Τρεις μη κυβερνητικές οργανώσεις άρχισαν μια κοινή αποστολή για τη διάσωση μεταναστών στ΄ανοιχτά της Λιβύης, όπου από τα τέλη Σεπτεμβρίου δεν υπήρχαν πλοία μη κυβερνητικών οργανώσεων, σύμφωνα με ανακοίνωσή τους στη Βαρκελώνη.
Τρία πλοία μετέχουν στην αποστολή αυτή: το Open Arms της ισπανικής μκο Proactiva Open Arms, το Sea-Watch3 της γερμανικής μκο Sea-Watch και το Mare Jonio της ιταλικής μκο Mediterranea, τα οποία πλέουν από χθες, Παρασκευή, στα διεθνή ύδατα μεταξύ της Ιταλίας και της Λιβύης.
Το Mare Jonio είχε ήδη αποπλεύσει στις αρχές Οκτωβρίου για να περιπολεί στην περιοχή ώστε να εντοπίζει πλοία σε κίνδυνο που μετέφεραν μετανάστες.
Κανένα άλλο σκάφος μκο δεν πραγματοποιούσε επιχειρήσεις διάσωσης στην περιοχή μετά την τελευταία που διεξήγαγε στα τέλη Σεπτεμβρίου το πλοίο Aquarius. Το πλοίο αυτό, ναυλωμένο από τους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα και την SOS Μεσόγειος, έχει δέσει στο λιμάνι της Μασσαλίας αναμένοντας νέο νηολόγιο ώστε να μπορέσει να αποπλεύσει, αφότου τού αφαιρέθηκε η σημαία του Γιβραλτάρ και στη συνέχεια η σημασία του Παναμά. Η ιταλική δικαιοσύνη ζήτησε επίσης την Τρίτη την προληπτική κατάσχεση του πλοίου με την κατηγορία ότι μόλυνε ιταλικά λιμάνια με επικίνδυνα απόβλητα.
Το Open Arms είχε αποφασίσει στα τέλη Αυγούστου να σταματήσει τις επιχειρήσεις διάσωσης μεταναστών στ΄ανοιχτά της Λιβύης για να περιοριστεί στ΄ανοιχτά της Ισπανίας.
«Επικρατεί σιωπή και η θάλασσα είναι άδεια (από σκάφη διάσωσης), αλλά ακόμα πολλοί άνθρωποι βρίσκονται σε ανάγκη», δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου στη Βαρκελώνη η Τζόρτζια Λινάρντι, εκπρόσωπος της Sea-Watch.
Η αποστολή δεν είχε ανακοινωθεί νωρίτερα για να μην «βρεθεί παγιδευμένη» πέφτοντας σε κάποιο κόλπο, όπως συνέβη με το Aquarius», δήλωσε από την πλευρά του ο ιδρυτής της Proactiva Open Arms, ‘Οσκαρ Καμπς.
«Είμαστε εκεί που δεν θα θέλαμε να είμαστε. Αν οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις έκαναν το καθήκον τους, δεν θα βρισκόμασταν εδώ», δήλωσε η Αλεσάντρα Σκιούρμπα της Mediterranea σε συνέντευξη Τύπου της ιταλικής μκο στη Ρώμη.
Η Ισπανία έχει γίνει φέτος η πρώτη πύλη εισόδου μεταναστών στην Ευρώπη, με δεύτερη την Ιταλία, αλλά ο δρόμος της κεντρικής Μεσογείου παραμένει ο πιο επικίνδυνος με 1.277 από τους 2.075 θανάτους που καταγράφηκαν φέτος από τον Διεθνή Οργανισμό Μετανάστευσης.