Εκκληση προς τους ευρωπαίους εταίρους για την επίτευξη μιας συνεργασίας με στόχο την ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης κατά τρόπον ώστε να κλείσει η ψαλίδα που χωρίζει στον τομέα αυτόν την ΕΕ με την Κίνα και τις ΗΠΑ απηύθυνε η Γερμανία. Μιλώντας σε συνέδριο ψηφιακής τεχνολογίας στη Νυρεμβέργη ο υπουργός Οικονομίας της κυβέρνησης Μέρκελ Πέτερ Αλτμάιερ είπε ότι η κοινή πρωτοβουλία θα πρέπει να έχει ως πρότυπο την Airbus.
Ολοι παραδέχονται πως σε ό,τι αφορά την τεχνητή νοημοσύνη – έναν τομέα νευραλγικό, που ίσως αποτελέσει το κλειδί για την ευημερία των οικονομιών τις δεκαετίες που έρχονται – η Ευρώπη έχει χάσει σημαντικό έδαφος έναντι των ΗΠΑ και της Κίνας. Εχει χάσει έδαφος σε ό,τι αφορά και τις επενδύσεις και τα επιστημονικά προγράμματα. Πολλοί μιλούν για έναν «πόλεμο εγκεφάλων» (μια μάχη για την προσέλκυση των καλύτερων μυαλών δηλαδή) που διεξάγεται τα τελευταία χρόνια μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας. Και είναι εν πολλοίς η Ευρώπη που υφίσταται το brain drain προς όφελος των δύο μεγαλύτερων οικονομικών δυνάμεων των ημερών μας.
Εχουμε το μοντέλο
«Για την τεχνητή νοημοσύνη χρειαζόμαστε κάτι σαν την Airbus» είπε χαρακτηριστικά ο γερμανός υπουργός. Η εδρεύουσα στην Τουλούζη της Γαλλίας ευρωπαϊκή αεροδιαστημική κοινοπραξία ιδρύθηκε το 1970 με γαλλο-γερμανική πρωτοβουλία και πέτυχε να κατασκευάζει σχεδόν τα μισά από τα επιβατικά αεροσκάφη που πετούν σήμερα στους αιθέρες. Μπροστά σε ένα ακροατήριο από μάνατζερ κορυφαίων γερμανικών επιχειρήσεων του κλάδου υψηλής τεχνολογίας, ο Αλτμάιερ εξέφρασε μια φιλόδοξη και αισιόδοξη ιδέα στο παραπαίον (εξαιτίας της έλλειψης ερευνητών, επιχειρηματιών και επενδυτών) σχέδιο ανάπτυξης της τεχνητής νοημοσύνης που είχε εκπονήσει το Βερολίνο.
Πολλοί άσκησαν κριτική στο σχέδιο αυτό και εν γένει στα αποσπασματικά και ασυντόνιστα βήματα που κάνει η ΕΕ στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης την ώρα που αμερικανικές και κινεζικές εταιρείες βρίσκονται στην πρωτοπορία εφαρμογών όπως είναι η αυτοματοποίηση εργασιών γραφείου, η αυτόνομη οδήγηση και η ανάπτυξη της ρομποτικής.
Πρωτοπόρα αυτοκινητοβιομηχανία
Ο Αλτμάιερ κάλεσε επίσης τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία να συνεργαστεί για τη δημιουργία μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας που θα συγκεντρώνει στοιχεία από κάθε όχημα τα οποία θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν από συστήματα τεχνητής νοημοσύνης με σκοπό τη διευκόλυνση των μεταφορών. Η Γερμανία θα δαπανήσει περισσότερα απο 3 δισ. ευρώ έως το 2025 για την προώθηση της τεχνητής νοημοσύνης. Οπως αποκάλυψε όμως η εφημερίδα «Handelsblatt», από τον προϋπολογισμό του 2019 θα δαπανηθούν μόνο 356 εκατ. ευρώ για τον σκοπό αυτόν. «Καλή η τεχνητή νοημοσύνη, αλλά δεν μπορεί να αντικαταστήσει την πραγματική πολιτική δράση για τη βελτίωση τη ζωή των πολιτών» σχολίασε ο Κονσταντίν φον Νοτς του αντιπολιτευόμενου κόμματος των Πρασίνων.