Ρικάρντο Μούτι, Γιο Γιο Μα, Λιζέτ Οροπέσα, Λεωνίδας Καβάκος, Γιούτζα Γουάνγκ, Αν Τερέζα ντε Κερσμέκερ, αλλά και Jethro Tull, Λορίνα Μακένιτ, Tindersticks. Αυτά είναι μερικά μόνο από τα ηχηρά διεθνή ονόματα που θα δούμε στο Ηρώδειο το Καλοκαίρι του 2019, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Φεστιβάλ Αθηνών. Θα συνυπάρξουν με σημαντικούς εγχώριους συνθέτες κι ερμηνευτές όπως η Ελένη Καραϊνδρου, ο Γιάννης Μαρκόπουλος, η Μαρία Φαραντούρη, ο Γιώργος Νταλάρας. Το πρόγραμμα της διοργάνωσης στην πρωτεύουσα (οι παραγωγές της Επιδαύρου έχουν ήδη ανακοινωθεί) παρουσίασε την Τρίτη 26 Φεβρουαρίου, στον εκθεσιακό χώρο του Ωδείου Αθηνών, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος η θητεία του οποίου ολοκληρώνεται στα τέλη Απριλίου.
Αναφερόμενος στις εκδηλώσεις του Ηρωδείου, ο Β. Θεοδωρόπουλος έκανε λόγο για την ισορροπία που επιδιώχθηκε μεταξύ διεθνούς κι ελληνικού προγράμματος στο πλαίσιο της προσπάθειας να εδραιωθεί η εμβέλεια και το κύρος του Φεστιβάλ. Εδώ ξεχωρίζουν η συναυλία του θρύλου του πόντιουμ Ρικάρντο Μούτι με τη νεανική ορχήστρα Λουίτζι Κερουμπίνι στο πλαίσιο της διοργάνωσης «Δρόμοι της Φιλίας» που εγκαινίασε ο ίδιος με το Φεστιβάλ της Ραβέννας το 1997 και φιλοξενείται κάθε καλοκαίρι σε διαφορετική πόλη του κόσμου με την Αθήνα ν΄αποτελεί την εφετινή επιλογή (9/7), οι δύο νέες παραγωγές της Εθνικής Λυρικής Σκηνής που θα παρουσιάσει τη «Νόρμα» του Μπελίνι σε σκηνοθεσία της καταλανικής κολεκτίβας La Fura dels Baus με πρωταγωνίστρια την ιταλίδα σοπράνο Κάρμεν Τζανατάζιο (5,7,9,11/6) και την «Τραβιάτα» του Βέρντι σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρήγου, με την ολοένα ανερχόμενη κουβανοαμερικανίδα σοπράνο Λιζέτ Οροπέσα στον ρόλο του τίτλου (27,28,30,31/7). Σημαντική στιγμή του εφετινού Καλοκαιριού στο ρωμαϊκό ωδείο και η εμφάνιση της Αν Τερέζα ντε Κερσμέκερ, κορυφαίας δημιουργού του σύγχρονου χορού με την ομάδα Rosas η οποία στις 2 Ιουλίου θα παρουσιάσει τη δική της πρόταση επάνω στις Εξι σουίτες για τσέλο του Μπαχ, λίγες μόλις ημέρες μετά την παρουσίασή τους από τον περίφημο βιολοντσελίστα Γιο Γιο Μα (30 Ιουνίου).
Ο καλλιτεχνικός διευθυντής αναφέρθηκε ιδιαίτερα στα κοινωνικά αντανακλαστικά της διοργάνωσης λέγοντας πως η εφετινή σεζόν είναι αφιερωμένη στη «διαφορετικότητα», στο δικαίωμα, δηλαδή, «να είσαι αυτό που θέλεις να είσαι» όπως χαρακτηριστικά είπε. «Μ΄αυτό το αίτημα συνδέεται και η νέα μας οπτική ταυτότητα που εικονίζει μια φιγούρα ερμαφρόδιτου, ανοιχτή σε πολλαπλές ερμηνείες».
Ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος αποκάλυψε πως το εφετινό πρόγραμμα εμβαθύνει στη συγκεκριμένη κατεύθυνση περισσότερο από ποτέ, με το ζήτημα της διαφορετικότητας ν΄αναπτύσσεται σχεδόν σε όλες του τις πτυχές: όχι αποκλειστικά σε θέματα φύλου αλλά και σε κάθε είδους μειοψηφικές ή περιθωριακές κουλτούρες.
Το πρόγραμμα της Πειραιώς 260 (όπου θα γίνει και η πρεμιέρα του Φεστιβάλ στα τέλη Μαϊου) είναι για μια ακόμη χρονιά αφιερωμένο στο σύγχρονο θέατρο και στον χορό, τόσο σε ελληνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο. Ωστόσο, στον συγκεκριμένο χώρο εντάσσονται από εφέτος και καλλιτεχνικές δράσεις για παιδιά, με σκοπό την ενθάρρυνση της δημιουργικότητας και της ενεργητικής συμμετοχής τους. Στο πλαίσιο αυτό και προκειμένου να υποστηριχθεί η ανοχή απέναντι στο διαφορετικό στην κατεύθυνση όλης της οικογένειας, στο πρόγραμμα εντάσσεται, μεταξύ άλλων, το Drag Queen Story Time, όπου ντραγκ κουήν συστήνονται σε γονείς και παιδιά και αφηγούνται ιστορίες με θέμα τη διαφορετικότητα. Πρόκειται για ένα εκπαιδευτικό εργαστήρι που ξεκίνησε στο Σαν Φρανσίσκο το 2015 και φέρνει στο Φεστιβάλ η Δώρα Ανδρουλιδάκη, η οποία δραστηριοποιείται στο Βερολίνο σε συνεργασία με μέλη της ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητας. Στόχος του προγράμματος που πραγματοποιείται σε σχολεία, βιβλιοθήκες και φεστιβάλ σε πολλές πόλεις ανά τον κόσμο, είναι η καταπολέμηση των κοινωνικών στερεοτύπων.
