Το ημερολόγιο έδειχνε 28 Ιουλίου 1943 την ημέρα που ένας έφηβος αποφάσισε να δημιουργήσει τη δική του εταιρεία. Το όνομα του ήταν Ινγκβαρ Κάμπραντ και πωλούσε τα προϊόντα του μέσω ταχυδρομείου. Εβδομήντα πέντε χρόνια μετά η ΙΚΕΑ, η εταιρεία που ίδρυσε βαφτίζοντάς τη με τα αρχικά του, μετρά 75 χρόνια παρουσίας σε 50 αγορές με 1 δισεκατομμύριο ανθρώπους να επισκέπτονται τα καταστήματά της ετησίως.
Στην Ελλάδα αφίχθη το 2001. Στα εγκαίνια του πρώτου καταστήματος στη Θεσσαλονίκη σχηματίστηκε μια μικρή λαοθάλασσα. «Ήταν μια τρομερή εμπειρία, όχι μόνο για εμάς, αλλά και για τους ανθρώπους της ΙΚΕΑ από το εξωτερικό. Σπάνια καταναλωτής αγκαλιάζει με τόση θέρμη ένα καινούργιο κατάστημα» παραδέχεται ο πρόεδρος του ομίλου Fourlis, Βασίλης Φουρλής, όταν τον συναντάμε στο γραφείο του. Ο ίδιος ήταν ο άνθρωπος που έφερε την ΙΚΕΑ στην Ελλάδα. «Το 1995 δραστηριοποιούμασταν στη λιανική αποκλειστικά στον χώρο των ηλεκτρικών ειδών μέσω του Κωτσόβολου. Αποφασίσαμε τότε ότι έπρεπε να επεκταθούμε και σε άλλους κλάδους της λιανικής για λόγους ανάπτυξης αλλά και διαφοροποίησης ρίσκου» αναφέρει και συμπληρώνει: «Είχαμε μπροστά μας δύο επιλογές: ή να δημιουργήσουμε τις δικές μας αλυσίδες ή να συνεργαστούμε με διεθνείς παίκτες. Επιλέξαμε τον δεύτερο δρόμο και έτσι έγιναν οι πρώτες επαφές με την IKEA και την Intersport».
Και η Ελλάδα πράγματι ήταν έτοιμη να δεχθεί την ΙΚΕΑ, η οποία πλέον σημειώνει στη χώρα μας 17 χρόνια ηγετικής παρουσίας με πέντε καταστήματα και πέντε κέντρα παραγγελιών. Το μυστικό της επιτυχίας της; «Από την πρώτη στιγμή η ΙΚΕΑ έδωσε την ευκαιρία στον έλληνα καταναλωτή να απολαύσει προϊόντα που πριν δεν μπορούσε» αναφέρει ο κ. Φουρλής. «Πλέον, το ωραίο design και η λειτουργικότητα έγιναν προσιτά, μεταμορφώνοντας το ελληνικό σπίτι και δημιουργώντας καλύτερη ζωή για τους πολλούς του κόσμου, όπως άλλωστε είναι και το όραμά μας».
