Το δρόμο για την ακτοπλοϊκή σύνδεση της ηπειρωτικής Ελλάδας με την Τουρκία (από νησιά του Αιγαίου και τα Δωδεκάνησα υπάρχει σύνδεση με πόλεις στα τουρκικά παράλια) ανοίγει η απόφαση ναυτιλιακών πρακτόρων των δυο χωρών να δρομολογήσουν από τις 2 Ιουνίου πλοίο στη γραμμή Τσεσμέ -Λαυρίου. Η διάρκεια του ακτοπλοϊκού δρομολογίου προβλέπεται να είναι 7 ώρες και αναμένεται να μειώσει αισθητά τον χρόνο μετάβασης από την Ευρώπη προς την Τουρκία και αντίστροφα για μεγάλο αριθμό ταξιδιωτών και κυρίως οδηγών φορτηγών.
Υπενθυμίζεται ότι το ισχυρό ενδιαφέρον ελληνικής και τουρκικής κυβέρνησης για την υλοποίηση θαλασσίων συνδέσεων μεταξύ της ηπειρωτικής Ελλάδας και της Τουρκίας και ειδικότερα μεταξύ των λιμένων Θεσσαλονίκης – Σμύρνης και Λαυρίου – Σμύρνης, υπό την προϋπόθεση ύπαρξης αντίστοιχου επιχειρηματικού ενδιαφέροντος, εξέφρασαν ο υπουργός Ναυτιλίας Φώτης Κουβέλης και ο νέος πρέσβης της κ. Μπουράκ Οζουγκεργιν κατά τη συνάντηση που είχαν στα μέσα Φεβρουαρίου.
Εν τω μεταξύ σε εκκρεμότητα παραμένει η ακτοπλοϊκή σύνδεση Θεσσαλονίκης – Σμύρνης ένα θέμα στο οποίο είχε αναφερθεί στις αρχές Φεβρουαρίου ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας κατά τις κοινές δηλώσεις με τον Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «συμφωνήσαμε ότι πρέπει να δουλέψουμε, ώστε το καλοκαίρι να είναι πραγματικότητα η ακτοπλοϊκή γραμμή σύνδεσης Σμύρνης-Θεσσαλονίκης.» Μια ιστορία που έχει ξεκινήσει από το 2016, αλλά εδώ και τρία χρόνια δεν έχει υπάρξει καμία εξέλιξη.
Το πλοίο που θα συνδέει το Τσεσμέ με το Λαύριο διαχειρίζεται η εταιρεία «AegeanSeaWays» ( https://aegeanseaways.com ) που έχει έδρα την Κωνσταντινούπολη. Πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου είναι ο Bülent Ipek, ενώ την εκπροσώπηση της συγκεκριμένης εταιρείας στην Ελλάδα έχει αναλάβει η εταιρεία ΣΤΕΦΜΑΡ ΕΠΕ, που λειτουργεί ως ναυτικό πρακτορείο ναυτιλιακών εταιρειών προσφέροντας υπηρεσίες ναύλωσης για όλα τα είδη πλοίων και σκαφών, με επικεφαλής τον Στέφανο Καρακάνη.
Με την καθιέρωση της συγκεκριμένης γραμμής οι αρχές των δύο χωρών επιδιώκουν να μειώσουν την κυκλοφοριακή πυκνότητα στις συνοριακές πύλες των δύο χωρών, βοηθώντας παράλληλα στην ανάπτυξη των οικονομικών σχέσεων.
Ο κ. Καρακάνης, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για τη συγκεκριμένη ακτοπλοϊκή σύνδεση που αναμένεται, σύμφωνα με τα έως τώρα δεδομένα, να ξεκινήσει τα δρομολόγιά της από τις 2 Ιουνίου, ανέφερε ότι η διάρκεια της διαδρομής θα είναι 7 ώρες και στόχος είναι να είναι ενεργή όχι μόνο την καλοκαιρινή περίοδο αλλά όλον τον χρόνο.
