Με γοργούς ρυθμούς προχωρούν τα έργα για την ανάπλαση του φαληρικού όρμου. Η υπογειοποίηση της λεωφόρου Ποσειδώνος από την Εθνική Οδό μέχρι και τη λεωφόρο Συγγρού και η δημιουργία του οικολογικού πάρκου έκτασης 220 στρεμμάτων στην παραλία του Μοσχάτου θα αναπλάσει την ευρύτερη περιοχή και θα ενοποιήσει το κομμάτι από το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας μέχρι και τον Αλιμο, καθιστώντας πλέον την παράκτια περιοχή του Φαλήρου πιο εύκολα προσβάσιμη για τους κατοίκους όχι μόνο των γύρω δήμων, αλλά και όλου του Λεκανοπεδίου.
Η ανάπλαση της περιοχής έχει «πικρή» ιστορία καθώς κατά διαστήματα άνοιγε η σχετική συζήτηση, χωρίς ωστόσο να προχωρεί η υλοποίηση του έργου. Για πρώτη φορά τα σχέδια για τα έργα που γίνονται σήμερα στην περιοχή – τα οποία έχουν στηριχθεί στο master plan του διάσημου ιταλού αρχιτέκτονα Ρέντσο Πιάνο – παρουσιάστηκαν πριν από 8 χρόνια, τον Ιανουάριο του 2011, από την τότε πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος.
Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, το έργο θα είχε ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2015. Ωστόσο, έπειτα από συνεχείς αναβολές, τα 500 στρέμματα της περιοχής πέρασαν με νόμο στην Περιφέρεια Αττικής, με τον ανάδοχο να ξεκινά τις πρώτες εργασίες την άνοιξη του 2017. Λίγο πριν από τη συμπλήρωση δύο ετών ένα μεγάλο ποσοστό της πρώτης φάσης των έργων έχει ολοκληρωθεί, με το κομμάτι της οδοποιίας να αναμένεται να παραδοθεί στην κυκλοφορία στους επόμενους 2-3 μήνες. «Ο προγραμματισμός μας λέει ότι πρέπει να ολοκληρωθεί τον Φεβρουάριο, είναι βέβαιο ότι τουλάχιστον το ένα ρεύμα θα είναι έτοιμο. Μετά είναι θέμα εβδομάδων για να παραδοθεί ο δρόμος στο σύνολό του» αναφέρει χαρακτηριστικά, μιλώντας στο «Βήμα», ο αντιπεριφερειάρχης Νότιου Τομέα Αθηνών κ. Χρήστος Καπάταης.
Η πρώτη φάση
Η πρώτη φάση του έργου περιλαμβάνει τη μετατόπιση της παραλιακής λεωφόρου προς τη θάλασσα, όπου σε ορισμένα σημεία θα «βυθιστεί» περίπου τέσσερα μέτρα. Με την ολοκλήρωσή της θα καταργηθεί επί της ουσίας το κομμάτι της λεωφόρου Ποσειδώνος στο τμήμα από τη λεωφόρο Συγγρού μέχρι και την Εθνική Οδό.
Παράλληλα δύο γέφυρες μήκους 300 μέτρων η καθεμία θα συνδέουν το πάρκο με τις γειτονικές περιοχές του Μοσχάτου και της Καλλιθέας ώστε να είναι εύκολη η πρόσβαση των κατοίκων στη θάλασσα με τα πόδια. Η παράδοσή τους είναι, σύμφωνα με τον αντιπεριφερειάρχη, θέμα εβδομάδων.
Ταυτόχρονα, με τη μετατόπιση της λεωφόρου και τη δημιουργία των αντιπλημμυρικών έργων θα μετακινηθούν κάθετα και οι γραμμές του τραμ ώστε να βρεθούν στο ίδιο ύψος με τον νέο δρόμο.
Με την παράδοση του πρώτου ρεύματος της νέας λεωφόρου θα ξεκινήσουν οι εργασίες για την κατασκευή του ξηρού καναλιού με αντιπλημμυρική θωράκιση για την υποδοχή των υδάτων, έργο αναγκαίο καθώς, λόγω των επιχωματώσεων των τελευταίων δεκαετιών, παρουσιάζονται αυξημένες πλημμύρες στις γειτονικές περιοχές.
