Για προσπάθεια πλήρους απαξίωσης της προόδου που έχει συντελεστεί τα τελευταία χρόνια στον ελληνικό σιδηρόδρομο, κάνουν λόγο πηγές της διοίκησης του ΟΣΕ, με αφορμή την ερώτηση που κατέθεσε εχθές στη Βουλή ο αντιπρόεδρος της ΝΔ, κ. Κωστής Χατζηδάκης, επισημαίνοντας μάλιστα ότι μέχρι και το 2015 τον ΟΣΕ τον είχαν – στην κυριολεξία – διαλύσει και τον ετοίμαζαν προς πώληση με όλο το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο.
Συγκεκριμένα στην ερώτηση που κατατέθηκε προς τους υπουργούς Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστο Σπίρτζη και Οικονομικών, κ. Ευκλείδη Τσακαλώτο γίνεται αναφορά σε «φαινόμενα διάλυσης» που επικρατούν στον ΟΣΕ.
Η απάντηση της διοίκησης του Οργανισμού έρχεται ως προς την αναφορά του κ. Χατζηδάκη ότι από στοιχεία που έχει στη διάθεσή του, προκύπτει ότι η διοίκηση του ΟΣΕ επιδίδεται σε σπατάλες με δαπάνες δημοσίων σχέσεων, χορηγίες και άλλα έξοδα διοίκησης που συχνά δεν αναρτώνται στη «Διαύγεια»: υψηλές χορηγίες σε σχεδόν άγνωστες ιστοσελίδες, υψηλές χορηγίες και υπέρογκες δαπάνες για αμφίβολης σημασίας εκδηλώσεις, υπερβολικές δαπάνες κίνησης, αγορές από super market κ.ο.κ.
Η διοίκηση του ΟΣΕ παραθέτει τα παρακάτω στοιχεία, όπως αποτυπώνονται στις δημοσιευμένες οικονομικές καταστάσεις:
1) Οι συνολικές ετήσιες δαπάνες του Οργανισμού Σιδηροδρόμων Ελλάδος – Διαχειριστή Υποδομής για την περίοδο 2013-2018 διαμορφώνονται ως εξής :
Ποσά σε εκατ. €
2013 : €89,68
2014 : €91,60
2015 : €75,94
2016 : €75,41
2017 : €74,93
2018 : €71,48
Οι συνολικές δαπάνες του Οργανισμού για το έτος 2018 είναι μειωμένες κατά 20% ή κατά €18,20 εκατομμύρια σε σχέση με το έτος βάσης.
2) Ιδιαίτερα ο λογαριασμός 64 – ΔΙΑΦΟΡΑ ΕΞΟΔΑ – η ευρύτερη κατηγορία εξόδων, εμφανίζει ακόμα μεγαλύτερη ποσοστιαία μείωση κατ’ έτος ως εξής :
Ποσά σε εκατ. €
2013 : €4,44
2014 : €3,67
2015 : €2,62
2016 : €1,62
2017 : €1,72
2018 : ε1,74
επίσης μειωμένα κατά €2,70 εκατομμύρια ή 61% ετησίως σε σχέση με το έτος βάσης.
3) Ο υπολογαριασμοί του 64 – ΔΙΑΦΟΡΑ ΕΞΟΔΑ – οι οποίοι αφορούν συγκεκριμένα τα ερωτήματα του κ. Χατζηδάκη (δαπάνες προβολής, δημοσιότητας, δημοσίων σχέσεων κλπ) παρουσιάζουν την εξής ετήσια διακύμανση :
Ποσά σε εκατ. €
2013 : €0,19
2014 : €0,08
2015 : €0,04
2016 : €0,18
2017 : €0,41
2018 : €0,34
εμφανίζουν δηλαδή αύξηση σε σχέση με το έτος βάσης κατά €142.321 πλην όμως πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι η αύξηση αυτή – αμελητέα ούτως ή άλλως σε σύγκριση με συνολική μείωση των εξόδων – οφείλεται στους ακόλουθους 2 παράγοντες που δεν υπήρχαν τα προηγούμενα έτη:
α) σε δαπάνες για τις συμμετοχές του ΟΣΕ στη ΔΕΘ 2016-2018 (σημειωτέον ότι ο ΟΣΕ τα έτη 2008-2015 δεν συμμετείχε στην ΔΕΘ), το μεγαλύτερο μέρος των οποίων – αν και σωστά καταχωρημένες ως έξοδα – αφορούν εντούτοις ουσιαστικά πάγιο εξοπλισμό αποτελούμενο από α) ένα σύγχρονο καλλιτεχνικό – εικαστικό έργο – κατασκευή και β) ένα μουσειακό βασιλικό βαγόνι τα οποία θα εκτεθούν στο νέο Σιδηροδρομικό Μουσείο, αποτελώντας μέρος των εκεί εκθεμάτων.
Σημειώνουμε ότι η εν λόγω κατασκευή είχε τεράστια επισκεψιμότητα και μάλιστα πήρε το πρώτο βραβείο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης.
β) Η δεύτερη κύρια δαπάνη αν και – επίσης σωστά καταχωρημένη ως έξοδο επιχορήγησης στον Σύλλογο Φίλων του Σιδηροδρόμου, και αυτή αφορά ουσιαστικά στο μεγαλύτερο μέρος της συντήρηση (και βελτίωση) παγίων ήτοι του τροχαίου μουσειακού υλικού όπως ατμάμαξες, ιστορικά βαγόνια, κλπ το οποίο παραμένει στον ΟΣΕ και εκτίθεται στο μουσείο, και σε διάφορους σταθμούς ανά την Ελλάδα.
Η συνεργασία με το Σύλλογο Φίλων Σιδηρόδρομου κρίθηκε επιβεβλημένη από το 2015 και έπειτα, μετά την απόσχιση του κλάδου συντήρησης τροχαίου υλικού του ΟΣΕ ο οποίος κάλυπτε τις συγκεκριμένες ανάγκες στο παρελθόν, και τη δημιουργία ανεξάρτητης εταιρείας (ΕΕΣΣΤΥ), οπότε οι εν λόγω εργασίες πραγματοποιούνται σε μεγάλο βαθμό από τον Σ.Φ.Σ που έχει την αναγκαία τεχνογνωσία και εμπειρία κατόπιν υπογραφής σχετικού μνημονίου συνεργασίας μεταξύ ΟΣΕ – ΣΦΣ το 2015.