Οι ξένες εταιρείες που επενδύουν σε μια χώρα συχνά αναλαμβάνουν υποχρεώσεις. Στην Κίνα, για παράδειγμα, ουδεμία μη κινεζική επιχείρηση επιτρέπεται να δραστηριοποιηθεί αν δεν συνεργαστεί με μια εγχώρια, κατά κανόνα μέσω κάποιας κοινοπραξίας. Οι δυτικές οικονομίες τέτοιες απαιτήσεις δεν έχουν. Θέτουν, ωστόσο, κι αυτές κάποιους όρους στους ξένους επενδυτές. Ενας από αυτούς είναι η δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Και προβλέπουν ποινές σε περίπτωση που οι επενδυτές δεν τηρούν τα υπεσχημένα.
Ο γιγαντιαίος αμερικανικός όμιλος General Electric δημιούργησε μόλις 25 νέες θέσεις εργασίας στη Γαλλία, αντί για 1.000 που είχε υποσχεθεί να δημιουργήσει έως τα τέλη του 2018 όταν εξαγόρασε, το 2015, την ενεργειακή θυγατρική του ομίλου Alstom. Στο συμπέρασμα αυτό κατέληξε το γαλλικό υπουργείο Οικονομικών, υπολογίζοντας ότι οι 3.025 προσλήψεις που έκανε το διάστημα αυτό η GE συνοδεύτηκαν από… 3.000 απολύσεις.
Ουδείς θα μπορούσε να εμποδίσει την αμερικανική εταιρεία να ανανεώσει το προσωπικό της κατά το δοκούν. Αλλά επειδή το ισοζύγιο προσλήψεων – απολύσεων έδειξε μόλις 25 επιπλέον προσλήψεις αντί για 1.000, η γαλλική κυβέρνηση επέβαλε στην GE πρόστιμο 50 εκατ. ευρώ!
Πληρώνει και διώχνει
Το κεφάλαιο αυτό θα κατατεθεί σε ένα Ταμείο Επαναβιομηχανοποίησης, που θα εδρεύει στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων της Γαλλίας. Η ίδια η GE έχει συναινέσει στη δημιουργία του Ταμείου αυτού, όπως τονίζει το γαλλικό υπουργείο Οικονομικών. Το Ταμείο Επαναβιομηχανοποίησης θα διοικείται από μια επιτροπή που θα συγκροτούν εκπρόσωποι που θα διορίζουν η GE, οι τοπικές συλλογικότητες και κυρίως ο Δήμος της πόλης Μπελφόρ, όπου εδρεύει το εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας, και επίσης το γαλλικό κράτος.
Η GE ουδόλως διαμαρτυρήθηκε για το πρόστιμο. Οχι τόσο επειδή οι όροι της επιβολής του προβλέπονταν στη συμφωνία εξαγοράς του ενεργειακού κλάδου της Alstom, αλλά επειδή της λύνει τα χέρια για να προχωρήσει σε περαιτέρω αναδιάρθρωση των εκμεταλλεύσεών της στη Γαλλία.
Ο αμερικανικός όμιλος σχεδιάζει να καταργήσει έως και 470 θέσεις εργασίας σε ολόκληρη τη Γαλλία, όπως γράφει η Αν Μποντεσκό στη «Figaro». Εξ αυτών περίπου 150 θέσεις φημολογείται ότι θα καταργηθούν στο εργοστάσιο παραγωγής ενέργειας της Alstom στο Μπελφόρ.
«Από την πρώτη στιγμή που η αμερικανική εταιρεία έβαλε χέρι στη βιομηχανική ναυαρχίδα της Γαλλίας τα συνδικάτα αμφισβητούσαν την πρόθεσή της να δημιουργήσει τις θέσεις που είχε υποσχεθεί. Αν και επί μακρόν η GE διαβεβαίωνε ότι θα τηρούσε όλους τους όρους της συμφωνίας εξαγοράς, συμπεριλαμβανομένων και των νέων προσλήψεων, τα συνδικάτα επέμεναν για το αντίθετο» γράφει χαρακτηριστικά η ρεπόρτερ της γαλλικής εφημερίδας.
Χαμένες προσδοκίες
«Το περιβόητο Ψηφιακό Χυτήριο, που εγκαινιάστηκε στο κέντρο του Παρισιού με μεγάλες φανφάρες το 2016 και με λαμπερές παρουσίες, όπως εκείνη του τότε πανίσχυρου μάνατζερ της GE Τζέφρι Ιμέλτ και του τότε υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών και σημερινού προέδρου Εμανουέλ Μακρόν, έχει γίνει πλέον το σύμβολο των αθετημένων υποσχέσεων» παρατηρεί η Μποντεσκό της «Figaro». Στόχος και υπόσχεση της GE ήταν να εξελιχθεί το Ψηφιακό Χυτήριο (Digital Foundry) σε ευρωπαϊκό κέντρο του ομίλου για την ανάπτυξη ψηφιακών βιομηχανικών λύσεων. Στο πλαίσιο αυτό θα δημιουργούνταν στη γαλλική πρωτεύουσα 250 θέσεις εργασίας για επιστήμονες ειδικούς στην ψηφιακή τεχνολογία. «Η δημιουργία του Digital Foundry ήταν ένα από τα επιχειρήματα της GE που βάρυναν σημαντικά προκειμένου να επιλεγεί εκείνη αντί της γερμανικής Siemens ως συνεργάτιδα της Alstom» σημειώνει η ρεπόρτερ της «Figaro». «Αλλά την περυσινή χρονιά», συνεχίζει η Μποντεσκό, «ο αμερικανικός όμιλος εγκατέλειψε το φιλόδοξο κατασκευαστικό σχέδιό του στο Δεύτερο Διαμέρισμα του Παρισιού και επιχειρεί να εφαρμόσει ένα τεράστιο σχέδιο αναδιάρθρωσής του διεθνώς, προκειμένου να τονώσει την κερδοφορία του που έχει πληγεί εξαιτίας των δυσκολιών που αντιμετωπίζει ο κλάδος ενέργειας, μέρος του οποίου αποτελεί και η παλαιά Alstom».
Κόλαφος και από Βρυξέλλες
Υπενθυμίζεται ότι οι τελευταίες ημέρες επιφύλαξαν άλλη μια μεγάλη απογοήτευση για το Παρίσι (αλλά και για το Βερολίνο), καθώς οι αρμόδιες για τον ελεύθερο ανταγωνισμό υπηρεσίες της ΕΕ απέρριψαν το σχέδιο συγχώνευσης της Alstom με τη γερμανική Siemens στον κλάδο των σιδηροδρόμων. Κοινός γαλλογερμανικός στόχος ήταν η δημιουργία ενός «ευρωπαϊκού πρωταθλητή» στον χώρο των σιδηροδρομικών συγκοινωνιών, ικανού να αντιμετωπίσει τον ανταγωνισμό των Κινέζων. «Οι Βρυξέλλες έκαναν ένα σοβαρό σφάλμα, λαμβάνοντας μιαν απόφαση που δεν συνάδει με τα συμφέροντα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας» δήλωσε ο γάλλος υπουργός Οικονομικών Μπρουνό Λεμέρ.