Από την Πέμπτη 14 Φεβρουαρίου η ισπανική τράπεζα CaixaBank ξεκίνησε να προσφέρει μια καινοτόμα υπηρεσία στους πελάτες της. Σε περίπου 20 μηχανήματα αναλήψεων και καταθέσεων χρημάτων (ΑΤΜ) της Βαρκελώνης οι κάτοχοι πιστωτικής ή χρεωστικής κάρτας της τράπεζας δεν χρειάζεται να πληκτρολογήσουν τον προσωπικό τους κωδικό αριθμό για να κάνουν κάποια συναλλαγή. Βάζουν την κάρτα και το μηχάνημα τους αναγνωρίζει αφού σκανάρει ψηφιακά το πρόσωπό τους! Το πρόγραμμα βιομετρικής αναγνώρισης προσώπου αφορά προς το παρόν μόνο τους πελάτες της CaixaBank και όχι τους κατόχους καρτών άλλων τραπεζών που εξυπηρετούνται από τα συγκεκριμένα ΑΤΜ. Αλλά η τράπεζα διαβεβαιώνει ότι σύντομα η καινοτομία θα επεκταθεί – η CaixaBank άλλωστε μπορεί να είναι η τρίτη σε ενεργητικό τράπεζα της Ισπανίας αλλά διαθέτει το μεγαλύτερο δίκτυο καταστημάτων στη χώρα.
Το μόνο που θα πρέπει να κάνει ο πελάτης για να τον αναγνωρίσει το μηχάνημα θα είναι να δώσει ένα «σημείο ζωής». Να κοιτάξει δηλαδή τον φακό του σκάνερ και να ανοιγοκλείσει τα μάτια του ή να στρέψει ελαφρά το κεφάλι του προς το πλάι. Διαφορετικά θα μπορούσε κάποιος με μια φωτογραφία του δικαιούχου του λογαριασμού να του πάρει τα χρήματα.
Το ανώτατο όριο αναλήψεων επί τη… εμφανίσει είναι το ίδιο με τις αναλήψεις κατόπιν πληκτρολογήσεως του προσωπικού κωδικού. Σύμφωνα με έρευνα που διενήργησε η ίδια η CaixaBank, το 70% των πελατών της ενδιαφέρονται για την καινοτόμα υπηρεσία της ταυτοποίησης προσώπου που επιτρέπει σε κάποιον να μην ξεμείνει από μετρητά, ακόμα κι αν έχει ξεχάσει το ΡΙΝ του.
Δικλίδες ασφαλείας
Το σκάνερ ελέγχει περισσότερα από 16.000 σημεία του προσώπου και ταυτοποιεί τον πελάτη, που ασφαλώς θα πρέπει να έχει περάσει νωρίτερα από κάποιο κατάστημα ώστε να αποτυπωθεί στα ηλεκτρονικά αρχεία της τράπεζας το πρόσωπό του και να ενεργοποιήσει την εφαρμογή. Η ταυτοποίηση μέσω χιλιάδων δεδομένων αποκλείει τον κίνδυνο να μην αναγνωρίσει το μηχάνημα τον πελάτη της τράπεζας αν, φέρ’ ειπείν, αυτός έχει κοπεί στο ξύρισμα και κυκλοφορεί με τσιρότο, όπως προσφάτως ο πρόεδρος της Κομισιόν Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ, για παράδειγμα.
Δεν είναι σαφές πάντως αν το ΑΤΜ θα εξυπηρετήσει κάποιον που έχει επιπεφυκίτιδα, ας πούμε. Ή κάποια δερματολογική (έξαρση ακμής) ή άλλη ασθένεια, η οποία έχει αλλοιώσει τα χαρακτηριστικά του προσώπου του. Η αλλαγή κόμμωσης προφανώς δεν επηρεάζει τον κάτοχο της κάρτας – ούτε η προσθετική μαλλιών. Μια αποτυχημένη τοποθέτηση σκουλαρικιού στο φρύδι ωστόσο, που μπορεί να προκαλέσει πτώση βλεφάρου, ίσως «μπερδέψει» το σκάνερ.
Πρόβλημα, τέλος, πιθανόν να προκύψει και σε περίπτωση αισθητικής επέμβασης του πελάτη. Στην περίπτωση αυτή ο κάτοχος της κάρτας θα πρέπει επίσης να επισκεφθεί κάποιο κατάστημα της τράπεζας για να επικαιροποιήσει τα βιομετρικά δεδομένα του. Και πάλι όμως ερωτήματα εγείρονται για το αν τα 16.000 σημεία του συστήματος αρκούν για την ασφάλεια της ταυτοποίησης, δεδομένης της μεγάλης ομοιότητας που εμφανίζουν οι υποβαλλόμενοι σε αισθητικές επεμβάσεις προσώπου.
Ολα για την πρωτοπορία
Δεν είναι η πρώτη φορά που η CaixaBank πρωτοπορεί τεχνολογικά. Το 2017 ήταν η πρώτη ισπανική τράπεζα που εφάρμοσε τις υπηρεσίες αναγνώρισης προσώπου στα κινητά τηλέφωνα FaceID και Apple Pay, που είχε αναπτύξει η Apple. Η εδρεύουσα στη Βαλένθια τράπεζα έχει ανακοινώσει ότι διαθέτει «6 εκατομμύρια ψηφιακούς πελάτες» και επιπλέον 5 εκατομμύρια πελάτες που χρησιμοποιούν τις τραπεζικές υπηρεσίες μέσω κινητού τηλεφώνου που προσφέρει.
Πρωτοβουλίες για τη διευκόλυνση όσων ξεχνούν τους μυστικούς κωδικούς των τραπεζικών καρτών τους, δεδομένου ότι πρέπει σε εύλογα χρονικά διαστήματα να τους αλλάζουν για λόγους ασφαλείας, έχουν λάβει και άλλοι τραπεζικοί οργανισμοί. Η βρετανική Halifax, για παράδειγμα, από το 2015 δίνει τη δυνατότητα στους πελάτες της να ταυτοποιούνται μέσω του καρδιακού ρυθμού τους.
Ωστόσο και τα καρδιογραφήματα, όπως βεβαίως και τα βιομετρικά δεδομένα προσώπου, μπορεί να γίνουν αντικείμενα κυβερνοεπιθέσεων. Οι χάκερ καραδοκούν για να υποκλέψουν ψηφιακές ταυτότητες κάθε είδους – και τα κρούσματα αυξάνονται εκθετικά! Στις Ηνωμένες Πολιτείες, για παράδειγμα, κυβερνοαπατεώνες έχουν αποκτήσει από το 2015 τα ψηφιακά αποτυπώματα 5,6 εκατομμυρίων υπαλλήλων που απασχολούνται σε κυβερνητικές υπηρεσίες και παραμένουν ακόμη ασύλληπτοι.
«Εξαιτίας των κινδύνων αυτών η CaixaBank έχει ενημερώσει τους πιο επιφυλακτικούς πελάτες της ότι μπορούν να εξακολουθούν να χρησιμοποιούν το παλαιό σύστημα αναλήψεων με την τραπεζική τους κάρτα» σημειώνει ο Ζαν-Μπατίστ Μπερναρντό στη γαλλική «Le Figaro».