Ζητήματα σχετικά με το ναυτιλιακό δίκαιο, τις νομικές προκλήσεις των αναδυόμενων-επερχόμενων τεχνολογιών στη Ναυτιλία, το ρυθμιστικό και διεθνές περιβάλλον, ήταν τα κυριότερα θέματα που συζητήθηκαν στο World Shipping Law Forum με διοργανώτρια την εταιρία Palladian στην Αθήνα.
Ο κ. Γιάννης Τριφύλλης, Executive Committee – Hellenic Chamber of Shipping, αναφέρθηκε στον σημαντικό ρόλο των νομικών συμβούλων, οι οποίοι πρέπει να ενημερώνονται διαρκώς προκειμένου να παρέχουν τις καλύτερες δυνατές υπηρεσίες και επιπλέον ανέλυσε τον τρόπο με τον οποίο τα νέα καύσιμα αλλάζουν τη βιομηχανία.
Aκόμη κ. Ειρηνικός Πλατής, Partner- Platis – Anastassiadis & Associates Law Partnership – EY Law, στην ομιλία του αναφέρθηκε στις νομικές προκλήσεις των αναδυόμενων τεχνολογιών στη ναυτιλία. Μεταξύ άλλων, παρουσίασε τις εφαρμογές blockchain στη ναυτιλιακή βιομηχανία, την ευκολία σύναψης συμβάσεων και τις νομικές προκλήσεις που προκύπτουν.
Στη συνέχεια, έκανε αναφορά στην Insurwave, αναλύοντας το Θαλάσσιο Οικοσύστημα και τις βασικές προκλήσεις για τη Ναυτιλία και την Ασφάλεια της Ναυτιλίας. Ο κ. Πλατής υπογράμμισε επίσης την ανάγκη για διαρκή ενημέρωση σχετικά με τις ευκαιρίες που δημιουργούν οι νέες τεχνολογίες και αυξανόμενες δυνάμεις για την εφαρμογή νέων λύσεων προς όφελος όλων των συμμετεχόντων.
Επίσης τόνισε την ανάγκη για διαρκή ενημέρωση σχετικά με τις ευκαιρίες που δημιουργούν οι νέες τεχνολογίες, αλλά παράλληλα τόνισε και την ανάγκη επίτευξης καινοτομιών που θα παρέχουν νέες λύσεις στις ανάγκες όλων των εμπλεκομένων μερών.
Ο κ. Χάρης Ζωγραφάκης, Partner – Stephenson Hardwood LLP, μίλησε για τη σημασία των γεωγραφικών θέσεων των χωρών στις συναλλαγές. Τόνισε ότι η γεωπολιτική θέση της Ελλάδας είναι σημαντική μόνο εάν το εμπόριο πραγματοποιηθεί στην περιοχή του Αιγαίου. Ανέφερε επίσης ότι για να προχωρήσουμε σε επιχειρηματικές συναλλαγές και συμβάσεις πρέπει να έχουμε ένα αξιόπιστο νομικό σύστημα. Τέλος, ανέφερε ορισμένες προκλήσεις που πρέπει να αντιμετωπιστούν σε διεθνές επίπεδο, όπως η άνοδος της Κίνας και ο ρόλος του Blockchain στη ναυτιλιακή βιομηχανία.
Κατά την δεύτερη θεματική ενότητα του συνεδρίου, η συζήτηση επικεντρώθηκε στην ναυτιλιακή οικονομία όπου ο κ. Stuart McAlpine, Partner – Clyde & Co, αναφέρθηκε στην κινεζική ναυτιλία και στην χρηματοδοτική μίσθωση.
Συγκεκριμένα, υπογράμμισε τον αντίκτυπο της στην Ελλάδα, όπου «οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες έχουν υπογράψει πολλές συμφωνίες υψηλής αξίας με κινεζικές εταιρείες μίσθωσης και η Ελλάδα (και άλλοι σημαντικοί ναυτικοί κόμβοι) στοχεύουν ενεργά στην συνεργασία με κινεζικές εταιρείες μίσθωσης».
Επιπροσθέτως ανέλυσε την χρηματοδοτική μίσθωση και τις διαφορές της από την παραδοσιακή τραπεζική χρηματοδότηση ενώ έκλεισε την παρουσίασή του αναφερόμενος στις ευκαιρίες και τα μειονεκτήματα που θα μπορούσαν να προκύψουν από την χρηματοδοτική μίσθωση.
