Τα συλλεκτικά αφιερώματα του μακροβιότερου λογοτεχνικού περιοδικού «Νέα Εστία», που άφησε εποχή.
Κορυφαίοι εκπρόσωποι των γραμμάτων γράφουν για τους σημαντικότερους έλληνες λογοτέχνες του 20ού αιώνα.
Στις 15 Απριλίου 1927, θα κάνει για πρώτη φορά την εμφάνισή του, το περιοδικό «Νέα Εστία».
Σήμερα, 92 χρόνια μετά, η «Νέα Εστία» δικαίως κατέχει τον τίτλο του «μακροβιότερου περιοδικού στην ιστορία του ελληνικού λογοτεχνικού Τύπου». Η αντοχή της είναι εντυπωσιακή για τα ελληνικά εκδοτικά δεδομένα και οφείλεται οπωσδήποτε στη σταθερή υποστήριξη του εκδοτικού οίκου της «Εστίας» από το πρώτο της τεύχος. Η διάρκειά της, η υπόληψη του εκδοτικού οίκου, το γεγονός ότι από τις σελίδες της πέρασαν σχεδόν όλοι οι έλληνες λογοτέχνες και διανοούμενοι, καθώς και το κύρος των προσωπικοτήτων που διηύθυναν το περιοδικό έχουν εδραιώσει τη φήμη του ως έγκριτου και σοβαρού περιοδικού.
Γλωσσική ανεκτικότητα και πολιτική αμεροληψία
Πρώτος διευθυντής, από το 1927 ως το 1932, ο Γρηγόριος Ξενόπουλος. Σε μια εποχή που το γλωσσικό ήταν ακόμη ζέον ζήτημα, ο δημοτικιστής Ξενόπουλος επιλέγει για το περιοδικό μια ήπια δημοτική, η οποία όμως δεν επιβάλλεται στους συνεργάτες, που έχουν το ελεύθερο να χρησιμοποιούν τη μορφή της γλώσσας και την ορθογραφία που προτιμούν. Τη γλωσσική ανεξιθρησκία θα ακολουθήσει και η πολιτική ανεξιθρησκία. Αυτή η γλωσσική και πολιτική ανεκτικότητα του περιοδικού ήταν ένας ακόμη παράγοντας που του εξασφάλιζε ευρύ πεδίο συνεργατών. Στο πρώτο μέρος του, το περιοδικό δημοσιεύει λογοτεχνικά και κριτικά κείμενα ή μεγάλα ρεπορτάζ και έρευνες για τη φιλολογική ζωή και το ελληνικό βιβλίο και στο δεύτερο μέρος δημοσιεύονται βιβλιοκρισίες και ειδήσεις από τον χώρο του βιβλίου και του πολιτισμού.
Ο Πέτρος Χάρης και οι άλλοι
Αναμφισβήτητα εκείνος ο οποίος πιστώνεται την εδραίωση του περιοδικού στη συνείδηση των αναγνωστών και της φιλολογικής κοινότητας είναι ο Πέτρος Χάρης, ο επί πεντηκονταετία διευθυντής του. Ποιητής, κριτικός και γαμπρός του Ξενόπουλου, συνδιηύθυνε μαζί του το περιοδικό από το 1933 ως το 1934 και συνέχισε μετά την αποχώρηση του Ξενόπουλου ως διευθυντής ως το 1987.
Τον διαδέχθηκε ο συγγραφέας, κριτικός και μεταφραστής Ευάγγελος Ν. Μόσχος ως τον Ιούνιο του 1998, και ακολούθησε, από τον Σεπτέμβριο του 1998, ο δοκιμιογράφος Σταύρος Ζουμπουλάκης, μετέπειτα πρόεδρος του Εφορευτικού Συμβουλίου της Εθνικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος.
Από τον Δεκέμβριο του 2012 το περιοδικό κυκλοφορεί ανά τρίμηνο, με διευθυντή τον ιστορικό και πρόεδρο της Εφορείας των Γενικών Αρχείων του Κράτους Νίκο Καραπιδάκη.
Εμπεριστατωμένα, πολυφωνικά αφιερώματα
Ωστόσο, τα αφιερώματα δεν είναι πρόσφατη πρακτική της «Νέας Εστίας». Ξεκινούν από τα Χριστούγεννα του 1931 και αργότερα απλώνονται στον χρόνο με διάφορες, επετειακού χαρακτήρα συνήθως, αφορμές. Για όποιον ενδιαφέρεται για την ελληνική λογοτεχνία, τα αφιερώματα του περιοδικού σε σημαντικές προσωπικότητες του λόγου και των ιδεών αποτελούν συλλογικούς τόμους που λειτουργούν για τον αμύητο αναγνώστη ως εξαιρετικές εισαγωγές στο έργο των συγγραφέων αυτών ενώ εφοδιάζουν τον εξειδικευμένο μελετητή με ανέκδοτα κείμενα, νέες ερμηνείες, κριτικές αποτιμήσεις και επισκόπηση της πρόσληψης του συγγραφέα. Για τον μαθητή, τον δάσκαλο, τον μελετητή, τον αναγνώστη που χρειάζεται μια εμπεριστατωμένη, σφαιρική και πολυφωνική προσέγγιση ενός λογοτέχνη, τα αφιερώματα της «Νέας Εστίας» είναι το βασικό σημείο εκκίνησης.
