Η δυναμική των εμπορευματικών μεταφορών, με τα ρεκόρ των κοντέινερς στο λιμάνι του Πειραιά να σπάνε το ένα μετά το άλλο, και οι προβλέψεις για την κυκλοφοριακή συμφόρηση στην Αττική στο άμεσο μέλλον, έφεραν στο προσκήνιο ένα έργο που πίσω στο 2015 είχε ατυχήσει ελέω ανταγωνισμού και δημοσίου συμφέροντος. Όπως ανακοινώθηκε εχθές, κατά την επίσημη παρουσίαση του προγράμματος Υποδομών της Νέας Δημοκρατίας, ο αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα-Υλίκη, προϋπολογισμού 500-600 εκατ., βρίσκεται σε πρώτη προτεραιότητα.
Η οδική παράκαμψη της Αττικής, συνολικού μήκους 50 χλμ., είχε βρεθεί ξανά στην ατζέντα των έργων νέας γενιάς ως έργο παραχώρησης. Η τύχη του όμως ήταν να μείνει στα χαρτιά. Το 2015 ακυρώθηκε διότι έβλαπτε τα συμφέροντα των δύο ανταγωνιστικών του αυτοκινητόδρομων, καθώς θα τους στερούσε κυκλοφοριακό φόρτο, κι ως αποτέλεσμα οι παραχωρησιούχοι θα ζητούσαν αποζημιώσεις βλάπτοντας το δημόσιο συμφέρον (Γεγονός Ευθύνης του Δημοσίου).
Η αποσυμφόρηση της κίνησης στον Κηφισό είναι ένα από τα βασικά οφέλη που θα προσφέρει η οδική παράκαμψη της Αττικής, η οποία θα συνδέει τις δυο εθνικές οδούς Αθηνών-Θεσσαλονίκης και Αθηνών-Πατρών, χωρίς όμως να περνά από ιδιαίτερα επιβαρημένες περιοχές. Η μείωση της ρύπανσης δεδομένου ότι τα φορτηγά δεν θα εισέρχονται στον αστικό ιστό είναι ένα ακόμη πλεονέκτημα, ενώ και για της εμπορευματικές μεταφορές η εξοικονόμηση κόστους και χρόνου θα είναι αξιοσημείωτη. Στα οφέλη εντάσσεται η αναβάθμιση της Ελευσίνας και της Δυτικής Αττικής με έντονα θετικές οικονομικές επιπτώσεις στην αξία της ακίνητης περιουσίας.
Ουσιαστικά το στοιχείο που κάνει το οδικό αυτό έργο απαραίτητο είναι η λεγόμενη μελλοντική συμφόρηση. Μάλιστα βάσει αντίστοιχων προβλέψεων, κυρίως για την πορεία των εμπορευματικών μεταφορών και με δεδομένη την απελευθέρωση της σιδηροδρομικής αγοράς, και ο σιδηροδρομικός διάδρομος της Αττικής θα φτάσει σε συνθήκες κορεσμού με γρήγορους ρυθμούς. Ήδη έχει μπει στο μικροσκόπιο του ΟΣΕ η σιδηροδρομική παράκαμψη της Αττικής μέσω της γραμμής Θριάσιο-Θήβα.
Ανασύρεται και από το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών
Ο οδικός άξονας Ελευσίνα-Θήβα-Υλίκη φιγουράρει όμως και ανάμεσα στα βασικά οδικά έργα που απαιτούνται για να αμβλύνουν τη σημερινή και τη μελλοντική συμφόρηση, σύμφωνα με το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών (ΕΣΣΜ) που έχει εκπονηθεί από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Μάλιστα, όπως περιγράφεται στο ΕΣΣΜ, το μοντέλο μετακινήσεων δείχνει ότι το 2027 θα υπάρχει συμφόρηση στο τμήμα του αυτοκινητόδρομου ΠΑΘΕ μεταξύ Θήβας-Σχηματαρίου. Μια δεκαετία μετά, δηλαδή το 2037, η συμφόρηση θα εκτείνεται από τη Λαμία ως την Αθήνα. Η κατασκευή ενός νέου αυτοκινητόδρομου που θα συνδέει απευθείας τον Α1 βόρεια του Σχηματαρίου με τον Α8 στην Ελευσίνα και παρακάμπτοντας τη μητροπολιτική περιοχή της Αθήνας αναμένεται να αποσυμφορήσει αυτά τα τμήματα, εκτρέποντας την κυκλοφορία από τα βόρεια προς τα νότια και δυτικά της Αττικής.
Επίσης, αναφέρεται ότι το έργο έχει εξεταστεί με το μοντέλο μετακινήσεων αποδεικνύοντας ότι αυτό ακριβώς προβλέπεται να συμβεί: η εκτροπή της κυκλοφορίας μέσω του εν λόγω νέου αυτοκινητόδρομου είναι αρκετή ώστε να αποσυμφορηθεί το τμήμα του Α1 νότια του Σχηματαρίου, εκτός από τμήματα πολύ κοντά στην μητροπολιτική περιοχή της Αθήνας που μπορεί να θεωρηθεί ως αστική κι ως εκ τούτου εκτός του πλαισίου του ΕΣΣΜ.