Ο κ. George Chalos, Principal and founding member – Chalos & Co, P.C., πραγματοποίησε την παρουσίασή του κατά την τρίτη θεματική ενότητα του συνεδρίου και επικεντρώθηκε στην αμερικάνικη εφαρμογή των νόμων στα πλοία που ρυπαίνουν. Μεταξύ άλλων, αναφέρθηκε στις έρευνες των ακτοφυλακών των ΗΠΑ, τους νόμους και τους κανονισμούς, τα ισχύοντα ποινικά καταστατικά και τη συμφωνία για τις απαιτήσεις ασφαλείας.
Επίσης, ανέπτυξε τα τρέχοντα και αναδυόμενα ζητήματα του Ναυτικού Δικαίου που προκύπτουν από την ανάγκη εναρμόνισης με το IMO 2020 και ολοκλήρωσε την παρουσίασή του αναφερόμενος στις ανταμοιβές των πληροφοριοδοτών των αρχών και στις τακτικές επιβολής της κυβέρνησης των ΗΠΑ.
Ο κ. Stephen Drury, Partner – Holman Fenwick Willan LLP, αναφέρθηκε στην ολοκλήρωση της εμπορικής ζωής των πλοίων και τη διαδικασία απόσυρσης τους. Ανέλυσε τις διαδικασίες για τη ρύθμιση της βιομηχανίας και τις διαφορετικές αντιλήψεις που ακολουθήθηκαν σχετικά με τον ορισμό της έννοιας «σπατάλη». Τόνισε ότι η ΕΕ δεν θα έπρεπε να έχει δημιουργήσει έναν δικό της νόμο για τα απόβλητα, αλλά να ακολουθήσει το κίνημα που δημιουργήθηκε από τη συμφωνία του Hong Kong, διότι πρόκειται για μια διεθνή προσπάθεια. Τέλος, στάθηκε στον σημαντικό ρόλο των νομικών συμβούλων κατά τη διάρκεια της διαδικασίας απόσυρσης, προκειμένου να είναι οικονομικά αποδοτική, έγκαιρη, φιλική προς το περιβάλλον και λιγότερο επικίνδυνη.
Ο κ. Μενέλαος Κουζούπης, Partner – Stephenson Harwood LLP, κατά την παρουσίαση του επισήμανε την εποχή της αβεβαιότητας στον τρόπο που δραστηριοποιούμαστε, ορίζοντας τρεις κύριες κατηγορίες γνώσεων. Η κατηγορία «known knowns», στην οποία εμπεριέχονται οι κανονισμοί και τα τρέχοντα επιτόκια της αγοράς, η κατηγορία «known unknowns», όπως οι εμπορικοί πόλεμοι ή το αποτέλεσμα του Brexit και τέλος η κατηγορία «unknown unknowns», όπως η κατάρρευση της Lehman Brothers ή η πρόοδος του A.I. Ακόμη, αναφέρθηκε στην πολιτική αβεβαιότητα αυτής της περιόδου και πως η «Νέα Παγκόσμια Τάξη» αλλάζει τις μεταβλητές του παιχνιδιού. Τέλος, σημείωσε τον ρόλο της επιμέλειας και της συμβατικής προστασίας ως σημαντικών μέτρων για την αποφυγή οποιονδήποτε δυσάρεστων αποτελεσμάτων.
Ο κ. Χαράλαμπος Κότιος, Associate – Platis – Anastassiadis & Associates Law Partnership – EY Law, αναφέρθηκε στις ενέργειες συμμόρφωσης που προβαίνουν οι εταιρείες βασιζόμενες στη νομοθεσία για την προστασία δεδομένων, εστιάζοντας στις ναυτιλιακές εταιρείες. Επιπλέον παρουσίασε τις σημαντικές βιομηχανικές προκλήσεις, όπως τον παγκόσμιο χαρακτήρα των ναυτιλιακών εταιρειών, τις εργασιακές σχέσεις των ναυτικών και τις μεταφορές δεδομένων των πλοίων, οι οποίες ανακύπτουν στην εφαρμογή του GDPR και επεσήμανε τη σημασία μιας κουλτούρας προστασίας των δεδομένων σε ολόκληρη την επιχείρηση για την αποτελεσματική συμμόρφωση.