Σε μια απόλυτα βιώσιμη, ανοιχτή και προσβάσιμη γειτονιά θα μετατραπούν τα Σεπόλια με την ολοκλήρωση των έργων κατασκευής της σιδηροδρομικής σήραγγας Σεπολίων. Η «πράσινη» νησίδα, έκτασης 30 στρεμμάτων στη θέση των σημερινών ανισόπεδων διαβάσεων και εμποδίων, που θα αποδοθεί στη γειτονιά με την ολοκλήρωση των έργων σε κάτι περισσότερο από 4 χρόνια από σήμερα, θα αλλάξει ριζικά την όψη της περιοχής.
«Οι τοίχοι που χωρίζουν σήμερα περιοχές και δρόμους θα σταματήσουν να υπάρχουν» ανέφερε σήμερα χαρακτηριστικά ο γενικός γραμματέας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, κ. Θάνος Βούρδας, κατά την παρουσίαση του έργου της υπογειοποίησης της τετραπλής σιδηροδρομικής γραμμής στα Σεπόλια. Η συμβασιοποίηση του έργου, στις 15 Νοεμβρίου 2018, έδωσε το έναυσμα για την έναρξη της κατασκευαστικής περιόδου, μετά από 15 χρόνια σχετικών εξαγγελιών.
Από τον Οκτώβριο του 2015, οπότε ξεκίνησε η προεργασία για την ενεργοποίηση του έργου, διασφαλίσαμε η χρηματοδότηση μέσω του μηχανισμού Connecting Europe Facilities (CEF). Όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΡΓΟΣΕ, κ. Χρήστος Διονέλλης, ήταν ο πρώτος αμιγώς ηλεκτρονικός διαγωνισμός για την ΕΡΓΟΣΕ, ο οποίος μάλιστα διεκπεραιώθηκε σε χρόνο ρεκόρ, καθώς ξεκίνησε στις 28 Δεκεμβρίου 2017 και η σύμβαση υπογράφηκε την προηγούμενη εβδομάδα.
«Αλλάζουμε έμπρακτα τον σιδηρόδρομο και στις αστικές περιοχές, όπως σε ολόκληρη τη χώρα. Ο σιδηρόδρομος βρίσκεται ξανά στην πρώτη γραμμή των προτεραιοτήτων γιατί αποτελεί βασικό εργαλείο στη διαδικασία της παραγωγικής ανασυγκρότησης της μεταμνημονιακής Ελλάδας» είπε ο κ. Βούρδας. Στη βελτίω ση της λειτουργικότητας του σιδηρόδρομου μέσα στην Αθήνα, καθώς και στη διασφάλιση μιρκότερης όχλησης, θα συμβάλλει ο επόμενο διαγωνισμός που άμεσα πρόκειται να βγάλει η ΕΡΓΟΣΕ για τη δεύτερη φάση του Σταθμού Λαρίσης.
Ένα απαιτητικό έργο μέσα στην Αθήνα
Η κατασκευή του υπογειοποιημένου τετραπλού σιδηροδρομικού διαδρόμου στα Σεπόλια θα αυξήσει κατακόρυφα τη χωρητικότητα και τη δυναμική του δικτύου. Το έργο ξεκινάε στην έξοδο του Σιδηροδρομικού Σταθμού Αθηνών και καταλήγει στις 3 Γέφυρες, με την κατασκευή δύο πεζοδιαβάσεων στην αρχή και στο τέλος του έργου στις οδούς Ξανθίππης και Ξένου αντίστοιχα. Το συνολικό μήκος του έργου είναι 2,36 χλμ. εκ των οποίων 1,5 χλμ. είναι υπογειοποιημένο.
Πρόκειται για ένα απαιτητικό τεχνικά έργο, με το μέγιστο βάθος της σήραγγας να φτάνει στα 19 μέτρα από το έδαφος. Υπάρχει διασταύρωση του έργου με τη Γραμμή 2 του μετρό στο τμήμα Σεπόλια-Αττική, για την οποία έχει προβλεφθεί ειδική αντιστήριξη διότι περνάει πολύ κοντά στη σήραγγα της Αττικό Μετρό. Αυτό δεν θα δημιουργήσει, όπως διαβεβαίωσαν οι ειδικοί, αρρυθμία στη λειτουργία του μετρό.
Ανάδοχος είναι η κοινοπραξία INTRAKAT-ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΕΡΓΑ ΑΤΕ, με έκπτωση 45,6%, δηλαδή με προσφερόμενη δαπάνη ύψους 66.580.539,74 ευρώ, ενώ ο προϋπολογισμός ήταν 122 εκατ. ευρώ. Η συνολική προθεσμία περάτωσης όλων των κατασκευών του έργου είναι 52 μήνες, με αφετηρία την ημέρα υπογραφής της σύμβασης. Όπως εκτιμά η διοίκηση της ΕΡΓΟΣΕ, παρά τις δυσκολίες του έργου, αυτό θα ολοκληρωθεί εντός χρονοδιαγράμματος.
Σε διαρκή διαβούλευση με τους κατοίκους
Oπως τόνισε ο γενικός γραμματέας, θα υπάρχει μια διαδικασία συνεχούς διαβούλευσης και ενημέρωσης των κατοίκων για την εξέλιξη των εργασιών, γιατί προφανώς θα υπάρξουν οχλήσεις δεδομένου ότι το έργο γίνεται μέσα στον αστικό ιστό. Με την ολοκλήρωση της υπογειοποίησης, θα έχει γίνει και πλήρης περιβαλλοντική αποκατάσταση του καλυμμένου τμήματος της σημερινής γραμμής. Ισόπεδες διαβάσεις δεν θα υπάρχουν, ενώ θα γίνει ενοποίηση του συνόλου της έκτασης της οδού που σήμερα είναι πολυδιασπασμένη λόγω του φράγματος του σιδηρόδρομου.
Προβλέπεται η δημιουργία πεζοδρομίων πλάτους 1,80 μέτρων, ζώνης οργανωμένης στάθμευσης 2,5 μέτρων, λωρίδας κυκλοφορίας τουλάχιστον 5,5 μέτρων. Το πλάτος του κοινόχρηστου χώρου θα κυμαίνεται από 9 έως 11 μέτρα. Έτσι, θα αποδοθεί στους κατοίκους μια πράσινη νησίδα, έκτασης 30 στρεμμάτων, ελαχιστοποιώντας την όχληση από τον θόρυβο.
Για περίπου δυο χρόνια τα τρένα θα «τρέχουν» σε μία γραμμή
Με την ολοκλήρωση του έργου, που προσδιορίζεται το 2023, ο νέος Σιδηροδρομικός Διάδρομος θα είναι διπλής διατομής. Ο ανατολικός ημιδιάδρομος θα εξυπηρετεί την κίνηση των προαστιακών συρμών, ενώ ο δυτικός την κίνηση των υπεραστικών συρμών. Παράλληλα, προβλέπεται ότι κατά την κατασκευή δεν θα διακοπεί η κυκλοφορία των συρμών.
Για να γίνει αυτό, πρώτα θα ξεκινήσουν τα έργα στη δυτική πλευρά, οπότε θα παραμείνει σε λειτουργία μία από τις δύο υφιστάμενες γραμμές. Με την ολοκλήρωση του δυτικού τμήματος, θα μεταφερθεί η κίνηση των τρένων στις δύο υπογειοποιημένες γραμμές. Εν συνεχεία, θα καταργηθεί και η ανατολική γραμμή για να κατασκευαστούν οι δύο υπόλοιπες υπόγειες γραμμές που θα ολοκληρώσουν το έργο.