Τα νέα έργα υποδομών, αξίας άνω των 2 δισ. ευρώ, που βρίσκονται σε γραμμή υλοποίησης, το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών που πρόκειται να παρουσιαστεί τον Μάρτιο, καθώς και ο περιορισμός των υπερβολικών εκπτώσεων στα έργα, βρέθηκαν στο επίκεντρο της αποψινής συνάντησης της Ευρωπαίας Επιτρόπου κυρίας Κορίνας Κρετσού με τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών κ. Χρήστο Σπίρτζη. Μάλιστα, η Επίτροπος έδωσε τα εύσημα στη χώρα μας που αναδείχθηκε το τέταρτο κράτος-μέλος που πέτυχε για την προγραμματική περίοδο 2007-2013 ποσοστό συγχρηματοδότησης που αγγίζει το 100%.
Στο «χρυσό» μομέντουμ για την Ελλάδα αναφέρθηκε κατά τις επίσημες δηλώσεις η Επίτροπος αρμόδια για θέματα Περιφερειακής Πολιτικής, επισημαίνοντας ότι «πρέπει να προχωρήσουμε προς τα εμπρός, προς το μέλλον, όπως επίσης να δούμε και την υλοποίηση όλων αυτών των προγραμμάτων». Και συνέχισε: «Έχει έρθει η ώρα να επιταχύνουμε τις προσπάθειες μας έτσι ώστε να ενισχύσουμε την αειφορία στην Ελλάδα, να ενισχύσουμε τη δημιουργία θέσεων εργασίας στη χώρα, όπως επίσης και την περιφερειακή συνοχή στο πλαίσιο όλης της περιφέρειας».
Στους τρεις άξονες που απασχόλησαν την συζήτηση αναφέρθηκε αναλυτικότερα ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών. Όσον αφορά τα έργα που βρίσκονται στα σκαριά και τους διαγωνισμούς που πρέπει να ολοκληρωθούν για να ξεκινήσει η χρηματοδότηση, πρόκειται για τη Γραμμή 4 του μετρό, το κυρίως έργο, αλλα και τις πρόδρομες εργασίες, τις πρόδρομες εργασίες της επέκτασης του μετρό Θεσσαλονίκης προς τις δυτικές συνοικίες, τον αυτοκινητόδρομο Πάτρας-Πύργου και την παράκαμψη Χαλκίδας.
Όπως ανέφερε, εν συνεχεία παρέδωσε στην Επίτροπο την πρώτη φάση, την ολοκλήρωση της μελέτης που γίνεται για το Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών, το οποία ολοκληρωμένο με τα περιβαλλοντικά και όλα τα υπόλοιπα θα είναι εντός Μαρτίου. Πρόκειται για έναν στρατηγικό σχεδιασμό, που περιλαμβάνει δυο σταθμούς, το 2027 και το 2037, και εν ολίγοις θα δεσμεύει τις αποφάσεις για τα έργα υποδομών για την επόμενη 20ετία.
«Είναι ένα σχέδιο μακράς πνοής και για τις υποδομές και για τη λειτουργία, για τους στόχους, για τον έλεγχο, για να ξεπεράσουμε παθογένειες που είχαμε όλα αυτά τα χρόνια σε σχέση με την ιεράρχηση των έργων, σε σχέση με την παρακολούθησή τους, σε σχέση με το σχέδιο των συνδυασμένων μεταφορών» είπε ο κ. Σπίρτζης. Στο επόμενο στάδιο, το Εθνικό Σχέδιο Μεταφορών θα εξεταστεί σε σχέση με τα επιμέρους έργα και τους νέους, αυστηρότερους κανονισμούς της Κομισιόν και θα δώσει την ξεκάθαρη εικόνα των έργων που από το 2021 και μετά, θα χρηματοδοτηθούν από τη νέα προγραμματική περίοδο 2021-2027, ποια από εθνικούς πόρους, ποια από δανεισμό.
Το τρίτο μέρος της συζήτησης επικεντρώθηκε σε θεσμικά ζητήματα μεταξύ των οποίων η πρόθεση της κυβέρνησης για περιορισμό των μεγάλων εκπτώσεων στις δημόσιες συμβάσεις. Όπως εξήγησε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, «να περιορίσουμε τον άκρατο – εάν θέλετε – ανταγωνισμό, που δεν δίνει ποιότητα ούτε στις μελέτες, ούτε στα έργα. Παραδώσαμε την εγκύκλιο που είναι έτοιμη και θα γίνει κοινή προσπάθεια για να μπορέσουμε να πάρουμε τις απαραίτητες εγκρίσεις για τη νομοθέτηση αυτού του τρόπου ερμηνείας των πολύ μεγάλων εκπτώσεων ή των πολύ χαμηλών προσφορών όπως ορίζεται στην Οδηγία, για να αντιμετωπίσουμε αυτό το φαινόμενο».