Με οριστικοποιημένη την τεχνική λύση θα μπει τον Μάρτιο στη δεύτερη φάση ο διπλός διαγωνισμός για τον ΒΟΑΚ και, όπως όλα δείχνουν, οι 5+5 μνηστήρες θα δώσουν όλοι το «παρών». Παράλληλα με την οριστικοποίηση των μελετών για την τελική χάραξη του αυτοκινητόδρομου, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τρέχει την επικαιροποίηση των μελετών για το τρίτο κομμάτι που θα υλοποιηθεί ως δημόσιο έργο, προκειμένου να δημοπρατηθεί μέχρι το καλοκαίρι.
Όπως ανέφερε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σπίρτζης, κατα τη διάρκεια ενημέρωσης εκπροσώπων των μέσων ενημέρωσης, η επικαιροποίηση των στοιχείων κίνησης για τον ΒΟΑΚ, με στόχο την απόδειξη της βιωσιμότητας του έργου, δικαίωσαν την επιλογή της τριχοτόμησης. Στόχος ήταν εξαρχής, ο οδικός άξονας από τα Χανιά έως τον Άγιο Νικόλαο, μήκους 199 χλμ., να κατασκευαστεί με τις προδιαγραφές ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου, όμως το πλάνο του ενός διαγωνισμού παραχώρησης κολλούσε στη χρηματοδότηση.
Δεδομένης της μελετητικής ανωριμότητας που τόσα χρόνια πήγε πίσω το έργο και προκειμένου να αποφευχθούν δικαστικές κόντρες και αντεκλήσεις μεταξύ των σχημάτων που θα περάσουν το στάδιο της προεπιλογής, το Υπουργείο Υποδομών επεξεργάζεται και σύντομα θα οριστικοποιήσει την τεχνική λύση του έργου. Αυτό σημαίνει ότι, σε αντίθεση με ό,τι είχε συμβεί στην παλιά γενιά έργων, η οριστική μελέτη θα ολοκληρωθεί τώρα και θα δεσμεύσει τελικά τον παραχωρησιούχο.
Έτσι, αν και τελικά στην α’ φάση καταναλώθηκε πολύς χρόνος, εκτιμάται ότι εξασφαλίζεται ένα ασφαλές περιβάλλον για το σύνολο του έργου. Μέχρι σήμερα, η προχειρότητα των προμελετών είχε οδηγήσει σε εκτόξευση του κόστους και πρόσθετα βάρη για το Δημόσιο.
Μπορεί ο άξονας να πάει και μετά τα Χανιά
Το έργο, συνολικού προϋπολογισμού 1,5 δις ευρώ, θα υλοποιηθεί με τρεις διαφορετικούς τύπους διαγωνιστικών διαδικασιών που τρέχουν σχεδόν παράλληλα. Στο τμήμα με τον μεγαλύτερο κυκλοφοριακό φόρτο, Χανιά – Χερσόνησος, συνολικού μήκους 163 χλμ., ακολουθείται η μέθοδος της 25ετούς παραχώρησης, με προϋπολογισμό 1,1 δισ. ευρώ. Μάλιστα, ο Υπουργός άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο ο άξονας να προχωρήσει και μετά τα Χανιά. Η συμμετοχή του Δημοσίου μέσω της ΕΤΕπ εκτιμάται σε 500-600 εκατ. ευρώ.
Ακολουθεί, με Σύμπραξη Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ), το κομμάτι Χερσόνησος – Νεάπολη, μήκους 22,5 χλμ., εκτιμώμενου κόστους 250 εκατ. ευρώ. Για το κομμάτι αυτό, που περιλαμβάνει δύσκολα τεχνικά χαρακτηριστικά όπως σήραγγες λόγω των περιβαλλοντικών απαιτήσεων, προβλέπονται σταθερές πληρωμές διαθεσιμότητας από το ελληνικό Δημόσιο για χρονικό διάστημα 30 ετών.
Τέλος, για τα υπολειπόμενα 14 χλμ. ως τον Αγιο Νικόλαο, αυτή την περίοδο επικαιροποιούνται οι μελέτες, προκειμένου να βγει στον αέρα ο διαγωνισμός ως το καλοκαίρι. Και αυτό το κομμάτι θα έχει αντίστοιχα σύγχρονα χαρακτηριστικά με τον υπόλοιπο αυτοκινητόδρομο, ίσως χωρίς ΛΕΑ. Το εκτιμώμενο κόστος αγγίζει τα 65εκατ.ευρώ και θα χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ 2014-2020.
Επισημαίνεται οτι το συνολικό έτοιμη του ΒΟΑΚ αναμένεται να είναι από τα έργα-γέφυρες που θα χρηματοδοτηθεί τόσο από το τρέχων ΕΣΠΑ, όσο και από το επόμενο ΕΣΠΑ 2021-2027.
Τα ενδιαφερόμενα σχήματα
Τα σχήματα που εκδήλωσαν ενδιαφέρον για τον διαγωνισμό παραχώρησης είναι τα: 1.ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ 2.ΤΕΡΝΑ 3.J&P ΑΒΑΞ 4.VINCI 5.Κ/Ξ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ-ACCIONA και αντίστοιχα, τα σχήματα που εκδήλωσαν ενδιαφέρον στο διαγωνισμό ΣΔΙΤ είναι τα: 1.ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ 2.ΤΕΡΝΑ 3.J&P ΑΒΑΞ με το fund Marguerite 4.Κ/Ξ ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ-ACCIONA-INTERTOLL 5. Shikun & Binui