To άρθρο 32 παρ. 4 και 5, για την αποσύνδεση της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής, έλαβε στην πρώτη ψηφοφορία για τις αναθεωρητέες διατάξεις του Συντάγματος, 221 ψήφους και 220 ψήφους αντίστοιχα. Είναι το άρθρο, που σύμφωνα με την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ πρέπει να αναθεωρηθεί με στόχο την αποσύνδεση της εκλογής του Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής.
Στη 2η ψηφοφορία ωστόσο, δεν κατάφερε να περάσει το άρθρο 30 παρ. 1, γιατί συγκέντρωσε κάτω από 151 ψήφους. Η πρόταση για την αναθεώρηση του άρθρου 30 παρ. 1 του ΣΥΡΙΖΑ ήταν «προς την κατεύθυνση αποσύνδεσης της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τη διάλυση της Βουλής και, σε περίπτωση αδυναμίας κοινοβουλευτικής εκλογής, άμεση εκλογή, εφόσον έχουν προηγηθεί διαδοχικές ψηφοφορίες εντός εξαμήνου από την έναρξη της κοινοβουλευτικής διαδικασίας». Η απόρριψη της πρότασης αυτής δημιουργεί ήδη αντικρουόμενες απόψεις, κατά πόσον μένει ανοιχτό το ζήτημα της εκλογής Προέδρου της Δημοκρατίας από τον λαό. Είναι ζήτημα που πρόκειται «εξομαλυνθεί» στη δεύτερη συζήτηση η οποία θα ακολουθήσει σε ένα μήνα από σήμερα για το άρθρο 32, που πέρασε στον… δεύτερο γύρο.
Με μεγάλη πλειοψηφία πέρασαν δύο ακόμη προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ για τα λεγόμενα ζητήματα «ηθικής της πολιτικής». Πρόκειται για το άρθρο 62 του Συντάγματος που αφορά τον περιορισμό της βουλευτικής ασυλίας αποκλειστικά στα αδικήματα που σχετίζονται με τη βουλευτική ιδιότητα, εντός ή εκτός Βουλής. Η πρόταση για την αναθεώρηση του άρθρου 62 έλαβε 237 ψήφους.
Με 253 ψήφους κρίθηκε αναθεωρητέο και το άρθρο 86 παράγραφος 3 για την ποινική ευθύνη των υπουργών. Και τα δύο άρθρα έχουν προκαλέσει και προκαλούν αλγεινή εντύπωση στην κοινή γνώμη και πολλάκις έχουν κατακριθεί και από τον πολιτικό κόσμο ως διατάξεις που μπήκαν στο Σύνταγμα για «συντεχνιακούς λόγους».
Το αποτέλεσμα της 1ης ψηφοφορίας για τις αναθεωρητέες διατάξεις, διέψευσε δημοσιεύματα που ήθελαν να μην περνάει στη 2η ψηφοφορία η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για την αναθεώρηση του άρθρου 3 του Συντάγματος για την κατοχύρωση της θρησκευτικής ουδετερότητας του κράτους. Η πρόταση τελικά έλαβε 151 ψήφους, αν και για αρκετή ώρα το μεσημέρι της Πέμπτης, φαινόταν ότι πως δεν θα συγκέντρωνε την απαραίτητη πλειοψηφία.
Παράλληλα, οκτώ από τις δέκα συνολικά Συμπληρωματικές Προτάσεις βουλευτών για την αναθεώρηση διατάξεων του Συντάγματος που συγκέντρωσαν 50 υπογραφές και άνω, περνούν στη 2η ψηφοφορία.
Ειδικότερα, στη 2η ψηφοφορία περνούν:
– Το άρθρο 5 παρ. 2 (συμπληρωματική πρόταση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ προς την κατεύθυνση κατοχύρωσης της απόλυτης προστασίας ζωής, τιμής και ελευθερίας, χωρίς διάκριση φύλου, ταυτότητας φύλου και σεξουαλικού προσανατολισμού) με 170 «ΝΑΙ», 99 «ΟΧΙ».
– Το άρθρο 25 παρ. 3 (συμπληρωματική πρόταση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ ΑΝΕΛ προς την κατεύθυνση της αρχής της επιείκειας στο πεδίο των θεμελιωδών δικαιωμάτων και κατάργηση της ισχύουσας διάταξης περί καταχρηστικής άσκησης δικαιώματος) με 169 «ΝΑΙ», 95 «ΟΧΙ», 4 «ΠΑΡΩΝ».
– Το άρθρο 38 παρ. 2 (συμπληρωματική πρόταση του Ε΄ αντιπροέδρου της Βουλής, Δημητρίου Κρεμαστινού, και βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, της Ένωσης Κεντρώων, ανεξάρτητων βουλευτών: ορισμός αναπληρωτή πρωθυπουργού σε περίπτωση αδυναμίας επιτέλεσης των πρωθυπουργικών καθηκόντων από τον πρωθυπουργό για λόγους υγείας. Συμπεριλαμβάνεται στην πρόταση της ΔΗΣΥ) με 156 «ΝΑΙ», 98 «ΟΧΙ», 16 «ΠΑΡΩΝ».
