Νέο σύστημα εξετάσεων για την απόκτηση διπλώματος οδήγησης φιλοδοξεί να καθιερώσει μέσα στο 2019 το υπουργείο Μεταφορών, το οποίο εδώ και περίπου 18 μήνες ετοιμάζει «μεγάλες αλλαγές στις εξετάσεις για τις άδειες οδήγησης» με τροπολογία που κατέθεσε χθες βράδυ στη Βουλή! Οι «αμφιλεγόμενες» διατάξεις, μεταξύ άλλων, προβλέπουν: κάμερες και μικρόφωνα εντός των αιθουσών και των οχημάτων εξέτασης, καθορισμό του εξεταστή-εξεταζομένου με ηλεκτρονικό τρόπο λίγο πριν από την εξέταση, τη δημιουργία Κέντρου Ελέγχου και παρακολούθησης των εξετάσεων, αλλά και οδήγηση από την ηλικία των 17 ετών με συνοδό.
Ηδη η μεγάλη καθυστέρηση που παρουσιάζεται στη θεσμοθέτηση των προωθούμενων αλλαγών στις εξετάσεις για τις άδειες οδήγησης και η «λευκή απεργία» των εξεταστών οδήγησης έχουν παγώσει κάθε διαδικασία έκδοσης διπλωμάτων οδήγησης, με αποτέλεσμα από τον περασμένο Οκτώβριο πάνω από 75.000 υποψήφιοι οδηγοί σε όλη τη χώρα να μην μπορούν να δώσουν εξετάσεις!
Σύμφωνα με το προωθούμενο νομοσχέδιο, η όλη διαδικασία των εξετάσεων θα εποπτεύεται πλέον από ένα Κέντρο Ελέγχου που θα δημιουργηθεί στο υπουργείο Μεταφορών. Ολα τα εκπαιδευτικά οχήματα θα διαθέτουν κάμερες και μικρόφωνο στο εσωτερικό τους και θα βρίσκονται σε απευθείας σύνδεση με το κέντρο αυτό. Ο εκπαιδευτής θα βγαίνει εκτός οχήματος και η πρακτική εξέταση του υποψήφιου οδηγού θα γίνεται σε δύο στάδια. Μάλιστα, ο υποψήφιος οδηγός δεν θα μαθαίνει αμέσως αν έχει περάσει με επιτυχία τις εξετάσεις, αλλά αυτό θα γίνεται μέσα στις επόμενες πέντε ημέρες (αφού ελεγχθεί το υλικό από τις κάμερες)!
Το οπτικοακουστικό υλικό, χωρίς το οποίο η εξέταση θα θεωρείται άκυρη, θα πρέπει να περιέχει:
– Τον χώρο διενέργειας των θεωρητικών εξετάσεων, όπου απεικονίζονται όλοι οι συμμετέχοντες στη διαδικασία. Κατά τη διενέργεια της εξέτασης θα δημιουργείται κλωβός διακοπής ασύρματης επικοινωνίας, θα απενεργοποιούνται κινητά και κάθε άλλη ηλεκτρονική συσκευή.
– Το εσωτερικό του εκπαιδευτικού οχήματος, όπου θα απεικονίζονται όλοι οι συμμετέχοντες.
– Το εξωτερικό του οχήματος, όπου θα φαίνεται το οδικό δίκτυο στο οποίο κινείται.
Πώς θα γίνονται οι εξετάσεις
Ειδικότερα, προβλέπεται ότι κατά την εξέταση των υποψήφιων οδηγών κάθε εκπαιδευτικό όχημα θα πρέπει απαραίτητα να διαθέτει ενεργή σύνδεση Internet για συνεχόμενη σύνδεσή του µε το Κέντρο Ελέγχου του υπουργείου Μεταφορών.
Εντός του οχήματος θα πρέπει να τοποθετηθεί μέσα σε διάστημα τεσσάρων μηνών από την ψήφιση του νομοσχεδίου κάμερα µε μικρόφωνο που θα απεικονίζει ευδιάκριτα ολόκληρη την καμπίνα του οχήματος ή τις θέσεις ανάβασης στις μοτοσικλέτες.
Η πρακτική εξέταση και η δοκιμασία προσόντων θα μεταδίδονται σε πραγματικό χρόνο και θα καταγράφονται µε τη χρήση οπτικοακουστικών μέσων, απεικονίζοντας τον χώρο, τους συμμετέχοντες, το εσωτερικό του εκπαιδευτικού οχήματος και το οδικό δίκτυο στο οποίο κινείται. Οι υποψήφιοι οδηγοί θα υποβάλλονται πρώτα σε θεωρητική εξέταση και µόνο εφόσον αυτή είναι επιτυχής, θα ακολουθεί η δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς. Η πρακτική εξέταση θα διενεργείται σε δύο στάδια μέσα στην ίδια µέρα: Στο πρώτο στάδιο θα εξετάζονται οι γνώσεις και οι δεξιότητες οδήγησης (πορεία) και εφόσον αυτό ολοκληρωθεί µε επιτυχία, θα ακολουθεί η εξέταση στις ειδικές δοκιμασίες. Αν ο υποψήφιος αποτύχει στο δεύτερο στάδιο, θα επανεξετάζεται και στο πρώτο. Με το σχέδιο νόμου αυξάνονται τα εξέταστρα για τη θεωρητική και πρακτική εξέταση στα 15 ευρώ από 10 ευρώ που είναι σήμερα, ενώ το 1/3 του ποσού θα αποδίδεται στις περιφέρειες.
Οι 17χρονοι οδηγοί
Με βάση το νομοσχέδιο, οι 17χρονοι οδηγοί θα μπορούν να καθίσουν στο τιμόνι αφού πρώτα περάσουν από θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση, ενώ το κανονικό δίπλωμα θα εκδίδεται όταν κλείσουν τα 18 χρόνια και πάλι μετά από νέα πρακτική εξέταση. Ο ανήλικος υποχρεούται σε ασφαλιστική κάλυψη έναντι τρίτων για σωματικές βλάβες ή ζημίες, περιλαμβανομένης και της χρηματικής ικανοποίησης λόγω ηθικής βλάβης. Ο ενήλικος που θα τον συνοδεύει θα πρέπει να είναι ηλικίας τουλάχιστον 30 ετών, κάτοχος άδειας οδήγησης επί µια πενταετία και να µην του έχει καταλογιστεί κανένας βαθμός ποινής στο «Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών» (point system) μέσα στον τελευταίο χρόνο. Με τη συμπλήρωση των 18 ετών, ο ενδιαφερόμενος θα μπορεί να λάβει την κανονική άδεια οδήγησης, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα έχει υποπέσει σε παραβάσεις για τις οποίες καταλογίζονται βαθμοί ποινής στο point system.
Μόνοι τους εξεταστής και υποψήφιος
Η δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς θα διενεργείται µόνο από έναν εξεταστή, χωρίς την παρουσία του εκπαιδευτή εντός του οχήματος, ενώ και στα δίκυκλα οι υποψήφιοι θα είναι µόνοι τους επί της εκπαιδευτικής μοτοσικλέτας.
Ο εξεταστής για κάθε υποψήφιο θα προκύπτει µέσω ηλεκτρονικής κλήρωσης που θα γίνεται λίγο πριν από την εξέταση κάθε σταδίου.