«Η πρόταση για την υλοποίηση του εγχειρήματος έρχεται από παλιά και πριν ακόμα υποβάλει ανάλογη πρόταση η Helenic Seaways για τη διασύνδεση της Θεσσαλονίκης με τη Μυτιλήνη και τη Σμύρνη» ανέφερε ο κ. Καρακάνης. Τόνισε ότι αρχικά το σχέδιο της ακτοπλοϊκής σύνδεσης προέβλεπε ως λιμάνι εξόδου και εισόδου τη Ραφήνα, ωστόσο πρόσθεσε ότι οι τελωνειακές διαδικασίες δεν ήταν οι κατάλληλες, ενώ υπήρχε και πρόβλημα χώρου λόγω συσσώρευσης πολλών γραμμών της ακτοπλοΐας.
Αναφερόμενος στη φιλοσοφία της γραμμής είπε ότι στόχος είναι να εξυπηρετηθεί ένας μεγάλος όγκος φορτηγών, επιβατών και τουριστών από την Ευρώπη προς την Τουρκία και το αντίστροφο.
«Έως τώρα περίπου 440.000 φορτηγά από την Τουρκία και 300.000 από Ιράν και Αζερμπαϊτζαν προκειμένου να φθάσουν στην Ευρώπη ακολουθούσαν διαδρομές μέσω Βουλγαρίας ή μέσω Εγνατίας Οδού για την Ηγουμενίτσα με μεγάλη ταλαιπωρία και με παράλληλη αύξηση του λειτουργικού κόστους» δηλώνει ο επικεφαλής της ΣΤΕΦΜΑΡ ΕΠΕ.
« Ένας οδηγός φορτηγού ή τουρίστας ή επιβάτης φθάνοντας από την Ανκόνα συνήθως έβγαινε με το πλοίο στην Ηγουμενίτσα διανύοντας από εκεί περίπου 600 με 700 χιλιόμετρα μέσω της Εγνατίας Οδού με μία αναμονή στα τουρκικά σύνορα 6 με 7 ώρες τον χειμώνα και που το καλοκαίρι μπορεί να έφθανε τις 12 ώρες για να φθάσει στη Σμύρνη ή πιο βαθιά στην τουρκική ενδοχώρα μετά από 6 έως 10 ώρες επιπλέον οδήγησης» τόνισε.
Σημείωσε ακόμη ότι «τώρα με τη νέα γραμμή μέσω Λαυρίου ένας επιβάτης, τουρίστας, οδηγός φορτηγού θα μπορεί σε 1,5 μέρα από την Ανκόνα και μέσω Πατρών και Λαυρίου να βρίσκεται στη Σμύρνη».
Σύμφωνα με τον έλληνα εκπρόσωπο της εταιρείας στην Ελλάδα το πλοίο θα φέρει πιθανόν σημαία Ευρωπαϊκής Ένωσης και δεν θα είναι μόνο για εμπορικούς σκοπούς ενώ πρόσφατα έχει ανανεώσει τον εξοπλισμό του και καλύπτει τις προδιαγραφές του ΙΜΟ για το 2020 φέροντας scrubbers.θα μπορεί να εξυπηρετεί 1.200 επιβάτες 300 οχήματα και 40 φορτηγά σε κάθε δρομολόγιο. Τα πλοίο θα φεύγει από τη Σμύρνη στις 7 ώρα το πρωί και θα είναι στο Λαύριο στις 2 ώρα το μεσημέρι ενώ θα φεύγει 6 το απόγευμα της ίδιας ημέρας από το Λαύριο για να φτάνει στις 1 τα μεσάνυχτα στο Τσεσμέ». Η πόλη του Λαυρίου αλλά και του Τσεσμέ, εξήγησε, αναβαθμίζονται και πλέον θα είναι κέντρα τουριστικής αλλά και εμπορικής κίνησης.