Πράσινο φως για την υλοποίηση του μεγάλου σιδηροδρομικού πρότζεκτ, γνωστού ως Παράκαμψη Βοσπόρου, πρόκειται να δώσουν ως το τέλος Ιανουαρίου τα κοινοβούλια των δύο χωρών, Ελλάδας και Βουλγαρίας. Αυτό θα είναι και το πρώτο βήμα ώστε μέχρι την άνοιξη του ερχόμενου έτους να ιδρυθεί η διακρατική εταιρεία που θα τρέξει το τεράστιας σημασίας έργο της σιδηροδρομικής ένωσης των λιμανιών Θεσσαλονίκης, Καβάλας, Αλεξανδρούπολης, Μπουργκάς, Βάρνας και Ρούσε.
Το μνημόνια συνεργασίας που υπέγραψαν τον Σεπτέμβριο του 2017 οι πρωθυπουργοί των δύο χωρών Αλέξης Τσίπρας και Μπόικο Μπορίσοφ στην Καβάλα έβαλε τις βάσεις για το λεγόμενο Sea2Sea project, που θα υλοποιηθεί στα πρότυπα του Rail Baltica. Πρόκειται για το διακρατικό σιδηροδρομικό έργο που συνδέει την Πολωνία, τη Λιθουανία, τη Λετονία και την Εσθονία.
Εναλλακτική διέξοδος προς τη Μαύρη Θάλασσα
Η μεγάλη γεωστρατηγική σημασία του εν λόγω έργου, που έχει την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, είναι δεδομένη, αφού θα δημιουργήσει μια αξιόπιστη και πιο οικονομική διέξοδο προς τη Μαύρη Θάλασσα. Στον ελληνικό βραχίονα του έργου πρωταγωνιστές είναι τα τρία λιμάνια, Θεσσαλονίκης, Καβάλας και Αλεξανδρούπολης, τα οποία και θα συνδεθούν με τρία λιμάνια της Βουλγαρίας, σε Μπουργκάς, Βάρνα και Ρούσε στον Δούναβη.
Στον σχεδιασμό περιλαμβάνεται η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής από την Καβάλα έως τη Βάρνα σε διπλή γραμμή με ηλεκτροκίνηση. Αυτό θα δώσει τη δυνατότητα στις εμπορικές αμαξοστοιχίες να αναπτύξουν μεγάλες ταχύτητες έως και 160 χλμ. την ώρα. Το μήκος του έργου είναι πάνω από 600 χλμ. και οι απαραίτητες επενδύσεις εκτιμάται ότι θα ξεπεράσουν τα 5 δισ. ευρώ.
Μετά την ίδρυση της διακρατικής εταιρείας θα ξεκινήσουν οι μελέτες με προτεραιότητα στο τμήμα Αλεξανδρούπολη-Μπουργκάς, που είναι και το πιο ώριμο. Ουσιαστικά αυτό το τμήμα θα παρακάμπτει τα στενά του Βοσπόρου.
Στο ελληνικό τμήμα από Αλεξανδρούπολη μέχρι Ορμένιο χρειάζεται εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης, καθώς και αναβάθμιση ενός μικρού τμήματος που πλήττεται συχνά από πλημμυρικά φαινόμενα.
Η χρηματοδότηση του έργου θα γίνει επίσης με το μοντέλο του Rail Baltica με κεφάλαια τόσο από ευρωπαϊκά προγράμματα όσο και από μεγάλους τραπεζικούς οργανισμούς, όπως η ETEπ, η EBRD, ενώ προσδοκάται και η μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων. Ο ορίζοντας ολοκλήρωσης ενός τόσο μεγάλου έργου είναι τουλάχιστον 10ετής.