.Οι σχολιαστές στρέφουν την προσοχή τους στο πεδίο του προσφυγικού στην Ελλάδα. Αφορμή είναι οι χαμηλές θερμοκρασίες που επικρατούν στη χώρα, γεγονός που προκαλεί σοβαρή ανησυχία για τις συνθήκες διαβίωσης των προσφύγων που ζουν σε σκηνές και πρόχειρα καταλύματα στα υπερπλήρη κέντρα υποδοχής της Ελλάδας. Η αυστριακή εφημερίδα Der Standard κάνει λόγο για φόβο εξαιτίας του κρύου στα ελληνικά hot spots, επικαλούμενη τη μαρτυρία ενός μέλος του Ερυθρού Σταυρού που βρέθηκε στην Ελλάδα βλέποντας εκ του σύνεγγυς τις δυσχέρειες που επικρατούν εκεί.
«Ο Μπέρναρντ Χέλμπεργκερ είχε δει καταυλισμούς όπου πρόσφυγες και μετανάστες ζουν σε σκηνές μόνο κατά την εργασία του στην Αφρική. Ο συνεργάτης του Ερυθρού Σταυρού συνάντησε τέτοιες συνθήκες τους προηγούμενους δύο μήνες πιο κοντά (σ.σ. συγκριτικά με την Αφρική): Στην Ελλάδα αιτούντες άσυλο εξακολουθούν εν μέρει να ζουν σε σκηνές, παρά το γεγονός ότι η θερμοκρασία στη χώρα πέφτει κατά τόπους κοντά το μηδέν αυτήν την περίοδο. ‘Λυπηρές’ χαρακτηρίζει ο Μπέρναρντ Χέλμπεργκερ τις συνθήκες που επικρατούν στους καταυλισμούς», όπως σημειώνει το δημοσίευμα.
Η αυστριακή εφημερίδα επισημαίνει ότι «οργανώσεις αρωγής και εκπρόσωποι των Ηνωμένων Εθνών προειδοποιούν εδώ και εβδομάδες για μια χειμερινή κρίση για τους αιτούντες άσυλο στην Ελλάδα. Η Διεθνής Αμνηστία κάνει λόγο για περισσότερους από 12.500 ανθρώπους που ζουν στην ελληνική ηπειρωτική χώρα σε σκηνές και κοντέινερ που δεν είναι κατάλληλα για τον χειμώνα. Τα χρηματοδοτούμενα από την ΕΕ κέντρα σε Λέσβο, Σάμο, Χίο, Κω και Λέρο λέγεται ότι φιλοξενούν τριπλάσιο του προβλεπόμενου βάσει χωρητικότητας αριθμό ατόμων. Στους καταυλισμούς επικρατούν σύμφωνα με βοηθούς ανθυγιεινές συνθήκες, ενώ καταγράφονται και επανειλημμένα κρούσματα βίας».
Ο Μπέρναρντ Χέλμπεργκερ δήλωσε στην αυστριακή εφημερίδα ότι υπήρξαν αιτούντες άσυλο που τού εκμυστηρεύτηκαν ότι «θα προτιμούσαν να πεθάνουν στο σπίτι τους παρά να ζουν μέσα σε αυτήν την απελπισία».
Αυστηρότερα όρια για το διοξείδιο του άνθρακα: ναι μεν, αλλά…
Κυρίαρχο θέμα σχολιασμού στον γερμανικό Τύπο είναι η κοινή απόφαση Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Ευρωπαϊκού Συμβουλίου και Κομισιόν για δραστικό περιορισμό της εκπομπή διοξειδίου του άνθρακα για τα αυτοκίνητα. Στόχος είναι οι τιμές των συγκεκριμένων ρύπων να μειωθούν κατά 15% έως το 2025 και 37,5% μέχρι το 2030.
Ο γερμανικός Τύπος χαιρετίζει στην πλειοψηφία του την απόφαση για μείωση των επιζήμιων για το περιβάλλον εκπομπών, ωστόσο προβαίνει και σε ορισμένες καίριες επισημάνσεις.
Η Süddeutsche Zeitung κάνει λόγο για «κακομαθημένη από το κράτος» αυτοκινητοβιομηχανία, στηλιτεύοντας τη συνήθη καταστροφολογία εκ μέρους της πανίσχυρης γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας περί απώλειας ανταγωνιστικότητας και κινδύνου να χαθούν θέσεις εργασίας. «Αυτή είναι η μόνιμη επωδός κάθε φορά που πρόκειται να τεθούν όροι περιβαλλοντικής προστασίας στην αυτοκινητοβιομηχανία. Ναι μεν οι Βρυξέλλες θέτουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες απέναντι σε νέες προκλήσεις. […] Όμως και στο παρελθόν υπήρξαν υψηλές περιβαλλοντικές αξιώσεις. Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία αντεπεξήλθε σε αυτές, γι’ αυτό θεωρείται εξάλλου η καλύτερη στον κόσμο», τονίζει η εφημερίδα του Μονάχου.
Η Frankfurter Allgemeine Zeitung κατανοεί μεν τη λογική της μείωσης των βλαβερών ρύπων, ωστόσο διατυπώνει ενστάσεις σε σχέση με την αποτελεσματικότητα της συγκεκριμένης απόφασης. «Οι προσαρμοσμένοι στην αυτοκινητοβιομηχανία περιβαλλοντικοί στόχοι είναι αναποτελεσματικοί. Τα έξοδα για τη μείωση των εκπομπών και για την ως εκ τούτου αναγκαία μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση είναι πολύ υψηλότερα από το κόστος της αποφυγής εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σε άλλους βιομηχανικούς κλάδους. […] Υπάρχει κίνδυνος να πληρώσει ο φορολογούμενος τον λογαριασμό μέσω επιδοτήσεων για ηλεκτρικά αυτοκίνητα, σταθμούς φόρτισης και εργοστάσια κατασκευής μπαταριών», επισημαίνει η εφημερίδα της Φραγκφούρτης.
Άρης Καλτιριμτζής