Αντίστροφη μέτρηση για τη συνάντηση της παγκόσμιας βιομηχανίας κρουαζιέρας στην Ελλάδα στο Posidonia Sea Tourism Forum που θα πραγματοποιηθεί στις 28-29 Μαΐου στο Συνεδριακό Κέντρο του ξενοδοχείου Domotel Kastri.
Σύμφωνα με τους διοργανωτές περισσότερα από 30 υψηλόβαθμα στελέχη της βιομηχανίας με αντικείμενο ευθύνης τα λιμάνια και τους προορισμούς, τα οποία εκπροσωπούν τις μεγαλύτερες εταιρείες κρουαζιέρας του κόσμου, όπως οι MSC Cruises, Royal Caribbean Cruises, Holland America Group, Disney Cruise Line, Silversea Cruises, Fred Olsen Cruise Lines, Celestyal Cruises κ.ά. θα συζητήσουν τις προκλήσεις και ευκαιρίες που παρουσιάζονται ενώ, όπως λένε, η θέση της Ελλάδας ως κορυφαίου προορισμού κρουαζιέρας, οι επικείμενες ιδιωτικοποιήσεις λιμανιών και η επιστροφή της γεωπολιτικής σταθερότητας στην περιοχή, ενισχύουν το σημαντικό ρόλο της διοργάνωσης.
Παράλληλα πολλά από αυτά τα στελέχη θα συμμετάσχουν στη συνεδρίαση της Συμβουλευτικής Επιτροπής Ευρωπαϊκών Λιμένων και Προορισμών της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών κρουαζιέρας (CLIA), που θα πραγματοποιηθεί για πρώτη φορά στο πλαίσιο του Posidonia Sea Tourism Forum, ενώ θα έχουν επαφές με εκπροσώπους των προορισμών της περιοχής στον εκθεσιακό χώρο καθώς και πολλές ευκαιρίες δικτύωσης στις εκδηλώσεις της διοργάνωσης.
Η Αντιπρόεδρος Ανάπτυξης Λιμένων της MSC Cruises και Πρόεδρος της Συμβουλευτικής Επιτροπής Ευρωπαϊκών Λιμένων και Προορισμών της CLIA κυρία Ελισαμπέτα Ντε Νάρντο δήλωσε χαρακτηριστικά: «Η Ελλάδα παραμένει μία πολύ σημαντική περιοχή για τη διεθνή βιομηχανία κρουαζιέρας. Τα τελευταία χρόνια, εξαιτίας της γεωπολιτικής αστάθειας σε άλλες περιοχές της Μεσογείου, η Ελλάδα κατέχει ακόμη πιο εξέχουσα θέση στα δρομολόγια κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο. Το Posidonia Sea Tourism Forum είναι η κορυφαία διοργάνωση κρουαζιέρας σε αυτή την υπέροχη και στρατηγικής σημασίας περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Ανυπομονώ να συζητήσω με όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη για τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες που έχουμε μπροστά μας».
Σε ανακοίνωση των διοργανωτών σημειώνεται πως μια από αυτές τις ευκαιρίες είναι η επικείμενη αλλαγή της νομοθεσίας με την οποία θα ξεκινήσει η δεύτερη φάση της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης των ελληνικών λιμανιών, ανοίγοντας το δρόμο σε διεθνείς διαχειριστές λιμανιών κρουαζιέρας να επενδύσουν σε παραχωρήσεις επιβατικών σταθμών κρουαζιέρας ανά τη χώρα. Πρόκειται για μια πολυαναμενόμενη κίνηση, που εκτιμάται ότι θα αυξήσει το homeporting.
Οι εξελίξεις αυτές έχουν προσελκύσει το ενδιαφέρον κορυφαίων διαχειριστών επιβατικών σταθμών κρουαζιέρας, όπως της Global Ports, που θα είναι παρούσα στην Αθήνα για τη διοργάνωση.
Τα πρώτα λιμάνια που πρόκειται να ιδιωτικοποιηθούν είναι αυτά της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας ξεκινώντας από τον Μάιο. Στον κατάλογο περιλαμβάνονται επίσης τα λιμάνια της Κέρκυρας και του Ηρακλείου, που είναι κορυφαίοι προορισμοί κρουαζιέρας και έχουν επιβεβαιώσει τη συμμετοχή τους στο Posidonia Sea Tourism Forum 2019 ως εκθέτες, μαζί με το λιμάνι του Πειραιά και της Ρόδου.
Έχοντας μόλις κερδίσει το υψηλού κύρους βραβείο «Best Destination – Leisure» (Καλύτερος Προορισμός για Αναψυχή) στην έκθεση ITB στο Βερολίνο, η Ελλάδα καταγράφει σημαντική αύξηση αφίξεων από τις ΗΠΑ.
Σύμφωνα με στοιχεία του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, ο αριθμός των αφίξεων Αμερικανών τουριστών έχει αυξηθεί άνω του 113% την τελευταία πενταετία, με πολλούς από αυτούς να έρχονται στη χώρα για τις ποικίλες επιλογές προϊόντων κρουαζιέρας που προσφέρει.
