θα γίνει με την έκδοση 66.666.666. νέων κοινών ονομαστικών μετοχών με τιμή έκδοσης τα 0,30 ευρώ ανα μετοχή.
Τα έσοδα της αύξησης θα αξιοποιηθούν για κάλυψη υποχρεώσεων που απορρέουν από τα ομολογιακά δάνεια της εταιρείας (4,725 εκατ. ευρώ), για μείωση των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων (5 εκατ. ευρώ), για την χρηματοδότηση της 100% θυγατρικής Volterra AE ως προς την εισφορά ιδίων κεφαλαίων στο αιολικό πάρκο στο Κουρομάντρι-Ριγανόλακα Ναυπακτίας (3,43 εκατ. ευρώ), ποσό 3,48 εκατ. θα κατευθυνθεί για τη βελτίωση της ταμειακής ρευστότητας, εν όψει και των πληρωμών (σε δόσεις) του προστίμου ύψους 18,3 εκατομμυρίων ευρώ που επιβλήθηκε το 2017 στην εταιρεία από την Επιτροπή Ανταγωνισμού για διευθέτηση διαφοράς και, τέλος, 3 εκατ. ευρώ θα είναι η εισφορά ιδίων κεφαλαίων και δανείου μειωμένης εξασφάλισης (sub-debt) στο έργο ΣΔΙΤ της διαχείρισης απορριμάτων του Νομού Ηλείας.
Βεβαίως, όπως αναγνώρισε η διοίκηση της εταιρείας, ενόψει των διεκδικούμενων έργων θα απαιτηθούν επιπλέον «φρέσκα» κεφάλαια που θα αναζητηθούν από το άνοιγμα νέων γραμμών από τις τράπεζες, από κερδοφόρα έργα, καθώς και από την πώληση ορισμένων assets του ομίλου.
Σήμερα το ανεκτέλεστο έργο του ομίλου ανέρχεται στα 1,2 δις ευρώ και ο καθαρος δανεισμός ξεπερνά τα 400 εκατ. ευρώ.
Τα μέλη του νέου ΔΣ της εταιρείας με τριετή θητεία είναι τα εξής: Χρήστος Ιωάννου, Κωνσταντίνος Κουβαράς, Κωνσταντίνος Λυσαρίδης, Κωνσταντίνος Μιτζάλης, Αικατερίνη Πιστιόλη και ανεξάρτητα μη εκτελεστικά μέλη οι Χρήστος Σιάτης, Αλέξιος Σωτηρακόπουλος και Μιχάλης Χατζηπαύλου.
Το νέο ΔΣ έθεσε ως στρατηγικές προτεραιότητες για την επόμενη μέρα τη διεύρυνση και επέκταση της παρουσίας του ομίλου στις διεθνείς αγορές, καθώς και στη ενίσχυση της θέσης στην εγχώρια αγορά, συμμετέχοντας σε έργα υποδομών με αναπτυξιακό χαρακτήρα. Παράλληλα, η εταιρεία εγγυάται την ολοκλήρωση του ανεκτέλεστου των έργων που έχει ήδη αναλάβει.
Στο ΙΡΑΚ η εταιρεία κατασκευάζει εργοστάσιο παραγωγής ρεύματος 1500 MW και στο Κατάρ βρίσκονται σε εξέλιξη έργα οδοποιίας αλλά και η κατασκευή του Qatar Foundation Stadium για τη φιλοξενία του Παγκοσμίου Κυπέλλου Ποδοσφαίρου 2022.
Στην Κύπρο η ΑΒΑΞ ολοκληρώνει την επέκταση της Μαρίνας Λεμεσού, με ορίζοντα αποπεράτωσης τον Απρίλιο του 2020, ενώ πρόσφατα οριστικοποιήθηκε η κοινοπρακτική ανάληψη σύμβασης για την κατασκευή του City of Dreams Mediterranean, ενός ολοκληρωμένου θέρετρου με Καζίνο στη Λεμεσό στο οποίο συμμετέχει με 60%, συνολικού προϋπολογισμού 270 εκ. ευρώ.
Στην εγχώρια αγορά, βασικό άξονας της ΑΒΑΞ είναι η συμμετοχή σε έργα υποδομών, όπως η επέκταση της Γραμμής 3 του Mετρό, συνολικού προϋπολογισμού 467 εκ. ευρώ, για την οποία η εταιρεία θα παραδώσει τον Ιούνιο 3 νέους σταθμούς. Επιπλέον, πρόσφατα η εταιρεία ανέλαβε μέσω ΣΔΙΤ το έργο διαχείρισης απορριμμάτων στην Ηλεία, ως μέρος της κοινοπραξίας «Μεσόγειος – AVAX – ΑΑΓΗΣ».
Η ΑΒΑΞ έχει καταθέσει προσφορά για την κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό, ως μέρος της κοινοπραξίας με τις εταιρείες Ghella και Alstom Transport. Επίσης, η εταιρεία έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για την ανάληψη σειράς σημαντικών έργων, όπως μεταξύ άλλων:
- Τα δύο τμήματα του Αυτοκινητόδρομου του Βόρειου Άξονα της Κρήτης, με παραχώρηση και ΣΔΙΤ
- Ο αγωγός Φυσικού Αερίου διασύνδεσης Ελλάδας – Βουλγαρίας, όπου έχει προεπιλεγεί
- Χερσαία τμήματα του αγωγού Φυσικού Αερίου «Ποσειδών».
Στον τομέα της ενέργειας, η ΑΒΑΞ έχει παρουσία με την 100% θυγατρική της Volterra. H Volterra δραστηριοποιείται στην ανάπτυξη έργων και παραγωγής ενέργειας, καθώς και στην εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου. Ο εκτιμώμενος κύκλος εργασιών για το 2018 ανέρχεται στα 86 εκ. ευρώ. Διαθέτει το χαρτοφυλάκιο συνολικής ισχύος 330 MW σε διάφορα στάδια ανάπτυξης, ενώ στην εγχώρια αγορά λιανικής πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας κατέχει μερίδιο που ξεπερνά το 1,5% της συνολικής κατανάλωσης.
Ο όμιλος τον περασμένο Νοέμβριο αύξησε τη συμμετοχή του στην Αττική Οδό και στην εταιρεία λειτουργίας Αττικές Διαδρομές στο 34,21%. Στο σκέλος των οδικών παραχωρήσεων κατέχει επίσης το 20,53% της Γέφυρα Ρίου – Αντιρρίου, το 19,1% της Ολυμπίας Οδού, το 23,61% του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου και το 15% του Αυτοκινητόδρομου Μορέα.