Από τα αφιερώματα αυτά, «Το Βήμα» έχει επιλέξει και θα προσφέρει στους αναγνώστες του τις επόμενες εβδομάδες εκείνα που αφορούν τέσσερις μείζονες λογοτέχνες: τον Οδυσσέα Ελύτη, τον Γιώργο Σεφέρη, τον Γιάννη Ρίτσο και τον Νίκο Καζαντζάκη.
Ο Σεφέρης συνεργάτης της «Νέας Εστίας»
Στον Σεφέρη το περιοδικό αφιέρωσε ολόκληρο το τεύχος 1087 που κυκλοφορεί στις 15 Οκτωβρίου 1972, έναν χρόνο μετά τον θάνατό του στις 20 Σεπτεμβρίου 1971. Ο Πέτρος Χάρης στο εισαγωγικό του σημείωμα υπενθυμίζει στους αναγνώστες ότι η πρώτη μεταφραστική δοκιμή και η πρώτη λογοτεχνική εμφάνιση του Σεφέρη έγιναν από τη «Νέα Εστία», τον Ιούλιο του 1928, υπογράφοντας ως Γ. Σεφεριάδης τη μετάφραση του κειμένου «Μια βραδιά με τον κύριο Τεστ» του Πολ Βαλερί. Θυμίζει επίσης ότι από τη «Νέα Εστία» υψώθηκε η κριτική φωνή του Παλαμά το 1931, ο οποίος, κρίνοντας το πρώτο ποιητικό βιβλίο του Σεφέρη, τον αναγνώριζε ως ποιητή. Εκεί επίσης δημοσίευσε ο Σεφέρης δύο από τα πρώτα του ποιήματα το 1932. Εχοντας υπογραμμίσει τη σχέση του νομπελίστα ποιητή με το περιοδικό, ο Χάρης εξηγεί ότι σκοπός του αφιερώματος είναι να αναδείξει, νηφάλια και μακριά από φανατισμούς, το σύνολο του συγγραφικού προσώπου του Σεφέρη. Ο ίδιος ο Πέτρος Χάρης κάνει εκτενή λόγο για τον πεζογράφο Σεφέρη, τονίζοντας ότι τα δοκίμιά του είναι ισότιμα με τα πεζά του, φωτίζοντας μια πλευρά του σεφερικού έργου την οποία πλέον θεωρούμε αξεχώριστη από την ποιητική του δημιουργία και η οποία χαρακτηρίζει τον Σεφέρη ως δημόσιο διανοούμενο. Ο Μηνάς Δημάκης με ένα αναλυτικό ερμηνευτικό κείμενο εξηγεί γιατί ο Σεφέρης είναι μια αντιπροσωπευτική φωνή των γραμμάτων μας. Δύο κείμενα, του Ανδρέα Καραντώνη και του Θεόδωρου Ξύδη, παρουσιάζουν τον Σεφέρη ως μεταφραστή και ειδικότερα ως μεταφραστή του Ασματος Ασμάτων και της Αποκάλυψης του Ιωάννη. Το αφιέρωμα περιλαμβάνει εκλογή από το έργο του ποιητή, βιογραφικό σχεδίασμα και πολύ σημαντική κριτικογραφία που παρουσιάζει πώς είδε η κριτική το πρώτο φανέρωμα του Σεφέρη. Ο Κατσίμπαλης δημοσιεύει την ανέκδοτη ως τότε «Μπαλλάδα» από χειρόγραφο που του είχε χαρίσει ο ποιητής το 1931 και το περιοδικό δημοσιεύει επίσης ένα ανέκδοτο ντοκουμέντο, το πρακτικό της βράβευσης του Σεφέρη με το Επαθλο Παλαμά το 1947.
Μαζί
VITA
Το πρώτο περιοδικό υγείας και ευεξίας στην Ελλάδα
Μυστικά καλής ζωής από την Κάτια Δέδε.
Make up tips από το Παρίσι.
Πλάνο υγείας. Τι να ελέγξετε και πότε.
Αποτοξίνωση για αδυνάτισμα και ευεξία.
VITA. Η ζωή στα καλύτερά της!
Και
ΒHMAgazino.
Και στην απλή έκδοση των €2.