– Το άρθρο 96 παρ. 5 (δικαστικό σώμα των ενόπλων δυνάμεων) με 233 «ΝΑΙ», 19 «ΟΧΙ», 19 «ΠΑΡΩΝ».
– Το άρθρο 101 παρ. 1 (συμπληρωματική πρόταση βουλευτών ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ, προς την κατεύθυνση καθιέρωσης διάταξης ότι «νόμος ορίζει το σύστημα περιφερειακής οργάνωσης της κεντρικής διοίκησης») με 151 «ΝΑΙ», 95 «ΟΧΙ», 22 «ΠΑΡΩΝ».
– Το άρθρο 101 παρ. 4 (συμπληρωματική πρόταση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ προς την κατεύθυνση της εύρυθμης και απρόσκοπτης λειτουργίας της διοίκησης και της οικονομικής και κοινωνικής ανάπτυξης των νησιωτικών και ορεινών περιοχών) με 165 «ΝΑΙ», 96 «ΟΧΙ», 6 «ΠΑΡΩΝ».
– Το άρθρο 101 (εισαγωγή ερμηνευτικής παραγράφου): συμπληρωματική πρόταση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ προς την κατεύθυνση προσαρμογής του διοικητικού μοντέλου στο περιβάλλον των νησιωτικών και ορεινών περιοχών με την εκπόνηση επιχειρησιακών σχεδίων και την παροχή κινήτρων στους δημοσίους υπαλλήλους), με 170 «ΝΑΙ», 94 «ΟΧΙ», 2 «ΠΑΡΩΝ».
– Το άρθρο 108 παρ. 2 (επαναδιατύπωση παραγράφου): συμπληρωματική πρόταση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ (μετά την επιτροπή) για την οργάνωση, λειτουργία και τις αρμοδιότητες του Συμβουλίου Αποδήμου Ελληνισμού, «που έχει ως αποστολή του την έκφραση όλων των δυνάμεων απανταχού του Ελληνισμού») με 118 «ΝΑΙ», 104 «ΟΧΙ», 43 «ΠΑΡΩΝ».
Αντίθετα, δεν περνά σε 2η ψηφοφορία η πρόταση της ΝΔ για τα μη κρατικά πανεπιστήμια (άρθρο 16), τους κανόνες δημοσιονομικής ισορροπίας (άρθρο 79 παρ. 1), τον ορισμό του δάσους (άρθρο 24) και την αξιολόγηση στο Δημόσιο (άρθρο 103).
Ψηφίστηκαν μόνον οι προτάσεις ΝΔ για την κατάργηση άρθρων και διατάξεων άρθρων του συντάγματος που έχουν κριθεί παρωχημένα.
– άρθρο 112 παρ. 4 (κατάργηση παραγράφου) – κατάργηση μεταβατικής διάταξης που έλαβε 222 «ΝΑΙ», 25 «ΟΧΙ» και 21 «ΠΑΡΩΝ»
– το άρθρο 113 (κατάργηση) – κατάργηση μεταβατικού άρθρου που έλαβε 223 «ΝΑΙ», 24 «ΟΧΙ» και 21 «ΠΑΡΩΝ»
– το άρθρο 114 παρ. 1 – περί ισχύος άρθρων 30 και 32 του Συντάγματος που έλαβε 230 «ΝΑΙ», 18 «ΟΧΙ» και 21 «ΠΑΡΩΝ»
– το άρθρο 114 παρ. 2 (κατάργηση παραγράφου)- κατάργηση μεταβατικής διάταξης που έλαβε 231 «ΝΑΙ», 20 «ΟΧΙ», 20 «ΠΑΡΩΝ»
– το άρθρο 115 παρ. 1 – παραπομπή εκκρεμών δικαστικών υποθέσεων ενώπιον του ΕΣ που έλαβε 231 «ΝΑΙ», 19 «ΟΧΙ» και 21 «ΠΑΡΩΝ»
– το άρθρο 115 παρ. 2 για τη σύνθεση του ΑΕΔ που έλαβε 230 «ΝΑΙ», 20 «ΟΧΙ» και 21 «ΠΑΡΩΝ»
– το άρθρο 115 παρ. 3 ( κατάργηση παραγράφου) – κατάργηση μεταβατικής διάταξης που έλαβε 230 «ΝΑΙ», 20 «ΟΧΙ» και 21 «ΠΑΡΩΝ»
– το άρθρο 115 παρ. 4 (κατάργηση παραγράφου) – κατάργηση μεταβατικής διάταξης που έλαβε 226 «ΝΑΙ», 25 «ΟΧΙ» και 21 «ΠΑΡΩΝ» και
– το άρθρο 119 παρ. 1 (κατάργηση παραγράφου)- κατάργηση μεταβατικής διάταξης που έλαβε 209 «ΝΑΙ», 37 «ΟΧΙ» και 21 «ΠΑΡΩΝ».