Για κάποιους δεν ήταν παρά «ένας αναλφάβητος έλληνας χωριάτης». Για κάποιους άλλους «μια μεγαλοφυΐα στη δουλειά του».
Το όνομα του Αλέξανδρου Πανταζή, μεγιστάνα των απαρχών του αμερικανικού κινηματογράφου, μπορεί να επιζεί σήμερα μόνο στη μαρκίζα του Hollywood Pantages, σπάνιας πολυτέλειας αίθουσας 2.700 θεατών που το 1954 φιλοξένησε την 26η τελετή των βραβείων Οσκαρ, τη δεκαετία όμως του 1920 αναγνωριζόταν ως ένα από τα ισχυρότερα της βιομηχανίας.
Ξεκινώντας από την Ανδρο, όπου γεννήθηκε το 1864, το 1867, το 1870 ή το 1875, ο Πανταζής επρόκειτο να κατακτήσει περίβλεπτη θέση στον χώρο της έβδομης τέχνης ως ιδιοκτήτης 78 κινηματογράφων στις Ηνωμένες Πολιτείες και στον Καναδά, όπως αφηγείται ο Τάσος Λαγός, καθηγητής Ελληνικών και Ευρωπαϊκών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Ουάσιγκτον, στη βιογραφία του με τίτλο «American Zeus: The Life of Alexander Pantages, Theater Mogul» (εκδ. McFarland) που εκδόθηκε πρόσφατα.
Οντας ο μεγαλύτερος αιθουσάρχης εκτός των κορυφαίων στούντιο της εποχής, προοριζόταν να συναναστραφεί πλούσιους και ισχυρούς, να προσελκύσει τον θαυμασμό και τον φθόνο, να καταδικαστεί και να αθωωθεί για ένα σκάνδαλο που συντάραξε το Χόλιγουντ.
Στο BHMAgazino που κυκλοφορεί μαζί με το «Βήμα της Κυριακής» ο Μάρκος Καρασαρίνης καταγράφει τον βίο και την πολιτεία του μεγαλοπαράγοντα της βιομηχανίας των ονείρων που «αγνοείται» σήμερα μόνο και μόνο γιατί η πτώση του συνέπεσε με την καταστροφική οικονομική κρίση του 1929.
Διαβάστε περισσότερα στο ΒΗΜΑgazino που κυκλοφορεί με «Το Βήμα της Κυριακής»