Ως αποτέλεσμα, οι μεγάλες αμερικανικές εταιρείες κρουαζιέρας εντάσσουν στα δρομολόγιά τους περισσότερα ελληνικά λιμάνια για το 2019, ενώ εταιρείες με εξειδικευμένα προϊόντα, όπως η Disney Cruises, δραστηριοποιούνται ξανά στην Ελλάδα από την επόμενη χρονιά. Στα δρομολόγιά τους περιλαμβάνονται τα λιμάνια του Πειραιά, του Κατάκολου, της Σαντορίνης, της Μυκόνου και της Κρήτης, που έχουν συμπεριληφθεί στις κρουαζιέρες για το ερχόμενο καλοκαίρι, έπειτα από πενταετή απουσία από την ελληνική αγορά. Η Disney Cruises έχει επιβεβαιώσει τη συμμετοχή της στο Forum, όπου στελέχη της θα συναντηθούν με εκπροσώπους προορισμών, καθώς προετοιμάζει την επιστροφή της στην περιοχή.
Στην αναθέρμανση του ενδιαφέροντος των αμερικανικών εταιρειών κρουαζιέρας για την Ελλάδα, που ενισχύεται από την αύξηση των αφίξεων από τη Β. Αμερική, έρχεται να προστεθεί η παραδοσιακά ισχυρή παρουσία των αντίστοιχων ευρωπαϊκών εταιρειών.
Ειδικότερα η MSC Cruises θα έχει περίπου 400 προσεγγίσεις σε ελληνικά λιμάνια το 2019, ρεκόρ για μια χρονιά. Πολλές εταιρείες κρουαζιέρας επωφελούνται από τη δημοτικότητα της Σαντορίνης και της Μυκόνου, με τη δεύτερη να έχει εξασφαλίσει πολλές προσεγγίσεις με διανυκτερεύσεις για τη φετινή σεζόν. Παράλληλα, την επόμενη χρονιά αρκετές εταιρείες κρουαζιέρας θα επιστρέψουν στα δυτικά παράλια της Τουρκίας, καθώς και στην Κωνσταντινούπολη.
Από την πλευρά της η εταιρεία κρουαζιέρας Celestyal Cruises ανακοίνωσε ότι ξεκινάει φέτος τις κρουαζιέρες στις 15 Μαρτίου, δύο εβδομάδες νωρίτερα, συγκριτικά με το 2018, προσφέροντας τρεις και τέσσερις νύχτες με τα δρομολόγια «Εικόνες Αιγαίου», ενώ τα ολοκληρώνει δύο εβδομάδες αργότερα, δηλαδή συνολικά ένα μήνα περισσότερο. Αντίστοιχα, οι επταήμερες κρουαζιέρες θα ξεκινήσουν στις 12 Απριλίου και θα ολοκληρωθούν στις 2 Ιανουαρίου 2020, δηλαδή συνολικά επιτυγχάνεται επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου κατά 8 εβδομάδες.
Επίσης, όπως επισημαίνουν χαρακτηριστικά οι διοργανωτές, φέτος είναι η χρονιά που θα δούμε να πλέουν στα ελληνικά νερά τα περισσότερα από κάθε άλλη φορά κρουαζιερόπλοια με χωρητικότητα μικρότερη των 500 επιβατών. Αυτή η νέα τάση κρουαζιέρας σε μικρά πολυτελή ή εκδρομικά σκάφη είναι ιδιαίτερα σημαντική για τα μικρότερα ελληνικά λιμάνια, σε νησιά ή στην ηπειρωτική χώρα, που δεν διαθέτουν την υποδομή ή τα τεχνικά χαρακτηριστικά που απαιτούνται για τα μεγαλύτερα πλοία, με αποτέλεσμα να προσφέρονται πολύ περισσότεροι προορισμοί για δρομολόγια κρουαζιέρας.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Μεσογειακών Λιμένων Κρουαζιέρας (MedCruise) κ. Αιράμ Ντιαζ Πάστορ δήλωσε ότι: «Οι επιβάτες κρουαζιέρας και οι προσεγγίσεις αυξάνονται για τα λιμάνια, τους επιβατικούς σταθμούς και τους προορισμούς της Ανατολικής Μεσογείου, της Μαύρης Θάλασσας και της Ερυθράς Θάλασσας, καθώς οι εταιρείες κρουαζιέρας επιβεβαιώνουν τα δρομολόγιά τους για το 2020 και το 2021 στην περιοχή. Επιπλέον, τόσο οι βάσεις όσο και οι απλές προσεγγίσεις δρομολογίων επιστρέφουν στην Τουρκία, γεγονός που θα έχει θετικό αντίκτυπο σε ολόκληρη την περιοχή».
Σε αυτό το πλαίσιο, και προκειμένου να προωθήσει τις βιώσιμες δραστηριότητες κρουαζιέρας σε αυτές τις περιοχές, η MedCruise συγκρότησε δύο Ομάδες Εργασίας που αποτελούνται από εκπροσώπους λιμενικών αρχών και συνδεδεμένων μελών. Η μία Ομάδα Εργασίας εστιάζει στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας και η άλλη στη Βόρεια Αφρική, με κύριο στόχο και των δύο Ομάδων να προωθήσουν τις περιοχές αυτές ως προορισμούς κρουαζιέρας.
«Πιστεύουμε ότι η ανάκαμψη της βιομηχανίας κρουαζιέρας σε αυτές τις περιοχές θα έχει θετικό αντίκτυπο και στις γειτονικές περιοχές. Αυτό σημαίνει ότι η Ελλάδα, που βρίσκεται στο κέντρο της Ανατολικής Μεσογείου, θα ωφεληθεί από την αύξηση των δραστηριοτήτων κρουαζιέρας τόσο στη Βόρεια Αφρική και τη Μαύρη Θάλασσα όσο και στην Αδριατική», κατέληξε ο κ. Πάστορ.