Τα σοβαρότατα προβλήματα στις επικοινωνίες που υπήρχαν μεταξύ πυροσβεστικών και αστυνομικών δυνάμεων τις κρίσιμες ώρες της φονικής πυρκαγιάς στο Μάτι συνεχίζουν να έρχονται στο προσκήνιο.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Ελεύθερου Τύπου, βουβές, κουφές και επικίνδυνα… τυφλές ήταν οι πυροσβεστικές και αστυνομικές δυνάμεις τις κρίσιμες ώρες της φονικής πυρκαγιάς. Πληρώματα πυροσβεστικών ελικοπτέρων και αεροσκαφών επικοινωνούσαν με τις επίγειες δυνάμεις και το κέντρο επιχειρήσεων με τα κινητά τους τηλέφωνα.
Ενα ακόμη μεγάλο δείγμα στα τεχνικά μέσα διαβίβασης αυτού του υποτυπώδους συντονισμού πυροσβεστικών και αστυνομικών δυνάμεων το κρίσιμο χρονικό διάστημα φαίνεται στην έκθεση αναφορών και ενημερωτικών για τη δυσλειτουργία των ασυρμάτων, που συμπεριλαμβάνονται στην ογκωδέστατη δικογραφία.
Σε αυτή την έκθεση περιλαμβάνονται οι αναφορές αξιωματικών για τις προβληματικές επικοινωνίες που υπάρχουν, διαιωνίζονται και εξελίσσονται εμφατικά και θανατηφόρα τη «Μαύρη Δευτέρα» της 23ης Ιουλίου 2018.
Υπαστυνόμος της Αμεσης Δράσης, σε κατάθεσή του στις 4 Αυγούστου 2018, αναφέρει την έλλειψη ενημέρωσης από το Πυροσβεστικό Σώμα ως εξής:
«Για την πυρκαγιά δεν είχε καμία άμεση ενημέρωση από την Π.Υ. με αίτημα την παροχή συνδρομής-βοήθειας ή για την πορεία και την εξέλιξή της.Η ενημέρωση του Κέντρου για την εξέλιξη του περιστατικού γινόταν μόνο από τις αστυνομικές δυνάμεις που βρίσκονταν στο σημείο».
Αλλος αξιωματικός στις 30 Ιουλίου 2018 αναφέρει: «Καθ’ όλη τη διάρκεια διαπιστώθηκε δυσλειτουργία εκπομπής και λήψης σήματος, ιδιαίτερα με τους σταθμούς των οικείων αστυνομικών τμημάτων και ένεκα αυτού η επικοινωνία γινόταν πολλές φορές τηλεφωνικά».
«Δεν γνωρίζαμε…»
Τέλη Ιουλίου, σε αναφορά του άλλος υπαστυνόμος στο τηλεφωνικό κέντρο της Αμεσης Δράσης λέει χαρακτηριστικά:
«Η επικοινωνία με τις βραδινές δυνάμεις, όπως με ενημέρωσαν οι εκφωνητές του Κέντρου Επιχειρήσεων της ΓΑΔΑ στην ευρύτερη περιοχή Ραφήνας-Νέου Βουτζά-Ματιού-Νέας Μάκρης καθώς και με τον επικεφαλής των μέτρων τάξης ο οποίος ήταν υπεύθυνος για την κατανομή των δυνάμεων, ήταν δυσχερής και τις περισσότερες φορές γινόταν τηλεφωνικά, πολλές φορές με τα προσωπικά κινητά τηλέφωνα των εκφωνητών πλην κάποιων περιπτώσεων όπου υπήρχαν σημεία στα οποία η επικοινωνία ήταν καλή. Το ίδιο πρόβλημα επικρατούσε τόσο στο αναλογικό όσο και στο ψηφιακό σύστημα επικοινωνίας».
Αλλος αξιωματικός περιγράφει ακόμη χειρότερα τα όσα συνέβαιναν: «…λόγω της δυσλειτουργίας εκπομπής και λήψης σήματος δεν γνωρίζαμε το ακριβές σημείο που βρίσκονταν οι δυνάμεις», «λόγω του έντονου προβλήματος της κακής επικοινωνίας τις περισσότερες φορές ενημερωνόμουν για την επικρατούσα κατάσταση μέσω του προσωπικού μου τηλεφώνου και ενημέρωνα και τους ανώτερους αξιωματικούς».
Σε άλλη αναφορά αξιωματικός της Αμεσης Δράσης δηλώνει ότι δεν μπορούσε να προσδιορίσει τον αριθμό των κλήσεων που έκανε στο Κέντρο Επιχειρήσεων της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας και επισημαίνει: «Υπήρξαν περιπτώσεις που το Κέντρο της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας δεν απάντησε στις κλήσεις που πραγματοποίησα, ειδικά τις πρώτες ώρες της υπηρεσίας μου».
Σε έγγραφό της η Διεύθυνση Τεχνικών Εφαρμογών και Διεύθυνση Τεχνικής Υποστήριξης αναφέρει αναλυτικά τις δυσλειτουργίες στη λήψη σήματος του συστήματος ραδιοεπικοινωνιών TETRA EXTRAS, από τις 16:54 τις 23ης Ιουλίου 2018 έως τις 05:30 της 24ης Ιουλίου 2018 σε Κινέττα, Ραφήνα, Νέα Μάκρη, Μάτι και Νέος Βουτζά.
Σε άλλη αναφορά στις 29 προς 30 Ιουλίου, μετά την τραγωδία καταγράφεται η ανυπαρξία σήματος σε Λ. Μαραθώνος και Πευκάλης στη Νέα Μάκρη, Λ. Μαραθώνος και Ευβοίας στη Ραφήνα, στον οικισμό Γαλήνη στην Κινέττα, Ζεφύρου και Καλαβρύτων στη Νέα Μάκρη, οδό Δημοκρατίας στη Νέα Μάκρη. Επισημαίνεται επίσης πως «κάνοντας επανεκκίνηση των φορητών ασυρμάτων υπάρχουν φορές που επανέρχεται το σήμα αλλά όχι πάντα».