Μπορεί στο Μάτι να έχασαν τη ζωή τους τη «μαύρη Δευτέρα» της 23ης Ιουλίου 100 άνθρωποι εξαιτίας λαθών, ολιγωριών, παραλείψεων, και έλλειψης συντονισμού των κρατικών υπηρεσιών, ωστόσο, το Επιχειρησιακό Σχέδιο Αντιμετώπισης Δασικών Πυρκαγιών για το 2019 που γνωστοποίησε το αρχηγείο του Πυροσβεστικού Σώματος σχεδόν πιστό αντίγραφο με το περσινό.
Φαίνεται πως η Ελλάδα δε μαθαίνει από τα λάθη της. Πώς αλλιώς θα μπορούσαμε να ερμηνεύσουμε το γεγονός ότι σχεδόν 8 μήνες μετά τη μεγαλύτερη τραγωδία της σύγχρονης ελληνικής ιστορίας και λίγες ημέρες μετά το εισαγγελικό πόρισμα που μιλά για τραγικά λάθη, ολιγωρίες και αλαλούμ μεταξύ κρατικών υπηρεσιών τις κρίσιμες ώρες της πυρκαγιάς, στο «Αναθεωρημένο – Επικαιροποιημένο Επιχειρησιακό Σχέδιο Δασικών Πυρκαγιών» ψάχνεις, μάταια, να βρεις ουσιώδεις αλλαγές.
Αναφορικά με το κεφάλαιο που αφορά στις γενικές οδηγίες – χρονοδιάγραμμα ενεργειών, στις πρώτες σελίδες του η μόνη διαφορά που υπάρχει μεταξύ του σχεδίου του 2019 με αυτό του 2018 αφορά στις ημερομηνίες. Οι συντάκτες του σχεδίου άλλαξαν μόνο κάποιες ημερομηνίες που αφορούν για παράδειγμα τη συγκρότηση επιτρπών σε επίπεδο ΔΙ.Π.Υ.Ν και στην αποστολή επιχειρησιακών σχεδίων. Οι διαφορές στις ημερομηνίες είναι μία ήμερα πριν – μετά σε σχέση με πέρυσι.
Σε κάποιο σημείο αναφέρεται ότι οι Επιχειρησιακοί Συντονιστές το αργότερο μέχρι την Παρασκευή 12 Απριλίου 2019 (το περσινό έλεγε 13 Απριλίου) να επιστρέψουν κατόπιν ελέγχου τους (εγκεκριμένα έλεγε το περσινό σχέδιο) στις ΠΕ.ΠΥ.Δ δικαιοδοσίας τους τα Επιχειρησιακά Σχέδια Αντιμετώπισης Δασικών Πυρκαγιών.
Σε άλλο σημείο, αναφέρεται ότι με την ολοκλήρωση του επιχειρησιακού σχεδιασμού και με ευθύνη της κάθε ΠΕ.ΠΥ.Δ., να αποσταλεί με ξεχωριστό e-mail στη Διεύθυνση Πυροσβεστικών Επιχειρήσεων/Τμήμα Επιχειρήσεων Δασοπυρόσβεσης του Α.Π.Σ. και στο Ε.Σ.ΚΕ., συγκεντρωτικός πίνακας (σύμφωνα με το συνημμένο υπόδειγμα) με τα περιπολικά, τις μοτοσυκλέτες (ΘΗΣΕΑΣ) τα πυροφυλάκια, τα μεικτά περίπολα, τους Επιχειρησιακούς Αξιωματικούς Δασών (Κρόνοι Δασών) τα οποία ανά Διοίκηση Νομού (Περιφερειακής Ενότητας) στελεχώνονται σε όλα τα στάδια επιχειρησιακής ετοιμότητας. Ο πίνακας, για όλες τις ανωτέρω περιπτώσεις, θα περιλαμβάνει διακριτικό κλήσης, ώρες στελέχωσης καθώς και την θέση ή την περιοχή ευθύνης τους.
Προς το τέλος, αναφέρεται «τονίζεται τέλος πως για την εναρμονισμένη δομή όλων των Επιχειρησιακών Σχεδίων της Επικράτειας, οι Επιτροπές κάθε ΠΕ.ΠΥ.Δ. πρέπει να ακολουθήσουν πιστά και απαρέγκλιτα τη δομή και τις συμπληρωματικές οδηγίες για τη σύνταξη του Σχεδίου Αντιμετώπισης Δασικών Πυρκαγιών του επισυναπτόμενου Παραρτήματος, δίνοντας ιδιαίτερη προσοχή σε Κατασκηνώσεις, Μοναστήρια, Κέντρα Φιλοξενίας Προσφύγων καθώς και στο σύνολο των Εθελοντικών Ομάδων» (σ.σ η πρόταση με τα bold είναι η προσθήκη του 2019).
Δυστυχώς, και τη φετινή χρονιά στην τυπική δομή σχεδίου για την αντιμετώπιση των πυρκαγιών δασών, απουσιάζουν συγκεκριμένες περιοχές οι οποίες θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε έναν πύρινο όλεθρο σε περίπτωση πυρκαγιάς. Ως εκ τούτου στο έγγραφα αναφέρονται γενικά οικισμοί ή περιοχές αυθαίρετης δόμησης στο ζώνη μίξης δάσους – οικισμού, εθνικοί δρυμοί, περιοχές ιδιαίτερου φυσικού κάλλους, δασικό οδικό δίκτυο κ.λπ. Όλο το συγκεκριμένο κεφάλαιο είναι πιστό αντίγραφο του περσινού εγγράφου.