Η ναυτιλία της Ελλάδας παραμένει σημαντική για την παγκόσμια ναυτιλιακή οικονομία, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 20% του παγκόσμιου στόλου. Στο πλαίσιο αυτό στο πρόσφατο ναυτιλιακό συνέδριο της Capital Link στην Αθήνα κορυφαία στελέχη της ναυτιλιακής βιομηχανίας αναφέρθηκαν μεταξύ άλλων και στην περίοδο των μεγάλων αλλαγών με την οποία βρίσκεται αντιμέτωπος ο κλάδος.

Η ναυτιλιακή βιομηχανία βρίσκεται σε μια περίοδο μεγάλων αλλαγών, καθώς ο κόσμος κατευθύνεται προς ένα μέλλον με λιγότερες εκπομπές και η ναυτιλία πρέπει να δράσει, συνεχίζοντας να βρίσκεται στην υπηρεσία του αυξανόμενου παγκόσμιου πληθυσμού, ανέφερε ο Dr Grahaeme Henderson, επικεφαλής του Global Shipping & Maritime Group στη Shell. Οπως υποστήριξε, για να υπάρξει εξέλιξη πρέπει να αντιμετωπιστούν σημαντικά ζητήματα, όπως η ασφάλεια, ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος και ο ρόλος των νέων τεχνολογιών. Για να υπάρξουν βελτιώσεις, θα πρέπει οι ηγέτες της βιομηχανίας να αναλάβουν τις ευθύνες τους και να συνεργαστούν για να χαράξουν τη στρατηγική του μέλλοντος.

Το δεύτερο μισό του 2019 και το 2020 θα αποτελέσουν κρίσιμη περίοδο για τη ναυτιλία. Δεν είναι μόνο το ανώτατο όριο θείου και η σύμβαση Διαχείρισης του Ερματικού Υδατος αλλά και πολλές τροπολογίες σε υπάρχοντες κανονισμούς, εκτίμησε ο  Frederick J. Kenney, Director of Legal and External Affairs – International Maritime Organization (IMO).

Η κινεζική πρωτοβουλία «Μια Ζώνη, Ενας Δρόμος» είναι ένα πολύ φιλόδοξο και μακροπρόθεσμο έργο, που θα μας απασχολεί για χρόνια, αν όχι για  αιώνες. Εχει ως στόχο να καλύψει τα 2/3 του πλανήτη. Αρχικά υπήρξαν σκεπτικισμός και φόβοι ότι θα ήταν κάτι ωφέλιμο μόνο για την Κίνα, αλλά παραδείγματα όπως η επένδυση της COSCO στον Πειραιά έχουν αποδείξει πως όλες οι εμπλεκόμενες πλευρές μπορούν να έχουν όφελος. Ενα ακόμα σχέδιο για την αύξηση της επιρροής μας είναι το «Greater Bay Area», ένα σχέδιο που περιλαμβάνει 11 πόλεις και ΑΕΠ της τάξεως του 1,5 τρισ. USD, ανέφερε ο Benjamin Wong, Head of Transport & Industrial Sectors – Invest.

Από την πλευρά του ο κ. Vincent Xu, Partner της Stephenson Harwood, τόνισε ότι η κινεζική πρωτοβουλία «Μία Ζώνη, ένας Δρόμος» (BRI) συνεχίζει να ενθαρρύνει τις διμερείς σχέσεις μεταξύ Ελλάδας και Κίνας στον ναυτιλιακό τομέα. Εχουμε το προνόμιο να συμμετέχουμε στην ταχύτατη ανάπτυξη της βιομηχανίας χρηματοδότησης σκαφών της Κίνας, καθώς τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα της Κίνας παίζουν έναν αυξανόμενα σημαντικό ρόλο στις παγκόσμιες κεφαλαιαγορές. Παρατηρούμε περισσότερες συμβάσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης όπου οι δανειστές επιφορτίζονται τον κίνδυνο υπολειμματικής αξίας των στοιχείων ενεργητικού αλλά και περισσότερες χρονοναυλώσεις σε τιμαριθμική βάση. Οι παράγοντες σε ορισμένους εξειδικευμένους τομείς της αγοράς αναλύουν ενδεχόμενες συνεργασίες μέσω κοινοπραξιών ή συγχωνεύσεων/εξαγορών σε επίπεδο εισηγμένων εταιρειών.