Το περιβάλλον της Ελλάδας, εξαιτίας της μακροχρόνιας κρίσης, βέβαια αποτελεί ένα ειδικό στοίχημα, όπως παραδέχεται και ο κ. Φουρλής, με τις προσιτές τιμές, τις ειδικές προσφορές και τα προνόμια να διαδραματίζουν ιδιαίτερα καθοριστικό ρόλο στην αγοραστική συμπεριφορά. «Σχεδιάζουμε πάντα την πολιτική προσφορών μας με κεντρικό άξονα τις ανάγκες των καταναλωτών» εξηγεί. «Γι’ αυτό άλλωστε και φέτος προχωρήσαμε σε μία ακόμα σημαντική κίνηση, μειώνοντας ακόμα περισσότερο τις ήδη χαμηλές τιμές μας σε πάνω από 1.000 προϊόντα. Ενώ παράλληλα δεν σταματάμε να παρέχουμε συνεχείς προσφορές, για πάνω από 40 εβδομάδες μέσα στο έτος, σε όλους τους πελάτες μας»
Την ίδια στιγμή ο ίδιος υπογραμμίζει τη σημασία της διείσδυσης των ψηφιακών τεχνολογιών στη φιλοσοφία του ομίλου παγκοσμίως. Είναι ενδεικτικό ότι 2,5 δισεκατομμύρια άνθρωποι επισκέπτονται το site της εταιρείας ετησίως. Ο κ. Φουρλής μάλιστα στέκεται ιδιαίτερα στην εφαρμογή IKEA Greece «που αποτελεί έναν χρήσιμο οδηγό αγορών και έχει ήδη μεγάλη απήχηση». «Παράλληλα, επενδύουμε σε προηγμένες μεθόδους για τη βελτιστοποίηση της απόδοσης του ηλεκτρονικού μας καταστήματος, ώστε να έρθουμε κοντά σε πελάτες που βρίσκονται και σε πιο απομακρυσμένες περιοχές» αναφέρει. «Τα ηλεκτρονικά καταστήματα (e-shops) παρουσιάζουν σημαντικούς ρυθμούς ανάπτυξης και στις τρεις χώρες – Ελλάδα, Βουλγαρία και Κύπρο – όπου δραστηριοποιείται ο όμιλος και είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι που ήδη έχουν φτάσει και έχουν ξεπεράσει σε πολλές περιπτώσεις αντίστοιχα e-shops του εξωτερικού».
Βέβαια, ο ίδιος δεν ξεχνά και τα φυσικά καταστήματα, θέτοντας σε προτεραιότητα τη δημιουργία μιας ολοκληρωμένης θετικής εμπειρίας στους καταναλωτές. «Μέσα από την ειδική τους διαμόρφωση και τους έτοιμους χώρους, ο πελάτης μπορεί να αντλήσει έμπνευση και να ανακαλύψει λειτουργικές και βιώσιμες λύσεις για το σπίτι του» επισημαίνει χαρακτηριστικά.
Στη διάρκεια της κουβέντας μας ο ίδιος χρησιμοποιεί πολύ συχνά τη λέξη καινοτομία. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η δημιουργία του πρώτου ΙΚΕΑ POP-UP STORE στον Πειραιά, το οποίο λειτούργησε με μεγάλη επιτυχία από τον περασμένο Απρίλιο μέχρι και το τέλος Νοεμβρίου. «Εγινε μέρος της καθημερινότητας των Πειραιωτών» αναφέρει ο κ. Φουρλής, ο οποίος δεσμεύτηκε και για άλλες δημιουργικές πρωτοβουλίες στο μέλλον. Αλλωστε, όπως εξηγεί, η ανταπόδοση στην κοινωνία της εμπιστοσύνης που δείχνουν οι καταναλωτές στην ΙΚΕΑ αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της στρατηγικής της εταιρείας. «Στο πλαίσιο του Προγράμματος Κοινωνικής Υπευθυνότητας του ομίλου FOURLIS υλοποιούμε το πρόγραμμα “Σταθμοί Χαράς”, έχοντας εξοπλίσει, από το 2013 έως και σήμερα, πάνω από 60 δημοτικούς βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς. Στην ΙΚΕΑ πιστεύουμε ότι τα παιδιά είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο και δεν θα σταματήσουμε να το αποδεικνύουμε εμπράκτως» λέει χαρακτηριστικά.
Λίγο προτού κλείσει η συζήτησή μας ο κ. Φουρλής αποκαλύπτει και τα νέα πλάνα του ομίλου. «Οι νέες συνθήκες των αγορών, η ραγδαία αύξηση των αστικών κέντρων και το e-commerce ήταν φυσικό να επηρεάσουν και τον τρόπο επέκτασης της ΙΚΕΑ» αναφέρει. «Ετσι λοιπόν τα μαγαζιά ΙΚΕΑ δεν θα είναι μόνο τα μεγάλου μεγέθους που γνωρίζουμε αλλά και πολύ μικρότερα. Συγχρόνως, αναπτύσσεται η διασύνδεση της ψηφιακής πραγματικότητας με την εμπειρία στο κατάστημα».
«Μost things remain to be done» λοιπόν, όπως ήταν και το μότο ζωής του Ινγκβαρ Κάμπραντ.