Το αφιέρωμα στο διαφορετικό επεικτείνεται και στο γνωστό, πλέον, «Ανοιγμα στην πόλη» όπου παράλληλα, συνεχίζεται η θεματική της ποίησης και της λογοτεχνίας. Επίσης, συνεχίζονται οι συνεργασίες του Φεστιβάλ με το Ωδείο Αθηνών, την Ταινιοθήκη της Ελλάδας, την Ελληνική Εταιρεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού με τις ξεναγήσεις του Μανόλη Κορρέ αλλά και με το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά που προτείνει για το εφετινό πρόγραμμα της σειρά δράσεων «Ανθρωπότητες», με ποιητικό περικείμενο την Αγία Γραφή σε συνεργασία με κοινωνικές δομές του Πειραιά.
Όπως είπε ο Β. Θεοδωρόπουλος εφέτος υπογράφηκε μνημόνιο συνεργασίας και με το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας και την Ενωση Ξενοδόχων Αθηνών-Αττικής&Αργοσαρωνικού στο πλαίσιο της οποίας εντάσσεται η επιτυχημένη δράση «Οι πέτρες μιλούν», με θεατρικά δρώμενα σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία της Αθήνας.
Ανανέωση και…κίνδυνος διάλυσης!
Με δεδομένο ότι στις 29 Απριλίου λήγει η θητεία του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου στην καλλιτεχνική διεύθυνση του Φεστιβάλ Αθηνών&Επιδαύρου τι μέλλει γενέσθαι από ‘κει και πέρα; Θα ανανεωθεί ή όχι; Το ερώτημα ετέθη- όπως ήταν φυσικό- στη συνέντευξη Τύπου και ο καλλιτεχνικός διευθυντής εμφανίστηκε προετοιμασμένος ν΄απαντήσει. Στο πλαίσιο αυτό είπε πως η ανανέωση ή μη της θητείας του είναι θέμα της Υπουργού Πολιτισμού Μυρσίνης Ζορμπά_ απούσας από τη συνέντευξη Τύπου_ η οποία «μπορεί και να μη θέλει να την ανανεώσει». Ευχήθηκε να λάβει υπόψη της το έργο που έχει επιτελεστεί την τελευταία τριετία και είπε πως, στην περίπτωση που η θητεία του ανανεωθεί, θα πρέπει να επιλυθούν ορισμένα ζητήματα του Φεστιβάλ τα οποία έχει θέσει υπόψιν τόσο της Υπουργού όσο και του Δ.Σ. Στην αντίθετη περίπτωση, της μη ανανέωσης δηλαδή, επανέλαβε ότι η τρέχουσα θητεία λήγει στις 29 Απριλίου, έναν μήνα, περίπου, πριν από την έναρξη των εκδηλώσεων. Με δεδομένο, λοιπόν, ότι μαζί με τον καλλιτεχνικό διευθυντή αποχωρεί και ολόκληρη η ομάδα των άμεσων συνεργατών του και κατά την εκτίμησή του ελλοχεύει ο κίνδυνος διάλυσης, θεωρεί αυτονόητο _και θα το ζητήσει_ να παραμείνουν για να υλοποιήσουν το εφετινό πρόγραμμα καθώς οι διεθνείς παραγωγές είναι πολλές και απαιτητικές και δεν θα πρέπει να εκτεθεί η διοργάνωση και κατ΄επέκταση η χώρα.
«Τα τρία αυτά χρόνια διαχειρίστηκα τον προϋπολογισμό του καλλιτεχνικού προγράμματος χωρίς υπερβάσεις που σημαίνει ότι για πρώτη φορά στην ιστορία του φεστιβάλ δε χρειάστηκε έκτακτη χρηματοδότηση ούτε αύξηση του προϋπολογισμού, παρότι βέβαια μια αύξηση είναι πάντα υπέρ του καλλιτεχνικού προγράμματος» είχε πει νωρίτερα ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος. «Σ΄αυτό συνέβαλαν οι δεκάδες συνεργασίες που έκλεισα με ιδρύματα, φορείς, οργανισμούς και ιδιώτες που ανέλαβαν μόνοι τους το κόστος των παραγωγών τους. Επίσης, σημαντικό ρόλο έπαιξε η αύξηση των εσόδων από τα εισιτήρια. Το αποτέλεσμα σε οικονομικό επίπεδο είναι ότι και τα τρία χρόνια της θητείας μου το φεστιβάλ είναι πλεονασματικό. Το γνωρίζετε και από τους απολογισμούς που παρουσιάζουμε κάθε χρόνο. Αυτό που δεν έχουμε πετύχει είναι να ξεκινά η προπώληση μαζί με την παρουσίαση του προγράμματος, όπως γίνεται σε όλα τα φεστιβάλ του κόσμου…» συνέχισε.