Από την Πειραιώς τονίζουν ότι η ΝΔ πιστεύει στην αναγκαιότητα και τη χρησιμότητα του ελληνοτουρκικού διαλόγου, αλλά ταυτόχρονα επισημαίνουν ότι ο διάλογος αυτός πρέπει να ειναι ουσιαστικός και παραγωγικός -προφανώς χωρίς εκπτώσεις στα ελληνικά εθνικά συμφέροντα- και να διεξαχθεί σε ατμόσφαιρα ηρεμίας στις διμερείς σχέσεις, και όχι σε περίοδο έντασης την οποία προκαλεί η Τουρκία, όπως συμβαίνει όλο το τελευταίο διάστημα.
Η αξιωματική αντιπολίτευση, σχολίασε τη διήμερη επίσκεψη του κ. Τσίπρα στην Τουρκία, όταν ολοκληρώθηκε και το ανεπίσημο μέρος της επίσκεψης. Η βασική επισήμανση είναι ότι η τουρκική πλευρά φρόντισε με δηλώσεις και ενέργειες να καθορίσει εκείνη το πλαίσιο της συνάντησης, προτού ξεκινήσει η επίσκεψη.
Συγκεκριμένα παρατηρούν ότι :
• Υπήρξε μπαράζ 31 παραβιάσεων του εθνικού εναερίου χώρου της Ελλάδας την αμέσως προηγούμενη ημέρα της επίσκεψης Τσίπρα. Ισως ο μεγαλύτερος αριθμός παραβιάσεων που έχει πραγματοποιηθεί πριν την επίσκεψη ανώτατουΈλληνα αξιωματούχου στην Τουρκία.
• Ο Εκπρόσωπος της τουρκικής Προεδρίας με άκρως προβληματικές δηλώσεις του έθεσε την προηγούμενη ημέρα της επίσκεψης το πλαίσιο και το περιεχόμενο της συνάντησης Τσίπρα- Ερντογάν, τονίζοντας ότι θα συζητηθούν: α) θέματα “τουρκικής μειονότητας στην Θράκη,” το οποίο συνιστά ευθεία αμφισβήτηση της Συνθήκης της Λωζάνης, και “Νησιών”—δηλαδή θέμα γκρίζων ζωνών στο Αιγαίο— που συνιστά ευθεία αμφισβήτηση της ελληνικής κυριαρχίας και εδαφικής ακεραιότητας.
• Η Άγκυρα επικήρυξε τους οκτώ στρατιωτικούς, την ώρα που ο κ. Τσίπρας έμπαινε στο αεροπλάνο, αγνοώντας επιδεικτικά τις τελεσίδικες αποφάσεις της ελληνικής ανεξάρτητης δικαιοσύνης η οποία τους έχει χορηγήσει άσυλο.
• Την ημέρα της άφιξηςτου κ. Τσίπρα, η Τουρκία εξέδωσε NAVTEX που δεσμεύει περιοχή εντός της ελληνικής υφαλοκρηπίδας νοτιοδυτικά του Καστελόριζου για άσκηση με χρήση πυρών, στο πλαίσιο της άσκησης “Γαλάζια Πατρίδα.”
—Ανακοινώθηκε ότι θα υπάρξουν νέα πρόσθετα μέτρα οικοδόμησης εμπιστοσύνης. Το ζήτημα δεν είναι να συμφωνηθούν πρόσθετα μέτρα, αλλά να εφαρμοσθούν πλήρως από την Τουρκία τα ήδη υπάρχοντα που διαμορφώνουν μια στέρεη βάση για οικοδόμηση εμπιστοσύνης. Στο πλαίσιο αυτό, θα πρέπει να διευκρινισθεί ποιά ακριβώς είναι τα νέα μέτρα που έρχονται να προστεθούν στα ήδη υπάρχοντα και σε τί αφορούν. Εν προκειμένω υπενθυμίζεται ότι επιδίωξη της Τουρκίας είναι δια της συνεχούς διεύρυνσης των Μέτρων Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης να περιορισθεί η άσκηση κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδας στο Αιγαίο.
—Ο κ. Τσίπρας φαίνεται να έχει αποδεχτεί ότι θα υπάρξει πεδίο συνεργασίας στην Ανατολική Μεσόγειο, ειδικά σε ότι αφορά τα ενεργειακά θέματα. Πώς μπορεί να γίνει αυτό όταν η Τουρκία που έχει αυτοαποκλεισθεί από τις ενεργειακές εξελίξεις και εφαρμόζει πολιτική διαρκούς έντασης καθώς δεν αναγνωρίζει τη Διεθνή Σύμβαση του ΟΗΕ για το Δίκαιο της Θάλασσας(UNCLOS), και δεν αναγνωρίζει την Κυπριακή Δημοκρατία και τα δικαιώματα της τα οποία απορρέουν από την UNCLOS, όπως η οριοθέτηση Κυπριακής Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης.
—Αναφορικά με τον εκσυγχρονισμό της Τελωνειακής Ένωσης ΕΕ-Τουρκίας, ο κ. Τσίπρας φάνηκε να συναινεί στην τουρκική επιδίωξη να υπάρξει αναθεώρησή της, κάτι στο οποίο αντιδρούν πολλά κράτη- μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Άποψη της Νέας Δημοκρατίας είναι ότι στη νέα Τελωνειακή Ένωση ΕΕ-Τουρκίας, θα πρέπει να εξετασθεί σοβαρά το ενδεχόμενο να ενταχθούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις και προαπαιτουμένα, δηλαδή να υπάρχουν στοιχεία νέας “αιρεσιμότητας” (conditionality). Και αυτό γιατί η υπάρχουσα αιρεσιμότητα στην ενταξιακή διαδικασία δεν παράγει αποτελέσματα, καθώς η διαδικασία έχει παγώσει.
—Προβληματισμό προκαλεί η πρόθεση συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας σε θέματα εσωτερικής ασφάλειας, που αφορά και σε ανταλλαγή πληροφοριών μεταξύ των αρμοδίων κρατικών υπηρεσιών, δεδομένου ότι ο ισχύων στην Τουρκία αντιτρομοκρατικός νόμος αντιμετωπίζεται αρνητικά από την Ευρωπαϊκή Ένωση, επειδή θέτει σε αμφισβήτηση ή έρχεται σε ευθεία αντίθεση με θεμελιώσεις ευρωπαϊκές αρχές και αξίες.
—Πέραν του ότι αναφορικά με την επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης δεν υπήρξε κάποιο χειροπιαστό αποτέλεσμα, υπογραμμίζεται με έμφαση ότι το ζήτημα της Χάλκης δεν πρέπει να τίθεται ως διμερές ζήτημα ελληνοτουρκικών σχέσεων, πόσο μάλλον αυτό να γίνεται σε βάση αμοιβαιότητας σχετιζόμενο με τη μουσουλμανική μειονότητα στη Θράκη. Ο σεβασμός των ανθρωπίνων δικαιωμάτων από τα κράτη δε τίθεται σε βἀση αμοιβαιότητας. Η επαναλειτουργία της Σχολής αποτελεί υποχρέωση της Τουρκίας έναντι της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Διεθνούς Κοινότητας. Πέραν αυτού, είναι απαράδεκτη οποιαδήποτε, έστω και έμμεση προσπάθεια, εξίσωσης του Οικουμενικού Πατριάρχη με τους μουφτήδες στη Θράκη.