Ο κ. Christoforos Bisbikos, Partner – Watson Farley & Williams, τόνισε ότι το 2018 ήταν μια χρονιά-ρεκόρ όσον αφορά τις συναλλαγές μεταξύ χρηματοδοτών από την Κίνα και πλοιοκτητών στη Δύση, σημαντικό μέρος των οποίων αφορούσε ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες. Οι μισθώσεις εξελίσσονται για να προσαρμοστούν στις ανάγκες της τοπικής αγοράς και των κυρίαρχων τάσεων, με μηχανισμούς επιμερισμού των κερδών για τις μεταβάσεις στοιχείων ενεργητικού και τη χρηματοδότηση εγκατάστασης πλυντριών / σκαφών με ΥΦΑ. Πλέον, πολλοί δεν αντιμετωπίζουν τις κινεζικές εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης ως εναλλακτικό τρόπο χρηματοδότησης αλλά ως βασικό εργαλείο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη μεγαλύτερη εμπλοκή των τραπεζών στη χρηματοδότηση με πιο ανταγωνιστικούς όρους, τουλάχιστον για τους πελάτες που αποτελούν «βαριά χαρτιά».

Ο κ. Tony Rice, Partner της HFW, επισήμανε πως με πολλές τράπεζες να έχουν αποσυρθεί από τη ναυτιλία λόγω ζημιάς στο παρελθόν και των νέων κανονιστικών κεφαλαιακών απαιτήσεων, άνοιξε ο δρόμος για νέους παίκτες, με διαφορετικές γνώσεις και εμπειρίες από διάφορους κλάδους. Κάποιοι μικρότεροι επενδυτές μπήκαν στην αγορά για να βοηθήσουν τους πλοιοκτήτες μικρότερου μεγέθους από το Champions League των παγκόσμιων εφοπλιστών του χρηματιστηρίου. Η τεράστια ανάπτυξη των κινεζικών μισθώσεων είναι καταγεγραμμένη και θα συνεχιστεί, αν και δεν ξέρουμε κατά πόσο θα διατηρήσει τον ίδιο ρυθμό. Οπως συμβαίνει συχνά, η ναυτιλία έχει ακολουθήσει τα βήματα των αεροπορικών μεταφορών, προσπαθώντας να δημιουργήσει τοπικές δομές που θα ανταγωνιστούν τις μισθώσεις των Κινέζων.

Ο κ. Edward Horton, Partner της Seward & Kissel, τόνισε πως παρά την ύπαρξη ορισμένων πηγών αισιοδοξίας, η κατάσταση για τη ναυτιλία στις αγορές κεφαλαίου παραμένει δύσκολη, ενώ ο Herman Hildan, Managing Director Investment Banking Shipping  της Clarksons Platou Securities AS, τόνισε πως οι εμπορικοί πόλεμοι των τελευταίων ετών είχαν αρνητικό αντίκτυπο. Κοιτάζοντας προς το μέλλον, οι επενδυτές αναζητούν τους ασφαλέστερους τρόπους κερδοσκοπίας. Το γενικό αίσθημα για τη ναυτιλία σήμερα είναι η επιφυλακτικότητα. Εμείς, έχοντας επενδύσει στη ναυτιλία εξαρχής, προετοιμαζόμαστε ώστε να είμαστε στο σωστό μέρος τη σωστή στιγμή, καθώς η κατάσταση μπορεί να αλλάξει άρδην στα επόμενα τρίμηνα.

Ο κ. Jerry Kalogiratos, CEO & Director της Capital Product Partners LP, τόνισε πως σε γενικές γραμμές υπάρχουν τρεις τάσεις αυτή την περίοδο:

α) Υστερα από δύο-τρία δύσκολα χρόνια για τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, κάποιοι ισχυρότεροι εκμεταλλεύθηκαν την ευκαιρία,

β) κάποιες εταιρείες προσπάθησαν να αυξήσουν το μέγεθος και τη ρευστότητά τους μέσω συγχωνεύσεων και εξαγορών, και γ) η έξοδος των χορηγών χρηματοδότησης κατέστησε τις συγχωνεύσεις και τις εξαγορές πιθανότερες.

Η κυρία Christa Volpicelli, Managing Director της Citi, τόνισε πως όσο καιρό εργάζεται στον κλάδο οι ναυτιλιακές εταιρείες συζητούν για πιθανές ενοποιήσεις. Οι συγχωνεύσεις και οι εξαγορές είναι δύσκολες γιατί οι εταιρικές φιλοσοφίες είναι συχνά πολύ διαφορετικές. Τα τελευταία πέντε χρόνια υπάρχει αύξηση και περιμένουμε να συνεχιστεί. Συνιστά τάση της αγοράς, απλώς υπάρχουν εμπόδια που δυσκολεύουν την εύρεση του κατάλληλου συνεργάτη.