Τα αντιπλημμυρικά έργα που είχαν προγραμματιστεί να γίνουν στο πλαίσιο της ανάπλασης του φαληρικού όρμου για τους Ολυμπιακούς Αγώνες δεν πραγματοποιήθηκαν ποτέ. «Η αναγκαιότητα του αντιπλημμυρικού έργου είναι μεγάλη. Ο Κηφισός και ο Ιλισός εκβάλλουν σε μια μπαζωμένη περιοχή 1.000 στρεμμάτων. Φανταστείτε τι μπορεί να συμβεί σε μια έντονη βροχόπτωση. Ο λόγος που το έργο προχωρεί γρήγορα ήταν για να μπορέσουμε να ολοκληρώσουμε όσον το δυνατόν συντομότερα το αντιπλημμυρικό έργο. Ομως χωρίς την κατασκευή της νέας λεωφόρου δεν μπορούμε να ξεκινήσουμε την κατασκευή του καναλιού» εξηγεί ο κ. Καπάταης.
Αν και το έργο ήταν προγραμματισμένο να ολοκληρωθεί τον ερχόμενο μήνα, καθυστέρησε λόγω της μετακίνησης των δικτύων κοινής ωφέλειας, διαδικασία που κράτησε τέσσερις μήνες. «Τα έργα που έγιναν για τους Ολυμπιακούς Αγώνες έγιναν πολύ βιαστικά. Εχουν βρεθεί πολλά λάθη ακόμα και στη χάραξη των δικτύων. Δυστυχώς, σε κάποια πράγματα οι τεχνικοί δεν είχαν την κατάλληλη πληροφόρηση για να προχωρήσουν στα έργα και οι μελέτες ήθελαν ταχεία επικαιροποίηση. Εάν δεν υπήρχαν αυτές οι δυσκολίες, θα ήμασταν 2-3 μήνες νωρίτερα έτοιμοι» αναφέρει ο κ. Καπάταης.
Τελικές μελέτες για τη 2η φάση
Η ανάπλαση του φαληρικού όρμου δεν σταματά στα παραπάνω έργα, καθώς αναμένεται με την ολοκλήρωσή τους να ξεκινήσει η δημιουργία του οικολογικού πάρκου που θα εκτείνεται σε μια έκταση 220 στρεμμάτων, η οποία αναμένεται να διαρκέσει περίπου δυόμισι χρόνια. Τα έργα πρασίνου – προϋπολογισμού 90 εκατ. ευρώ από ιδίους πόρους της Περιφέρειας – περιλαμβάνονται στη δεύτερη φάση του έργου και η δημοπράτησή τους, σύμφωνα με την Περιφέρεια, αναμένεται να γίνει το επόμενο διάστημα, ώστε ο ανάδοχος να ξεκινήσει τα έργα με το που ολοκληρωθεί η πρώτη φάση.
Εκτός από το πάρκο, η δεύτερη φάση περιλαμβάνει την κατασκευή τριών γκαράζ μεγάλης χωρητικότητας, εκ των οποίων τα δύο θα είναι υπόγεια στο άκρο των δύο πεζογεφυρών και το τρίτο θα κατασκευαστεί κοντά στο ΣΕΦ. Σύμφωνα με τις αρχικές μελέτες στο πάρκο θα φυτευθούν 3.500 δέντρα και πάνω από 200.000 θάμνοι, βλάστηση η οποία θα «παίρνει ζωή» από το σύστημα καθαρισμού των ομβρίων υδάτων του Κηφισού που κατασκευάζεται στον Ελαιώνα. Στο σύστημα αυτό θα λειτουργούν αγωγοί με αμφίδρομη κατεύθυνση ροής και θα μπορούν να «τραβούν» νερό από τη θάλασσα και να «καθαρίζουν» την κοίτη του ποταμιού από τα στάσιμα νερά.
Οσον αφορά την αξιοποίηση και συντήρηση του πάρκου, η Περιφέρεια σκοπεύει να πραγματοποιήσει διαγωνισμό για την ενοικίαση των παλαιών ολυμπιακών εγκαταστάσεων έκτασης 11.000 τ.μ. σε ιδιώτες και την αξιοποίησή τους σε χώρους εστίασης και αναψυχής. «Μέσω της εκμετάλλευσης των ακινήτων θέλουμε να διασφαλίσουμε τους πόρους εκείνους ώστε το πάρκο να είναι πάντα σε άριστη κατάσταση. Γι’ αυτό και έχουμε βάλει ως απαράβατο όρο το ποσό που θα προσπαθήσουμε να εισπράττουμε από τα ακίνητα να υπερβαίνει ή να είναι τουλάχιστον ίσο με το ποσό που χρειάζεται για τη φύλαξη, τη συντήρηση, την καθαριότητα και τον φωτισμό των 500 στρεμμάτων που έχουμε στην κατοχή μας. Γιατί αλλιώς αποτύχαμε. Δεν υπάρχουν χρήματα σε κανέναν προϋπολογισμό για τη συντήρηση πάρκων τέτοιου μεγέθους» υπογραμμίζει ο κ. Καπάταης.